سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بی عمل مانند درخت بی ثمر است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 98 آذر 25 , ساعت 2:33 عصر
کولیت روده یا کولیت اولسراتیو چیست؟علائم، تشخیص و روش های درمانی

کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) یک بیماری التهابی روده است که به دلیل حمله اشتباه گلبول های سفید باعث ایجاد زخم و التهاب طولانی در دستگاه گوارش می شود. کولیت بر روی روده بزرگ به مرور زمان ظاهر می شود.این بیماری معمولا درمان قطعی ندارد اما می توان آن را به سمت بهبودی و درمان، کنترل نمود. علائم کولیت اولسراتیو شبیه به بیماری کرون بوده و در هر فرد متفاوت است. نشانه های این بیماری بستگی به میزان التهاب و مکان ایجاد آن دارد و ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند اما به طور معمول شامل موارد زیر است:

هم چنین ممکن است باعث پوکی استخوان، درد مفاصل، مشکلات پوستی، زخم های دهان، التهاب چشم و حالت تهوع نیز شود.

تفاوت بیماری کرون روده و کولیت روده

کولیت اولسراتیو فقط بر روی روده بزرگ (کولون) و راست روده (رکتوم) تاثیر می گذارد، اما کرون ممکن است هر قسمتی از دستگاه گوارش شما را درگیر کند. هم برای کولیت اولسراتیو و هم کرون علت خاصی کشف نشده، ممکن است حتی تا چند سال فرد مبتلا متوجه این بیماری نشود و بعدها علائم این بیماری مانند یبوست، اسهال و…ظاهر شود.

علت ابتلا به کولیت روده

علت ابتلا به کولیت روده

هنوز هیچ دلیل قطعی و مطمئنی برای این بیماری شناخته نشده اما ممکن است بخاطر واکنش های بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن به برخی از باکتری های طبیعی موجود در دستگاه گوارش باشد. کولیت اولسراتیو می تواند ارثی نیز باشد. استرس به عنوان عامل اصلی ابتلا به این بیماری نمی باشد اما می تواند آن را تشدید کند.

منبع: سایت کلینیک نوین 


یکشنبه 98 آذر 24 , ساعت 5:27 عصر

بیماری کیست مویی مقعدی یک بیماری نشیمنگاهی به ظاهر ساده است که البته درمان آن به سادگی ظاهرش نبوده و تنها با درمان جراحی امکان بهبودی کامل و همیشگی وجود دارد. این مشکل می‌تواند همانند یک جوش چرکی متورم و دردناک بروز نماید و در بسیاری موارد به دلیل داشتن اطلاعات غلط و یا ناآگاهی دستکاری و یا تخلیه شود که نه تنها به بهبودی آن کمکی نخواهد کرد، بلکه منجر به تشدید بیماری، وارد آمدن آسیب به بافت و عفونت آن خواهد شد.
بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه به دلایلی همچون شرم، بی توجهی و نگرانی از هزینه جراحی کیست مویی از مراجعه به پزشک سر باز زده و در نهایت به دلیل تشدید بیماری همراه با علائم آزار دهنده مجبور به مراجعه به پزشک مربوطه خواهند شد.

بیماری کیست مویی چیست؟

کیست مویی مقعدیکلمه سینوس به معنی کانال یا حفره بوده و می‌تواند در هر قسمتی از بدن بروز نماید. سینوس پیلونیدال (PNS) به صورت یک سوراخ کوچک، حفره یا گودال عمیق است که کمی بالاتر از خط انتهایی باسن و در نواحی اطراف استخوان دنبالچه قرار می‌گیرد. البته احتمال ایجاد این نوع کیست در سایر قسمت‌های بدن مانند اطراف ناف، زیر بغل و بین انگستان نیز وجود دارد. در واقع کیست مویی در پایین کمر یک بیماری پوستی دارای کلافه مو است که می‌تواند با یک یا چند عدد دهانه‌ی کوچک به قسمت خارجی پوست سر باز کرده و البته با درد فراوانی همراه باشد. اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد در اکثر موارد این بیماری خوش خیم بوده و ندرتاً بدخیم و سرطانی خواهد بود. این امکان وجود دارد که این سینوس چرک کرده و عفونی شود که در این صورت می‌تواند محلی برای عفونت بافت سالم اطراف آن نیز باشد. با سر باز نمودن موضع متورم عفونی ترشحات حاوی چرک و خون و همراه با بوی بد خارج خواهد شد. این بیماری بیشتر در افراد پر مو و مردان مشاهده می شود.

علت بروز

در حال حاضر علت دقیقی برای ابتلا به این بیماری مقعدی پیدا نشده است. اما شواهد نشان می‌دهد که برخی عوامل محیطی مانند تغییرات هورمونی بعد از بلوغ، رشد موها در موضع و سایش سطحی پوست با لباس در مدت طولانی و نشستن بد شکل و بدون وقفه در طول شبانه روز در ایجاد این مشکل بی‌تأثیر نیستند. از طرفی در برخی موارد موهای ریز موجود در ناحیه مثل یک جسم خارجی تلقی شده و حمله سیستم ایمنی به این موضع باعث تحریک، تورم و قرمزی ناحیه می‌شود. برخی عوامل دیگر نیز می‌توانند احتمال ابتلا به این مشکل را تشدید کنند، که عبارت اند از:

  • شغل کارمندی و کم تحرکی؛
  • چاقی؛
  • ضربه به ناحیه انتها کمری؛
  • سابقه‌ی خانوادگی؛
  • سوراخ مادرزادی انتهای ستون فقرات؛.
  • پر مویی؛
  • سن؛
  • پوشیدن مداوم لباس ‌تنگ و چسبان؛
  • بهداشت فردی نامناسب؛

علائم کیست مویی

علائم کیست موییبیماری کیست مویی مقعدی در ابتدا بدون علائم و نشانه و فقط به صورت یک گودی در سطح پوست ایجاد خواهد شد. معمولاً علائم ناگوار ناشی از کیست مویی در پایین کمر پس از تحریک پوستی شدید و عفونت آن رخ خواهد داد. با چرکی شدن سینوس پیلونیدال یک کیست یا آبسه در محل ایجاد خواهد شد. از جمله نشانه های این بیماری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • احساس درد
  • تورم پوست
  • ترشحات چرکی بدبو و یا خونی
  • قرمزی ناحیه
  • موی خارج شده از موضع
  • ظاهر شدن سوراخ در سطح پوست
  • تب
  • احساس رطوبت در موضع

علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت بوده و یا با شدت های مختلفی ایجاد شوند. همیشه همه علائم هم زمان بروز نکرده گاهی در اوایل ابتلا به بیماری علامتی دیده نخواهد شد. از طرفی احتمال پی بردن به کیست مقعدی در ابتدا یعنی زمانی‌که هنوز هیچ علائمی بروز نکرده نیز وجود دارد. گاهی علائم بیمار آن قدر پیچیده و شدید خواهد شد که فرد را از انجام کارهای عادی روزانه خود باز داشته و باعث اختلالاتی در نشستن و بلند شدن فرد و حتی اختلال خواب شود.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری و تشخیص سریع تر صفحه تصاویر و عکس کیست مویی را مشاهده نمایید.

تشخیص

در اکثر مواقع این بیماری به راحتی و با کمک مشاهده عینی توسط پزشک قابل تشخیص خواهد بود. اما علائم اولیه در برخی موارد آزار دهنده نبوده و چون مانند یک جوش بروز می‌کند، افراد لزومی برای مراجعه به پزشک ندیده و از پیگیری موضوع سر باز زده و تا به وجود آمدن مشکلات شدید صبر خواهند کرد. همین خودداری از مراجعه به موقع باعث پیشرفت آسیب بافتی ناحیه و بروز علائم دیگر در فرد خواهد شد که مراحل درمانی را کمی طولانی خواهد نمود. اگر در همان مراحل ابتدایی برای درمان اقدام شود، دیگر فرد علائم آزار دهنده را تجربه نکرده و دچار رنج و ناراحتی ناشی از آن نخواهد شد. ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق‌تر سوالاتی را مطرح نماید که دقت در پاسخ‌دهی آن به شکل صحیح می‌تواند برای تشخیص کمک کننده باشد.
در صورتی که پزشک به بروز این بیماری شک داشته باشد، تست‌های تشخیصی دیگری مانند ام آر آی و یا سونوگرافی را تجویز خواهد نمود.
با تشخیص به موقع این بیماری می‌توان از عفونی شدن آن و بروز علائم آزار دهنده دیگر جلوگیری نمود و پیش از تحمل هرگونه رنج و ناراحتی با درمان فوری به بهبود قطعی آن کمک کرد. 

یکشنبه 98 آذر 24 , ساعت 10:54 صبح

 

ایسکِمی (به انگلیسی: Ischemia)در اصطلاح پزشکی به کم‌رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن و یا رگ گفته‌می‌شود.

 

ایسکمی باعث کمبود اکسیژن و مواد مغذی به بخش‌هایی از بدن می‌شود و این امر باعث آسیب به بافت‌ها یا سوءکارکرد اندام می‌گردد. 

دلایل

 

از عوامل پدیدآورنده ایسکمی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

    آترواسکلروز (تصلب شرایین)

    لخته‌شدن خون

    انقباض عروق

    اختلالات مادرزادی قلبی

    آمبولیسم

    تروما به سر

    فشار پایین خون Hypotension

    بیماری سلول داسی‌شکل

    خفگی

    تاکی‌کاردی(ضربان زیاد)

    کمبود گلوکز خون

    برخی از تومورها

 

انواع

از مهم‌ترین انواع ایسکمی می‌توان ایسکمی مغزی، ایسکمی قلبی، ایسکمی روده، ایسکمی پوستی و روده‌بندی و ایسکمی کلیه را نام برد. 

منبع: ویکی پدیا 


دوشنبه 98 آذر 18 , ساعت 11:36 صبح

 

منگوله پوستی یا آکروکوردون (به انگلیسی: acrochordon) گونه‌ای تومور خوش‌خیم کوچک است که در بخش‌هایی که پوست چین می‌خورد (و برهم ساییده می‌شود) ایجاد می‌شود؛ مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران. منگوله پوستی ممکن است روی صورت و پلک هم پدیدار شود. منگوله‌های پوستی مقعد ممکن است با بیماری کرون مرتبط باشند. منگوله‌های پوستی عموماً بی‌ضرر و بدون درد هستند و معمولاً با گذشت زمان رشد نمی‌کنند و تغییر شکل نیز نمی‌دهند. اغلب این تومورها بسیار کوچک هستند اما منگوله‌های پوستی با طول 1?3 سانتی‌متر هم دیده شده‌اند. منگوله پوستی در بیشتر موارد روی ساقه‌ای گوشتی به نام پدانکل رشد می‌کند و سطح آن ممکن است صاف یا زمخت باشد. این تومورها متشکل از یک هسته رشته‌ای آوندی و گاهی همراه با یاخته‌های چربی هستند که توسط روپوست پوشانده می‌شود. منگوله‌های پوستی ممکن است در اثر ساییده‌شدن به پوشاک و جواهرات، اصلاح و درماتیت تحریک شوند.

منبع: ویکی پدیا 


یکشنبه 98 آذر 3 , ساعت 4:50 عصر

آلرژی و علائم شایع آن آلرژی غذایی یک واکنش به سیستم ایمنی است که خیلی زود پس از خوردن یک غذای خاص رخ می دهد، حتی یک مقدار بسیار کمی از مواد غذایی که منجر به آلرژی می شود، می تواند علائم و نشانه هایی از قبیل مشکلات هاضمه ، کهیر و مجاری تنفسی ورم کرده را تحریک کند. در برخی افراد، آلرژی غذایی می تواند موجب علایم شدید یا حتی یک واکنش تهدید کننده به زندگی به نام آنافیلاکسی شود، آلرژی غذایی 6 تا 8 درصد از کودکان زیر 3 سال و 3 درصد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که هیچ درمانی ندارد. اما برخی از کودکان آلرژی غذایی خود را در طی افزایش سنشان کاهش می دهند، به راحتی ممکن است یک آلرژی غذایی را با یک واکنش بسیار معمول که به عنوان عدم تحمل غذا شناخته می شود، اشتباه گرفت، در حالی که رنج، عدم تحمل غذا شرایط بسیار جدی تری است که سیستم ایمنی را درگیر نمی کند. علائم آلرژی غذایی: در حالی که آلرژی در خانواده ها ارثی است, اما پیش بینی این که آیا کودک آلرژی غذایی والدین را به ارث خواهد برد یا خیر، غیرممکن است، برخی تحقیقات نشان می دهند که خواهر و برادر کوچک تر یک کودک مبتلا به آلرژی بادام زمینی بنا به احتمال بیشتری به بادام زمینی حساس خواهند بود. آلرژِی غذایی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، فقط به این دلیل که یک واکنش اولیه باعث مشکلات کمی می شود, به این معنی نیست که همه واکنش ها مشابه خواهند بود; غذایی که تنها علایم خفیف را در یک موقعیت ایجاد می کند ،ممکن است در یک زمان دیگر علایم شدیدتری ایجاد کند. برای برخی افراد، واکنش آلرژیک به یک غذای خاص ممکن است ناخوشایند باشد، اما شدید نباشد، برای افراد دیگر، یک واکنش غذایی می تواند ترسناک و حتی مهلک باشد، علائم آلرژی غذایی معمولاً در عرض چند دقیقه تا دو ساعت پس از خوردن غذاهای متخلف، ایجاد می شود. ادامه این مطلب را می توانید در سایت نمناک بخوانید.


   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ