سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر از خدا چنانکه باید می ترسیدید، به دانشی بی نادانی دست می یافتید و اگر خدا را چنانکه باید می شناختید، با دعایتان کوهها از میان می رفتند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 98 شهریور 3 , ساعت 1:53 عصر

خارش مقعد مشکلی است که افراد از بیان آن خجالت می کشند. اگرچه برخی از علل خارش مقعد به راحتی درمان می شوند، اما تعدادی از آنها شامل یک بیماری در دستگاه گوارشی هستند و نیاز به درمان پزشکی یا عمل جراحی دارند. در این مطلب برخی از علل خارش مقعد و درمان مناسب آن ها را بیان می کنیم.


- هموروئید


هموروئید یا بواسیر یکی از علل خارش مقعد است. در بیشتر موارد، هموروئید در اثر یبوست و زور زدن برای خروج مدفوع بروز می کند.


 


در حالیکه برخی از هموروئیدها با داروهایی مثل شیاف و پماد ضدهموروئید مقعدی به راحتی درمان می شوند، برخی از انواع هموروئید مثل هموروئید ترومبوزی (هموروئیدی که باعث می شود حتی بعد از درمان هموروئید، پوست مقعد بیرون بزند) و هموروئید طولانی مدت نیاز به عمل جراحی دارند.


 


برای جلوگیری از خارش مقعد مربوط به هموروئید، بعد از اجابت مزاج با دستمال کاغذی نرم و مرطوب، مقعد خود را پاک کنید.


 


2- کرمک


کرمک یک نوع انگل پوستی است که تخم های خود را در اطراف پوست مقعد می ریزد. اگرچه کرمک در کودکان شایع است، ولی بزرگسالان نیز می توانند دچار آن شوند.


 


اگر فکر می کنید کرمک باعث خارش مقعد شما شده است، شب قبل از خوابیدن یک نوار چسب شیشه ای روی مقعد خود بزنید. اگر صبح بعد از بلند شدن از خواب، نوار چسب را برداشتید و تخم های ریز سفیدرنگی روی آن مشاهده کردید، نزد پزشک بروید.


اگر کودک شما این مشکل را داشت، او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.


پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ می تواند باعث خارش مقعد شود

3- یبوست


هنگام یبوست، التهاب پوست مقعد در اثر خروج مدفوع سفت، خشک و بزرگ، باعث خارش مقعد می شود.


 


برای جلوگیری از یبوست می توانید از مواد غذایی فیبردار مثل میوه و سبزی تازه و داروهای گیاهی ضد یبوست استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از خشکی مدفوع بایستی آب زیادی در طی روز بنوشید.


 


اگر با این کارها یبوست شما برطرف نشد، برای مدت کوتاهی می توانید تحت نظر پزشک از داروهای ملین، شیاف و تنقیه استفاده کنید.


 


4- شلوار و لباس زیر تنگ


پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ می تواند باعث خارش مقعد شود.


 


برخی از پارچه ها مثل پارچه ابریشمی به پوست می چسبند. وقتی برای مدت طولانی می نشینید، این نوع پارچه ها باعث سوزش و تحریک پوست نازک مقعد می شوند.


 


اگر مجبورید لباس تنگ بپوشید، از پودرهای ضد خارش در ناحیه مقعد خود استفاده کنید.


 


5- خارش ورزشکار


خارش ورزشکار یک نوع عفونت قارچی پوست است که در آب و هوای گرم و مرطوب ایجاد می شود.


 


مردان بیشتر به این عارضه دچار می شوند، به خصوص آن هایی که در هوای گرم بیرون کار می کنند و یا مجبورند در هوای سرد چند تا لباس روی هم بپوشند و یا کسانی که در هوای گرم تابستان در مسابقات ورزشی شرکت می کنند.


 


برای جلوگیری از بروز خارش ورزشکار، کمی جوش شیرین و یا پودر جاذب عرق هر روز به زیر بغل خود بمالید.


 


6- عفونت قارچی


عفونت قارچی مقعد، هم در زنان و هم در مردان بروز می کند. همان نوع قارچی که باعث عفونت قارچی واژن در زنان می شود، می تواند باعث عفونت قارچی مقعد هم بشود.


 


برای جلوگیری از عفونت قارچی مقعد، مقعد خود را به طور کامل با آب گرم بشویید.


 


برای درمان این عارضه می توانید تحت نظر پزشک از پمادهای ضد عفونت قارچی و یا شیاف عفونت قارچی مقعد استفاده کنید.


 


7- موهای زیرپوستی


گاهی اوقات موهای بدن در زیر پوست رشد می کنند.


 


رشد موهای زیرپوستی در ناحیه مقعد باعث خارش آزادهنده شدیدی می شود.


 


برای جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی در مقعد، موهای این قسمت را از ته نزنید.


 


اگر مجبورید موهای ناحیه مقعد را بزنید، با استفاده از یک پماد ضدخارش (که می توان آن را برای اطراف مقعد بکار برد) استفاده کنید تا خارش کم شود.

 

منبع: بخش سلامت تبیان  


یکشنبه 98 مرداد 27 , ساعت 5:29 عصر

 

تاثیر تمرینات کگل بر بی اختیاری مقعد و کاهش درد جراحی بواسیر

 

تاثیر تمرینات کگل بر بی اختیاری مقعد و کاهش درد جراحی بواسیر

تمرینات کگل که با نام تمرینات عضلانی کف لگن نیز شناخته می‌شود نوعی ورزش است که با هدف حفظ تمام ارگان‌های لگن در جای درست برای درمان بی‌اختیاری مدفوع و ادرار وتعادل هورمون هم در مردان و هم در زنان موثر می‌باشد. انجام تمرین‌های کگل می‌تواند ماهیچه‌های کف لگنی و ماهیچه‌های مقعد را تقویت و اصلاح کند، گردش خون در ناحیه‌ی مقعد را افزایش دهد و از ابتلا به هموروئید پیشگیری نماید، همچنین این تمرینات می‌تواند در بهبود عوارض بعد از درمان هموروئید با عمل هموروئیدکتومی موثر باشد. این روشغیر تهاجمی می تواند با کاهش درد، مصرف مسکن را کاهش دهد. اما انجام این تمرینات در مورد شقاق توصیه نمی شود زیرا احتمالاً شرایط را وخیم تر خواهد نمود.

روش تمرین کگل برای درمان بی اختیاری مقعد

تمرینات کگل

در این تمرین عضلات رحم، مثانهروده کوچک و راست روده درگیر می شوند، این تمرین را می توان در سه حالت ایستاده، نشسته و خوابیده انجام داد ولی در حالت خوابیده به علت تسلط بیشتر انجام تمرین راحت تر است ولی بعد از آموزش می توان این تمرین را در طی روز در حالت ایستاده و نشسته نیز انجام داد. برای انجام این تمرین در حالت خوابیده کافی است عضلات کف لگن را به سمت بالا جمع کنید درست مثل زمانی که قصد دارید از خروج گاز روده یا مدفوع جلوگیری کنید. این عضلات را تا زمانی به این حالت نگه دارید که خسته شوید، سپس عضلات را شل کرده و مجدداً امتحان کنید. این تمرین را می‌بایست حداقل روزی 3 بار به مدت بیش از 5 هفته در هر ست 20 بار انجام داد تا نشانه‌های بی‌اختیاری مدفوع کاهش پیدا کرده و موجب کنترل مناسب روده شود.

نکته ای که در این مورد وجود دارد، این است که در طی این ورزش نباید عضلات شکم یا قفسه سینه منقبض شود، برای مطمئن شدن می توانید دست روی ناف خود بگذارید تا از عدم جابه جایی این عضله مطمئن شوید یا از انقباض آنها جلوگیری کنید.

تاثیر تمرینات کگل بر کاهش درد بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی

در طی تحقیقات به عمل آمده جهت تاثیر تمرینات کگل روی درد بواسیر بر روی بیمارانی که جراحی هموروئیدکتومی انجام داده بودند مشخص شد، گروهی که قبل از عمل از ورزش های کگل استفاده کرده بوده در مقایسه با گروهی که این ورزش را انجام نداده بودند، درد کمتری را متحمل شدند و به دنبال آن از دوز کمتری مسکن استفاده کردند. به همین ترتیب از آنجایی که کگل ورزشی موثر و ارزان است. بر اساس این تحقیقات فرا گرفتن و انجام این تمرین قبل از درمان بواسیر یا جراحی هموروئیدکتومی به منظور کاهش درد بواسیر مفید می‌باشد.


یکشنبه 98 مرداد 27 , ساعت 3:35 عصر

مسمومیت با آلومینیوم فسفید (AAIPP) معضلی بزرگ در شبه قاره هندوستان است. آلومینیوم فسفید (AIP) که از آن برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود (با نام‌های تجاری‌ای همچون کویک‌فوس (QuickPhos)، سلفوس (Celphos) و در ایران با نام قرص برنج می‌توان آنرا یافت) سمی بسیار مهلک است به‌ویژه هنگامی که آنرا از ظرف تازه باز شده آن مصرف کنند.[1][2] مرگ آن بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن بعضی عناصر داخلی بدن است.[3] دوز مرگ‌آور آن بین 0?15 و 0?5 گرم (برابر 0?0053 و 0?018 اونس) است.[4] بیشترین دلیل مرگ در خودکشی در شمال هند را مسمومیت بر اثر آلومینیوم فسفید (قرص برنج) گزارش کرده‌اند.[5]

طبق دسته‌بندی انواع مرگ به دو دسته کلی: «سوماتیک» و «سلولی» مرگ با قرص برنج از نوع مرگ سلولی است؛ و این بدان معنی است که در این مرگ هر یک از بافت‌ها و سلول‌ها که عناصر تشکیل دهنده جسم می‌باشند میمیرند. در این حالت تمام نسوج و سلول‌های بدن مرده‌اند و دارای عملکرد، فعالیت متابولیکی و تنفس هوازی نمی‌باشند. بر خلاف مرگ سوماتیک که در آن توقف کامل و بدون بازگشت اعمال اعضای حیاتی بدن شامل مغز، قلب و…. رخ می‌دهد که حیات در جسم متوقف می‌شود، ولی در عناصر تشکیل دهنده جسم مثل بافت و سلول‌ها ادامه دارد. مرگ مغزی از نوع مرگ سوماتیک است.

منبع از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد


شنبه 98 مرداد 19 , ساعت 2:30 عصر

 

 

هموروئید چیست ؟

هموروئید یا بواسیر از بیماری های شایع مقعدی است که امروزه گسترش زیادی در میان جوامع پیدا کرده است. هموروئید به معنی تورم بالشتک هایی به همین نام در ناحیه مقعد است، در صورتی که این بالشتک های خونی پاره شوند، امکان خونریزی از مقعد نیز وجود دارد. هموروئید در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد شده و در موارد شدید می تواند موجب پرولاپس یا بیرون زدگی از مقعد شود. هموروئید علائمی از جمله درد، خونریزی،سوزش، خارش و … را به همراه دارد.

روش های درمان سرپایی هموروئید

مهمترین روش های درمان سرپایی و سریع هموروئید به این شرح است :

  • رابربند : این روش شامل استفاده از کش لاستیکی به دور هموروئید و در واقع قطع جریان خونرسانی به مقعد است. این روش ممکن است همراه با درد شدیدی باشد و میزان تاثیر گذاری آن قطعی نیست.

رابربند

  • درمان با لیزر یا انعقاد مادون قرمز : این روش شامل استفاده از اشعه مادون قرمز برای انعقاد خون درون بافت هموروئیدی و از بین بردن این بافت است. با استفاده از این روش سوختگی جزئی در بافت هموروئید ایجاد می کنند، تا از این طریق جریان خون ورودی به بافت هموروئید قطع شود.درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر  بدون درد و خونریزی بوده و روش قطعی درمان  به شمار می رود.

درمان با لیزر

  • اسکلروتراپی یا تزریق داخل هموروئید :  در این روش مایع درون بافت هموروئید تزریق می کنند تا خونریزی قطع شده و از بیرون زدن بافت نیز جلوگیری می شود.

اسکلروتراپی

  • استاپلر:استاپلر یا هموروئیدوپکسی (PPH) یکی از روش های درمان هموروئید یا همان گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد است، برای انجام این روش درمانی نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست بلکه می توان این عمل را در مطب پزشک و تحت بیهوشی نیز انجام داد. هدف از انجام این درمان قطع جریان خونرسانی به بواسیر و در نهایت از بین بردن آن است.

استاپلر

مراقبت های بعد از درمان سرپایی

رعایت برخی از نکات بعد از انجام درمان های سرپایی می تواند به تاثیری گذاری بیشتر این روش ها کمک نماید. برخی از نکات عبارتند از :

  • درمان یبوست : برای درمان یبوست که احتمالاً عامل هموروئید بوده می توانیم مصرف غذاهای فیبردار را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا این خوراکی ها با افزایش حجم مدفوع می توانند یبوست را درمان نمایند.
  • مصرف مایعات : قرار دادن مایعات و آب به شدت در درمان یبوست موثر است و مصرف آن برای بیمارانی که به تازگی درمان خود را انجام داده اند توصیه می شود.
  • فعالیت بدنی :  یکی از راهکارهای درمان یبوست و نیز جلوگیری از عود مجدد هموروئید افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزشهای سبک است که می تواند به درمان شما کمک نماید.
  • رعایت بهداشت : حفظ بهداشت می تواند به درمان شما اثر گذار باشد و از عود و عفونت بیماری جلوگیری نماید.
  • حمام سیتز : این روش درمانی شامل نشستن در لگن آب گرم برای مدت 15 دقیقه در سه نوبت می باشد. این کار به افزایش گردش خون در این ناحیه و درمان سریع تر کمک می نماید.
  • دارو : لازم است بعد از درمان تمامی دستورهای پزشک را رعایت نمایید، و مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک که در جلوگیری از درد و عفونت تاثیرگذار است را فراموش نکنید.

شنبه 98 مرداد 19 , ساعت 2:29 عصر

انگل کرمک شایع ترین بیماری انگلی است که شیوع بسیاری در میان کودکان دارد البته احتمال درگیری بزرگسالان با این بیماری نیز وجود دارد. علت این امر را می توان ارتباط نزدیک با کودکان عنوان نمود. این بیماری علائم خاصی ندارد و اغلب در محیط های شلوغ مانند مدارس از طریق تماس فیزیکی و یا تغذیه ای به دیگر کودکان منتقل می شود. طول این کرم بین 2 تا 13 میلی متر و قطر آن 1 تا 3 میلی متر است. این کرم اغلب در روده بزرگ اقامت می کند.

  • انتقال کرمک
  • درمان انگل کرمک

     

    بیشتر بخوانید:

    کرم ها پس از یک الی دو هفته بالغ می شوند و جفت گیری می کنند سپس  کرم نر از بین می رود. در این مرحله کرم ماده که بارور شده به سمترکتوم یا همان راست روده حرکت می کند تا شب ها وارد کانال و دهانه مقعد شده و در آنجا تخم ریزی کند و سپس خود از بین می رود. تخم های ریخته شده در طی 6 ساعت جنین دار شده و برای 2 الی 3 هفته اجازه حیات می یابند. جنین کرم (لارو) خارج شده به طرف روده بزرگ میرود تا چرخه ذکر شده تکرار شود. این چرخه در حدود 3 الی 4 هفته ادامه دارد.

    انتقال کرمک

    در اغلب موارد تخم کرمک از طریق خوردن تخم کرم منتقل می شود. این انتقال می تواند با مصرف غذای آلوده و یا در دهان بردن دستان آلوده رخ دهد. این تخمک بسیار ریز است و امکان انتقال آن از طریق هوا وجود ندارد.

    جلوگیری از انتقال کرمک به دیگران

    برای جلوگیری از انتشار کرمک نکات زیر را به یاد داشته باشید :

    • از خارش مقعد اجتناب ورزید
    • ناخن های فرد مبتلا را کوتاه نگه دارید.
    • کلیه لباس ها و ملافه های بیمار را بشویید
    • پس از هر اجابت مزاج دست ها با آب و صابون بشویید.
    • نکات بهداشتی را رعایت نمایید.

    به یاد داشته باشید پس از ابتلا به این انگل مصونیت در برابر آن نداشته و هنوز هم احتمال انتقال آن وجود دارد.

    درمان انگل کرمک

    قبل از اقدام به درمان توجه داشته باشید؛ درمان این مشکل باید به صورت خانوادگی انجام گیرد زیرا که احتمال انتقال آن زیاد است.  همچنین برای درمان نیاز است که همه انواع کرم های احتمالی نظیر ژیاردیا و کرمک و آسکاریس و آمیب مورد درمان قرار گیرند. یکی از راهکارهای اصلی برای درمان انگل کرمک مصرف مترونیدازول در کنار مبندازول است، مبندازول قرص جویدنی است و نباید همراه با آب خورده شود. اغلب کودکان به علت مزه خوب این قرص آن را مصرف می کنند ولی اگر کودک شما از مصرف آن امتناع ورزید، می توانید قرص را پودر کرده و در آب و غذای کودک از آن استفاده نمایید. مصرف این قرص برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است. مهمترین داروهای خوراکی که برای درمان انگل کرمک کاربرد دارد به این شرح است :

    • مبندازول
    • البندازول
    • پیرانتل پاموات

    این دارو ها شامل دوز اولیه و ثانویه هستید و معمول در طول یک دوره سه هفته ای مصرف می شوند، همچنین در صورتی که درمان به صورت کلی انجام نشود، ممکن است مجدداً مصرف دارو تجویز شود. علاوه بر مصرف دارو خوراکی، در صورتی که کودک دچار خارش در ناحیه مقعد باشد، پزشک مصرف پماد و کرم هایی مخصوص را تجویز می کند.

    درمان خانگی کرمک

    علاوه بر روشهای ذکر شده رعایت بهداشت و پاکیزه نگه داشتن محیط زندگی به شدت در از بین رفتن این کرمک ها تاثیرگذار است. برای این منظور می توانید تا بهبودی کامل ملحفه ها و لباس زیر ها کودک را بجوشانید. همچنین شستن منظم و مرتب دستها با آب و صابون به از بین بردن این کرمک ها کمک می کند.


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ