سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس دانشی را که خداوند آن را برای امور دینی مردم سودمند قرار دادهاست پنهان کند، خداوند روز قیامت او را با لگامی از آتش لگام زند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 98 خرداد 26 , ساعت 9:41 صبح

هموروئید یا بواسیر برای فرد مبتلا بسیار دردناک است و اگر مراقبت‌های لازم را انجام ندهید ممکن است بدتر شود. هموروئید شما می‌توانید این مشکل را با روش‌های زیادی از قبیل مصرف دارو، مراجعه به پزشک، استعمال کرم و استفاده از داروهای طبیعی درمان کنید. ما در این نوشتار روش های خانگی زیادی برای درمان بواسیر در بارداری آماده کرده‌ایم که بسیاری از زنان باردار با استفاده از این 30 درمان خانگی هموروئید در دوران بارداری می‌توانند مشکل را حل کنند. با این وجود، بهتر است قبل از استفاده از این روش‌ها برای جلوگیری از آلرژی‌ها، با پزشکتان مشورت کنید.

 

هموروئید چیست؟<\/h3>
اسم رگ های انتهای روده (مقعد) هموروئید است که باعث کنترل عمل دفع میشود.هموروئید ها وقتی ورم کنند و ملتهب شوند باعث ایجاد بیماری هموروئید میشوند.همورویید یک بیماری نیست .بلکه بالشتکهای عروقی است که به صورت طبیعی در درون کانال مقعدی تمام افراد وجود دارد.هموروییدها مسوول حفظ 15% فشار مقعد در حالت استراحت میباشند .لذا وجود آنها برای جلوگیری از بی اختیاری مفید است.بنابر دلایل زیادی مثلا یبوست های طولانی و یا افتاده گی های کف لگن این بالشتک ها بزرگ و پر خون شده و بیماری هموروییدی ایجاد میشود.

هموروئید چند نوع دارد؟<\/h3>
خارجی:وقتی رگ های ملتهب باعث برآمدگی گوشتی مانند روی سطح مقعد میشود.
داخلی:وقتی رگ های داخل کانال مقعد ملتهب ومتورم شوند باعث برآمدگی گوشتی مانند میشوند.در نوع شدید این برآمدگی از داخل مقعد به بیرون از مقعد راه پیدا میکند.

علل بروز هموروئید در طول بارداری

بسیاری از زنان هرگز قبل از حاملگی دچار هموروئید نبوده‌اند؛ اما در طول دوره‌ی بارداری دچار این اختلال می‌شوند. بروز هموروئید در دوره‌ی بارداری می‌تواند ناشی از فشاری باشد که جنین به ارگان‌های گوارشی وارد می‌کند و به این ترتیب بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد. با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز هموروئید در دوران بارداری شود، از جمله عادات نامناسب غذا خوردن که حتی سبب وخیم‌تر شدن این اختلال می‌شود.

در طول بارداری، تغییرات هورمونی زیادی در داخل بدن رخ می‌دهد که باعث ایجاد اثرات منفی روی سیستم روده و گوارش می‌شود. مقدار هورمونی که درون بدن زن باردار ترشح می‌شود،‌ می‌تواند به شل شدن عضلات بدن کمک کند و شرایط مطلوبی را برای رشد جنین فراهم کند. در مقابل، ماهیچه‌های شل شده نیز فشار را بر سیستم گوارش افزایش می‌دهند و در عملکرد دفع مواد زائد مشکل ایجاد می‌کنند.

 

هموروئید چه علایمی دارد؟<\/h3>

اولین علامت هموروئید خونریزی است.این خون به رنگ روشن است و حین دفع و زور زدن دیده میشود.

درد ، سوزش و خارش مقعد از علامت های بعدی هموروئید است.

چگونه از هموروئید در بارداری جلوگیری کنیم؟<\/h3>
هر مادر باردار باید روزانه 4-5 واحد سبزیجات (مثل کاهو ، سبزیجات ، کلم  و ...) بخورد.
حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشد.


1. موز

این اولین داروی خانگی برای هموروئید در دوران بارداری است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم.

موز میوه‌ای است که منبع شگفت‌آور پتاسیم و اسید فولیک محسوب می‌شود. به علاوه، این میوه غنی از ویتامین B6 است، که می‌تواند به شکل‌گیری سیستم عصبی جنین کمک کند.

یک موز متوسط ??دارای 3 گرم فیبر است. موز همچنین حاوی پکتین است – نوعی فیبر که اثبات شده غذاها را در دستگاه گوارش به خوبی تجزیه می‌کند (گلابی و سیب نیز همین فیبر را دارند).

2. پرتقال برای درمان بواسیر در بارداری

بنا به گفته‌ی دانشمندان، پرتقال یکی از میوه‌هایی است که ویتامین C، ویتامین A، کلسیم و فیبر دارد … بنابراین این میوه از خانواده‌ی مرکبات برای بدن زنان باردار بسیار مغذی است.

یک پرتقال متوسط ??دارای 3 گرم فیبر است (آب پرتقال حاوی فیبر کم‌تری است). خوردن پرتقال می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند که برای مادران باردار مبتلا به دیابت حاملگی مفید است.

3. سیب

سیب در واقع به دلیل مزایایی که برای سلامت ذهن و بدن انسان دارد، بسیار مشهور و محبوب است. این میوه در درمان هموروئید در طول حاملگی نیز تاثیر زیادی دارد. بنابراین، خوردن آب سیب و سیب به طور منظم یکی از بهترین داروهای خانگی برای رفع هموروئید در دوران بارداری است که همه و به خصوص زنان بارداری که سابقه‌ی این بیماری را دارند، باید یاد بگیرند و آن را امتحان کنند.

سیب و پوست سیب دارای فیبر بیش‌تری در مقایسه با سایر میوه‌ها مانند هلو، انگور و گریپ‌فروت هستند. مقدار فیبر محلول موجود در سیب به تنظیم کلسترول برای افرادی که سطح کلسترول بالا دارند کمک می‌کند. بنابراین، مادران باردار توجه داشته باشند که باید سیب را با پوست بخورند تا تمام فیبر موجود در این میوه را دریافت کنند.

4. ترشی کلم برای درمان بواسیر در بارداری

یک کاسه‌ی کوچک از این خوراکی سنتی بسیاری از کشورهای شرقی – کلم تخمیر شده (ترشی کلم) – حاوی 3 گرم فیبر است. ترشی کلم یا کلم‌ترش، همچنین مقدار زیادی ویتامین C و آهن برای مادران باردار فراهم می‌کند.

تحت تاثیر آنزیم‌های میکروبی و کربوهیدرات‌ها، پروتئین به اسیدهای آمینه که به راحتی جذب می‌شوند، تبدیل می‌شود. فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات نیز به یک فرم قابل هضم هیدرولیز می‌شوند.

زنان باردار برای اطمینان از بهداشتی و سالم بودن آن‌ها، بهتر است که کلم‌ترش را در غذاهای پخته‌شده به سبک طبخ روغن داغ یا سوپ استفاده کنند.

با این حال، مادران باردار نباید این ترشی را بیش از حد بخورند و همچنین ترشی بیش از حد ترش را که همراه با تکه‌های شناور سیاه و سفید یا چسبناک است، مصرف نکنید، زیرا این علائم نشان‌دهنده‌ی شروع ظاهر شدن کپک است. این مورد نیز یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای هموروئید در دوران بارداری است که باید یاد بگیرید و فراموش نکنید!

5. بروکلی

بروکلی علاوه بر داشتن ویتامین C، فولیک اسید، آهن، کلسیم و بتا کاروتن، فیبر فراوانی هم دارد. یک وعده سوپ بروکلی، بروکلی آب‌پز یا بروکلی که همراه با مرغ به شیوه‌ی طبخ ورغن داغ آماده شده‌، بسیار خوشمزه و مغذی است، و در عین حال می‌تواند به پیشگیری از هموروئید در زنان باردار کمک کند. علاوه بر این، بروکلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است – موادی که برای سیستم گوارش زنان باردار بسیار مفید و ضروری هستند.

6. گلابی برای درمان بواسیر در بارداری

یک گلابی کوچک 4.3 گرم فیبر دارد که قابل مقایسه با مقدار فیبر موجود در آلو است. گلابی مقدار زیادی فولات، پتاسیم و ویتامین C، به ویژه برای زنان باردار، فراهم می‌کند. بنابراین، بد نیست اگر یک گلابی کوچک را به عنوان میان‌وعده‌ای سبک به محل کار ببرید.

علاوه بر این، در دوران بارداری، مادران باردار اغلب دارای تورم در ناحیه‌ی صورت و اندام ها هستند که با علائم فشار خون بالا همراه است. در عین حال، خوردن گلابی به حل این اختلال کمک می‌کند.

7. کدو تنبل

کدو تنبل علاوه بر فیبر، مواد مغذی مهم دیگری از جمله بتا کاروتن، ویتامین E، ویتامین B6، فولات، آهن و منیزیم نیز دارد. بنابراین، کدو تنبل پخته یا سوپ کدو تنبل، هر دو بسیار خوب هستند. علاوه بر این، کدو تنبل حاوی مواد ضد استرس است، که به زنان باردار کمک می‌کنند روحیه‌ی خوبی داشته باشند. به هر روی استفاده از این ماده‌ی خوراکی نیز یکی از مؤثرترین روش‌های خانگی برای درمان هموروئید در دوران بارداری است که مردم باید بدانند و یاد بگیرند که از آن استفاده کنند.

8. لوبیا برای درمان بواسیر در بارداری

همه‌‌ی انواع لوبیا همیشه در راس فهرست غذاهای غنی از فیبر قرار می‌گیرند. نصف یک کاسه‌ی کوچک لوبیای پخته شده روزانه 9.5 گرم فیبر برای بدن فراهم می‌کند. لوبیا غنی از فیبر محلول طبیعی است (یک نوع فیبر که می‌تواند باعث جلوگیری از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا شود، بنابراین این ماده‌ی خوراکی برای مادران مبتلا به دیابت نیز بسیار مناسب است). این مورد نیز یکی دیگر از درمان‌های عالی برای هموروئید است که نباید آن را دست کم بگیرید.

 9: سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین حاوی چربی بسیار کمی است و کلسترول ندارد. از آن‌جایی که تمام قسمت‌های سیب‌زمینی شیرین فیبر زیادی دارد، هم تجه و هم خود سیب‌زمینی شیرین را می‌توانید برای تهیه‌ی بسیاری از غذاها که دارای اثرات ملین روی زنان باردار هستند و از یبوست جلوگیری می‌کنند،‌ استفاده کنید و به این ترتیب به راحتی از ریسک بروز هموروئید جلوگیری کنید.

خوردن سیب‌زمینی شیرین در حد متوسط (100 گرم در روز) برای سیستم گوارش بسیار مفید است، زیرا حاوی ویتامین C و اسیدهای آمینه است که می‌توانند تاثیر مثبتی روی پریستالسی (حرکات لوله‌ی گوارش) داشته باشند، و به این ترتیب فرایند هضم مواد غذایی را بسیار ساده‌تر می‌کنند. زنان باردار باید توجه داشته باشند که خوردن بیش از حد سیب‌زمینی شیرین می‌تواند باعث چاقی، التهاب یا سوء هاضمه‌ی ناشی از قند بیش از حد شود.


10. روغن‌های پخت و پز طبیعی

زنان باردار مبتلا به هموروئید باید در هر وعده‌ی غذایی روغن زیتون، روغن کتان و سرکه سیب را به سالادشان اضافه کنند. در سوپ یا هر غذای مناسبی، می‌توانید از روغن زیتون و روغن کتان استفاده کنید. در پایان هر وعده‌ی غذایی، باید مکمل‌های روغن ماهی را مصرف کنید. این یکی از مهم‌ترین روغن‌هایی است که باید به طور مرتب مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین در میان بهترین داروهای خانگی برای هموروئید قرار می‌گیرد که باید بدانید و استفاده کنید.

11. غذاهای غنی از فیبر بخورید

دلایل بسیاری وجود دارد که موجب بروز هموروئید می‌شوند مانند یبوست، چاقی، اسهال، بالا رفتن سن، بارداری، عوامل ژنتیکی و غیره. درمان این مشکل در زنان باردار دشوارتر است، زیرا باید مراقبت از سلامت نوزاد را نیز در نظر داشته باشند. درمان‌های خانگی هموروئید از جمله خوردن غذاهای غنی از فیبر، به کاهش بعضی علائم هموروئید کمک می‌کند. فیبر موجود در غذاها می‌تواند به کاهش فشار، درد، ناراحتی و خارش کمک کند. شما باید سبزیجات، غلات کامل، میوه‌ها و غذاهای غنی از فیبر بخورید تا فیبر بیش‌تری برای خودتان و نوزادتان دریافت کنید و همچنین به راحتی از شر هموروئید خلاص شوید.

12. غذاهای غنی از بیوفلاونوئید

شما می‌توانید بیوفلاونوئید را از طریق میوه‌هایی مانند لیمو و پرتقال دریافت کنید. بیوفلانوئید می‌تواند به کاهش درد، خونریزی، ناراحتی، التهاب و غیره کمک کند. علاوه بر این، می‌توانید فلفل (فلفل قرمز یا شیرین)، بروکلی، مرکبات، توت‌فرنگی، پاپایا، انبه، کلم بروکسل، اسفناج، سیر و غیره مصرف کنید. در دوران بارداری باید سعی کنید از مصرف داروها جلوگیری کنید زیرا می‌توانند برای سلامتی خودتان و کودک‌تان مضر باشند.

این مورد در واقع یکی از بهترین راه‌حل‌های خانگی برای درمان هموروئید است که باید یاد بگیرید و برای رفع مشکل‌تان از آن استفاده کنید!

درمان بواسیر در بارداری 13: فندق افسونگر

فندق افسونگر می‌تواند خونریزی و درد را کاهش دهد و به شما در مبارزه با آفتاب‌سوختگی کمک کند. استفاده از مقدار مناسبی فندق افسونگر مزایا و اثربخشی زیادی برای حل مشکل هموروئید دارد. شما می‌توانید با استفاده از یک توپ پنبه مقداری از این گیاه داروی را در مناطق آسیب‌دیده بمالید و به این ترتیب تورم، خونریزی، خارش و درد را کاهش بدهید.

 

14. استفاده از پماد

بعضی از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن ویتامین E، کرم و پمادها نیز به کاهش آسیب، خارش و درد کمک می‌کنند. شما می‌توانید مقدار کمی از آن‌ها را در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید و در عین حال مطمئن باشید که روغن‌های طبیعی هیچ مشکلی برای‌تان ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این، می‌توانید برای درمان هموروئید پماد گیاه دارویی بابونه را امتحان کنید. با این حال، اگر نسبت به مصرف این پماد اطمینان ندارید، باید از پزشک‌تان سوال کنید.

این مورد نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای هموروئید در طول دوره‌ی بارداری است که نباید آن را دست کم بگیرید!

 

درمان بواسیر در بارداری 15: کیسه یخ

اگر در این فکر هستید که چگونه می‌توان با روش‌های خانگی مشکل هموروئید را به طور موثر درمان کرد، بهتر است استعمال کیسه‌ی یخ را در مناطق آسیب‌دیده امتحان کنید. به هر حال، با استفاده از یخ درد، التهاب، سوزش و غیره کاهش می‌یابد. شما می‌توانید از یک تکه پارچه‌ی نازک استفاده کنید و یخ را روی پوست‌تان بمالید. استفاده از کیسه‌ی یخ یکی از ارزان‌ترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌های درمانی برای کاهش درد ناشی از هموروئید است.

16. حمام با آب گرم

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای رفع هموروئید که دوست داریم دراین مقاله معرفی کنیم، حمام کردن با آب گرم به طور منظم است. در حالی که کیسه‌ی یخ می‌تواند التهاب را کاهش دهد و از میزان درد بکاهد، حمام کردن با آب گرم باعث کاهش سوزش، به ویژه در ناحیه‌ی باسن می‌شود. شما می‌توانید مقداری نمک یا جوش شیرین نیز به آب داخل وان اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت آب خیلی زیاد نباشد.

17. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم

تنبل بودن در هیچ موردی واقعا خوب نیست. شما نباید تمام روز در یک مکان بنشینید و تمایلی به انجام تمرینات فیزیکی نداشته باشید. فعالیت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به زنان باردار کمک کنند که با هموروئید مبارزه کنند، مانند کگل و برخی از ورزش‌های تقویت عضلات. برخی از فعالیت‌های کششی هم باعث می‌شوند که هموروئید را به طور موفقیت‌آمیزی درمان کنید.

انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم نه تنها می‌تواند به بهبود سلامت و مقابله با بسیاری از بیماری‌ها کمک کند، بلکه به عنوان یکی از موثرترین روش‌های خانگی برای درمان هموروئید در دوران بارداری نیز محسوب می‌شود که بهتر است به یاد داشته باشید و در صورت لزوم برای رفع مشکل‌تان از ان استفاده کنید.

18: اصلاح شیوه نشستن

به جای نشستن روی یک سطح سخت، باید روی یک سطح نرم‌تر بنشینید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک کوسن برای نشستن استفاده کنید یا سعی کنید به جای نشستن برای مدت طولانی راه بروید. واقعیت این است که نشستن به مدت طولانی روده‌ی شما را تحت فشار قرار می‌دهد و این مشکل را در شما بدتر می‌کند.

19. کاهش استرس

یبوست یکی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده‌ی هموروئید در زنان باردار است. در کنار آن استرس نیز تا حدی موجب جدی‌تر شدن مشکل می‌شود. هموروئید ممکن است نشانه‌هایی از استرس بیش از حد باشد که از آن اطلاعی ندارید. بنابراین باید با انجام مراقبه (مدیتیشن)، انجام چی گونگ، یادگیری یوگا و غیره، هر چه سریع‌تر از شر استرس خلاص شوید.

20. رفتن به موقع به دستشویی

رفتن به دستشویی یک روال معمول برای همه است. اما این کار ساده از سوی بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود، زیرا آن‌ها احتمالا کار دیگری باید انجام بدهند یا امری فوری پیش آمده و مجبورند سراغ آن بروند. برای رفتن به دستشویی تاخیر نکنید زیرا این کار ممکن است باعث بروز هموروئید و سایر اختلالات مرتبط با کلیه شود.

به طور خلاصه، این مورد هم یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی مفید برای پیشگیری از هموروئید است که اصلا نباید آن را دست کم بگیرید!

21. شستشوی درست بدن

شستشوی بدن پس از رفتن به دستشویی ضروری است، اما شما باید این کار را به درستی انجام دهید تا از بروز هموروئید و مشکلات دیگر جلوگیری شود. کاغذ توالت را به ناحیه‌ی مقعد نمالید یا از دوش برای شستشوی ناحیه‌ی مقعد استفاده نکنید، بلکه باید از یک تکه پارچه‌ی نرم یا حوله برای خشک کردن این ناحیه استفاده کنید. همچنین نباید از صابون‌های حاوی رنگ یا عطر استفاده کنید زیرا ممکن است منجر به بروز آلرژی در زنان باردار شوند.

درمان بواسیر در بارداری 22: استراحت

این نکته ساده به نظر می‌رسد، اما آن را دست کم نگیرید! استراحت کردن یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای هموروئید است که می‌توانید پیدا کنید و به کار ببندید. برای تسکین رگ‌ها و کاهش فشار، باید زمان خود را به جای ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی، صرف استراحت کنید. خوابیدن یا استراحت کردن برای زنان باردار بسیار ضروری است زیرا باعث کاهش تورم و کاهش استرس می‌شود. استراحت توصیه‌ای است که زنان باردار باید حتما در نظر داشته باشند. استراحت گاهی‌اوقات به این معنا است که تمام فعالیت‌ها را متوقف کنید و وقت آزاد بیش‌تری برای لذت بردن از چیزهای جالب دیگر، لذت بردن از غذاهای سالم یا حتی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان داشته باشید.

23. پوشیدن لباس‌های راحت

باردار شدن عملی شکوهمند است اما می‌تواند از زیبایی شما نسبت به قبل بکاهد. هم به خاطر کودک، و هم به خاصر مشکل هموروئیدی که دارید، باید لباس زیر پنبه‌ای و لباس‌های آزاد و راحت بپوشید. پوشیدن لباس راحت به شما کمک می‌کند که احساس آزادی بیش‌تری داشته باشید و فشار کم‌تری را در منطقه‌ی مقعد احساس کنید.

24: نوشیدن آب

نوشیدن آب به ویژه برای مادران آینده در فهرست کارهای ضروری قرار دارد. آیا می‌دانید که نوشیدن آب یکی از موثرترین روش‌های درمانی خانگی برای رفع هموروئید است که باید انجام دهید؟ نوشیدن دست کم 20 لیوان آب برای بهبود فرایند هضم و سلامت پوست و مو و سایر قسمت‌های بدن بسیار مفید است. سایر نوشیدنی‌های سالم مانند شیر و آبمیوه‌ها نیز می‌توانند به کاهش درد ناشی از هموروئید کمک کنند.

25. روغن نارگیل

یکی دیگر از داروهای هموروئید در دوران بارداری که باید یاد بگیرید و برای رفع این مشکل به کار ببندید، استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل به دلیل مزایایی که دارد، ماده‌ای مناسب برای هر خانه‌ای است. این روغن اسیدهای چرب سالم را برای بهبود سلامتی‌ به بدن‌تان می‌رساند، به کاهش چربی، کاهش عفونت، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند، و قطعا می‌تواند درد هموروئید را نیز کاهش دهد. برای زنان باردار، روغن نارگیل واقعا بدون خطر است، زیرا یک روغن طبیعی محسوب می‌شود. شما باید روغن نارگیل را به طور مستقیم روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

26. مصرف میوه‌ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات غنی هستند از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی که برای بهبود سلامت و رشد کودک شما فایده‌ی زیادی دارند. علاوه بر این، بعضی از میوه‌ها و سبزیجات مانند قره‌قاط (کرن‌بری)، لیمو، گریپ‌فروت، پرتقال و مارچوبه – یک ترکیب مفید است که می‌تواند به شما کمک کند تا هموروئید را به میزان قابل‌توجهی درمان کنید.

 27: رعایت نظافت شخصی

تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه‌ی آسیب‌دیده با حمام کردن به طور روزانه، برای درمان هموروئید هم طبیعی و هم بسیار ضروری است. اما شما نباید از صابون در این ناحیه استفاده کنید زیرا ممکن است باعث تحریک آن شود و حتی مشکل را وخیم‌تر کند. رفع این مشکل وحشتناک یک فرایند است و شما باید این روش را با سایر داروهای خانگی هموروئید ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید زیرا صحبت کردن در مورد بهترین و ضروری‌ترین روش درمانی بسیار دشوار است.

28. سرکه سیب برای درمان بواسیر در بارداری

سرکه سیب یک ماده‌ی خوراکی آشنا در آشپزخانه است و مزایای متفاوتی دارد. این مایع نه تنها به شما کمک می‌کند تا با برخی از انواع باکتری‌ها مبارزه کنید، سطح قند خون خود را کاهش دهید، وزن از دست بدهید، از قلب محافظت و از سرطان جلوگیری کنید، بلکه برای درمان هموروئید نیز موثر است. خیلی ساده با استفاده از توپ پنبه‌ای سرکه سیب را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید، پس از مدت کوتاهی تغییرات آشکاری را احساس خواهید کرد.

درمان بواسیر در بارداری 29: نحوه خوابیدن

تقریبا همه‌ی زنان باردار مشکل خواب در شب را، عمدتا در آخرین مرحله‌ی بارداری، زمانی که رشد کودک سریع است، تجربه می‌کنند. هنگام خواب، به جای پهلوی راست باید روی پهلوی چپ قرار بگیرید. این امر باعث می‌شود که راحت‌تر خواب بروید و همچنین می‌توانید درد و ناراحتی هموروئید را کاهش دهید.

30. مصرف مواد غذایی غنی از پروبیوتیک

این در واقع آخرین و یکی از مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای رفع هموروئید در دوران بارداری است که قطعا باید آن را باور کنید و برای جلوگیری از مشکل دفع فعلی‌تان از آن استفاده کنید.

 

منبع:چطور ،ماما سایت


یکشنبه 98 خرداد 19 , ساعت 4:21 عصر

بیماری‌های مقاربتی یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی، دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها با درمان به‌موقع و مصرف داروهای مناسب به‌طور کامل برطرف می‌شوند اما برخی از آنها در تمام عمر همراه فرد هستند، هر چند وقت یک‌بار عود می‌کنند و داروها فقط می‌توانند به کاهش شدت علائم‌شان کمک کنند. تبخال تناسلی یکی از این بیماری‌های عفونی است که میزان شیوع آن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. جالب است بدانید این بیماری از طریق حوله یا صندلی توالت فرنگی به فرد منتقل نخواهد شد چون ویروس آن نمی‌تواند در خارج از بدن انسان زنده بماند

 یک متخصص زنان و زایمان در همدان به تشریح بیماری «تبخال تناسلی» پرداخت و گفت: بیماری تبخال به صورت ویروس بوده و دو نوع دهانی و تناسلی دارد.

تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شود و ممکن است نشانه‌های بالینی داشته باشد و یا مخفی بماند.

در خانم‌ها محل ابتدایی ظهور ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است اما پس از عود، زخم‌ها در واژن، پوست اطراف مقعد، پاها و باسن ایجاد می‌شود و آلودگی درون رحمی نیز به صورت شکل بالینی ظاهر خواهد شد.

علائم عمومی این بیماری برای مردان و زنان، تشکیل تبخال در دهان، لب‌ها و صورت است همچنین محل آلوده شده قبل از ظهور تبخال شروع به خارش می‌کند. ممکن است تبخال ها به صورت زخم‌های باز ایجاد و از آنها مایع و چرک خارج شود همچنین ظهور زخم‌هایی یک هفته بعد از ابتلاء به این بیماری احتمال دارد.

در اولین بار ابتلاء به این بیماری، علائم آن بسیار حاد و شدید است، به این صورت که در ناحیه تناسلی، ضایعات جوشدار ایجاد می‌شود، این جوش‌ها گاهی‌اوقات به صورت تاول‌های آبدار خیلی کوچک هستند که ممکن است در همان چند ساعت یا روزهای اول بترکند و به صورت زخم باقی بمانند.

این جوش‌ها بسیار دردناک هستند و شخص خیلی زود متوجه آن می‌شود، در اثر این بیماری، غدد لنفاوی ناحیه کشاله ران نیز بزرگ می‌شوند و در معاینه هم دردناک هستند، در بیشتر موارد، تب و علائم عمومی مثل درد بدن، سر درد، ضعف و بی‌حالی نیز دیده می‌شود.اگر این زخم‌ها در خانم‌ها، در اطراف مجرای ادرار ایجاد شود باعث سوزش ادرار می‌شود، گاهی این ضایعه به قدری شدید است که شبکه عصبی ناحیه لگن را هم درگیر کرده و فرد را دچار احتباس ادرار می‌کند.

این ویروس ممکن است هیچ علامتی نشان ندهد یا علائم آنقدر خفیف باشند که متوجه آن نشود،در صورت تکرار این بیماری، ممکن است فقط یک یا دو جوش کوچک باشد و درد خیلی خفیفی داشته یا اصلاً بدون التهاب و خارش باشد و حتی دیده نشود اما در عین حال بیمار می‌تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد.

شدت تکرار تبخال بستگی به سیستم ایمنی فرد دارد،هر چه سیستم ایمنی ضعیف‌تر باشد یا فرد به هر علتی نسبت به عفونت‌ها مستعدتر باشد، عود تبخال می‌تواند سریع‌تر و شدیدتر شود؛ برای مثال در کسانی که بیماری نقص ایمنی جدی مانندHIV دارند، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند یا پیوند عضو داشته اند، افرادی که استروئید "کورتون" مصرف می‌کنند یا حتی کسانی که بی‌خوابی‌های طولانی‌مدت کشیده‌اند یا کاهش وزن و استرس خیلی شدید داشته‌اند، ممکن است عود بیشتری داشته باشد.

عود دوباره این ضایعات، ارتباطی با تماس جنسی نخواهد داشت البته بار اول که فرد مبتلا می‌شود در اثر تماس جنسی است اما در دفعات بعدی عود خود ویروس است که اتفاق می‌افتد.اگر بیمار در مرحله حاد و به ویژه در 72 ساعت اول به پزشک مراجعه کند امکان بهبودی آن وجود دارد، این درمان از خانواده ضدویروس تبخال است و «آسیکلوویر» نام دارد.

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی شایع است که مردان و زنان را مبتلا می‌کند و شرم افراد مانع از مراجعه آنان به پزشک متخصص می‌شود. ویژگی‌های این بیماری شامل درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی است. این بیماری مسری است حتی اگر هیچ زخم قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد، این بیماری گسترش جهانی دارد و باید نسبت به آگاه بود.

 

منبع : ایسنا ، چطور


یکشنبه 98 خرداد 12 , ساعت 2:30 عصر

اچ پی وی چیست؟

زگیل‌های تناسلی کی و کجا به وجود می‌آیند؟

 

زگیل‌های تناسلی ممکن است بصورت برجستگی‌های بی‌درد در ناحیه آلت جنسی و یا حول مقعد بر روی باسن دیده شود. این زگیل‌ها نزدیک مجرای ادرار، زیر پوست ختنه‌گاه یا غفله، بر روی قضیب یا حول فرج یا در نواحی داخل آن و نیز بیرون یا درون مقعد دیده می‌شوند. زگیل‌ها اشکال مختلفی دارند. برخی به شکل یک لکه سفید مسطح و برخی دیگر مانند دسته‌های کوچک گل‌کلمی پدیدار می‌شوند  .

 

زگیل‌ها ممکن است 4 هفته تا 8 ماه بعد از تماس با ویروس HPV، و گاهی هم دیرتر بر سطح پوست دیده شوند و گاهی هم اصلا زگیلی دیده نمی‌شود. انتقال ویروس از فرد ناقل به فرد دیگر ربطی به وجود زگیل بر پوست ندارد و حتی اگر زگیلی دیده نشود، ویروس همچنان می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

 

معمولا در مراحل اولیه سرطان گردن رحم با منشا HPV، هیچ علایمی دیده نمی‌شود اما این نشانه‌ها می‌تواند شامل خونریزی‌های شدید یا غیرطبیعی واژنی و یا خونریزی بین پریودها باشد. اگر شما این علایم را می‌بینید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

اکثر افراد با ابتلا به زگیل‌های تناسلی دچار مشکلات بلندمدت نمی‌شوند. در افراد باردار، زگیل‌های تناسلی می‌توانند بزرگتر باشند، خونریزی داشته باشند یا عفونی شوند. زگیل‌های تناسلی می‌توانند به نوزاد هم منتقل شوند، اما این احتمال پایین است. برخی از انواع HPV موجب تغییراتی در سلول‌ها می‌شوند که منشا سرطان‌های گردن رحم، قضیب، فرج، مقعد و یا گلو هستند. در میان این سرطان‌ها، سرطان گردن رحم شایع‌ترین است.

 

چه آزمایش‌‌هایی ممکن است به تشخیص کمک کند؟

 

کادر بهداشتی و درمانی می‌تواند با پرسش درباره علایم و معاینه زگیل‌ها تشخیص بدهد که آیا شما دچار زگیل‌های تناسلی هستید یا خیر. برای تشخیص تغییرات با منشا ابتلا به ویروس HPV در گردن رحم، باید تست پاپ بدهید. این آزمایش را جدی بگیرید، چرا که تشخیص زودرس می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود و پیشگیری از پیشرفت سرطان گردن رحم داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود مردانی که در روابط جنسی با مردان دیگر پذیرنده دخول هستند، به ویژه آنها که HIV+ هستند، تست پاپ مقعدی را جدی بگیرند.

 

اچ‌پی‌وی را چطور درمان کنیم؟

 

در اکثر مواقع، ابتلا به HPV منجر به بروز زگیل‌های تناسلی خود بخود از بین می‌رود. این فرایند ممکن اسن چند ماه تا چند سال طول بکشد. زگیل تناسلی می‌تواند خودبخود یا با درمان از بین برود اما دیده نشدن این زگیل‌ها بر پوست لزوماً نشان‌دهنده خروج ویروس از بدن نیست و ویروس می‌تواند همچنان از راه تماس‌های پوستی بین شرکای جنسی منتقل شود.

 

تلاش برای از بین بردن علایم و زگیل‌ها امری کاملاً طبیعی است. درمان می‌تواند شامل فریز کردن و یا استفاده از مایعات و کرم‌های موضعی باشد که بسته به نوع دارو توسط پزشک یا خود شما در یک بازه از 4 تا 16 هفته استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید به هیچ‌وجه از درمان‌های خانگی و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. داروهایی که در داروخانه برای درمان زگیل‌های پوستی در دسترس شماست لزوماً برای درمان زگیل‌های تناسلی مناسب نیست و ممکن است موجب سوختگی‌های شدید پوستی شود.

برای پیشگیری چه کنیم؟

 

واکسن گارداسیل را بزنید. برای رابطه دهانی، مقعدی، و یا واژنی از کاندوم و یا سایر روش‌های پیشگیری از انتقال بیماری‌های آمیزشی استفاده کنید.

 

بهداشت رابطه جنسی را در هر شرایطی رعایت کنید، مخصوصا از داشتن رابطه دهانی-مقعدی و یا واژنی-مقعدی بدون رعایت بهداشت اجتناب کنید.

 

شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی و سایر علایم ابتلا به ویروس اچ‌پی‌وی را بشناسید و در صورت مشاهده این علایم در اسرع وقت به دنبال درمان کامل باشید.

 

در صورت مشاهده زگیل روی بدن خود و یا شریک جنسی از داشتن تماس جنسی و ارتباط جنسی تا انتهای درمان ضایعات اکیدا خودداری کنید.

 

 

 

آیا‌ ویروس اچ‌پی‌وی از طریق بوسیدن هم منتقل می‌شود؟

 

جواب به این سوال کمی پیچیده است زیرا ویروس در بزاق فرد ناقل هم وجود دارد. اما از طرف دیگر راه اثبات شده انتقال این ویروس تماس با آلت جنسی فرد ناقل است. بنابراین امروز بوسیدن یک نوع تماس جنسی با پتانسیل انتقال ویروس اچ‌پی‌وی تلقی نمی‌شود.

 

آیا همه رده‌های ویروس اچ‌پی‌وی خطرناکند؟

 

تاکنون نزدیک به دویست رده از ویروس اچ‌پی‌وی شناسایی شده است. اغلب رده‌ها سرطان‌زا نیستند و فقط زگیل یا ضایعات پوستی ایجاد می‌کنند و تنها برخی از رده‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. رده‌های سرطا‌ن‌زا شامل رده 16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 53، 56 و 59

 

هستند. اگر این رده‌های ویروس در بدن فردی شناسایی شوند نشان دهنده ریسک بالاتر ابتلا به سرطان‌های آلت‌های جنسی، گردن رحم، مقعد و سرطان‌های گلو است.

 

آیا ابتلا به اچ‌پی‌وی تفاوتی در مردان و زنان دارد؟

 

از ظاهر زگیل‌ها می‌توان اچ‌پی‌وی را تشخیص داد. برای تشخیص قطعی آن می‌توان از ضایعات بیوپسی (نمونه‌برداری) کرد و سلول‌های ویروس را مشاهده کرد. از لحاظ ابتلا و ریسک سرطان، همه افراد در یک میزان خطر هستند، ولی روش ساده‌ای برای تشخیص و اثبات ابتلا به ویروس در مردان بدون علامت یا ضایعه قابل مشاهده نداریم. در زنان تست پاپ اسمیر و آزمایش نمونه‌برداری تشخیص اچ‌پی‌وی و تیپ (رده) آن وجود دارد و در مردان با روابط جنسی با هم‌جنس پاپ مقعدی پیشنهاد می‌شود.

 

آیا ممکن است کسی که تا کنون رابطه جنسی با دخول نداشته، به اچ‌پی‌وی مبتلا شود؟ آیا این فرد می‌تواند تست پاپ اسمیر بدهد، بدون این که نگران تغییر شکل مجرای واژن باشد؟

 

راه انتقال رده‌های خطرناک ویروس اچ‌پی‌وی تماس جنسی است و دخول تنها یکی از راه‌های برقراری تماس جنسی است. بنابراین حتی با فرض اینکه کسی تجربه دخول نداشته باشد ولی در معرض تماس جنسی قرار گرفته باشد می‌تواند به اچ‌پی‌وی مبتلا شود. جدای این چیزی به نام «پرده بکارت» با شکل پاره شدنی وجود ندارد و تست پاپ اسمیر هم برای تشخیص ابتلا به ویروس برای پیشگیری از بروز و رشد سرطان رحم ضروری است. در صورت اصرار برای پیشگیری از هرگونه تغییر شکل مجرای داخلی واژن، می توان از سواپ‌های مخصوص با سایز کوچک‌تر استفاده کرد و یا از سطح ضایعه نمونه‌برداری کرد.

 

اما جواب صحیح به این سوال این است که بدون در نظر گرفتن بکارت و تابو بودن آن باید به آموزش بهداشت رابطه و پیشگیری صحیح بپردازیم. اگر شناخت کافی وجود داشته باشد و شما در یک رابطه تک‌شریکی و یا رابطه جنسی با پیوند مایعی باشید، نگرانی وجود ندارد. اما نباید به هیچ وجه با فردی که ضایعات و زگیل قابل مشاهده دارد تماس جنسی برقرار کرد. توجه داشته باشید که رعایت بهداشت و توجه به سلامت جنسی خود و پارتنرتان در هر رابطه جنسی لازم و ضروری است. پس در صورتیکه به هر بیماری آمیزشی مبتلا هستید پارتنر یا شریک جنسی خود را در جریان قرار دهید و به دنبال درمان آن در اسرع وقت باشید. از شریک خود بخواهید درباره بیماری‌های آمیزشی شفاف و راستگو باشد و دانش لازم را نیز به دست بیاورد. این حق و وظیفه شماست که زمانی که احساس می‌کنید سلامت شما ممکن است به خطر بیفتد تماس یا رابطه جنسی را به بعد از درمان موکول کنید. هر فردی که وارد رابطه جنسی می‌شود باید بتواند از سلامت خودش و افراد دیگر شریک در رابطه جنسی حفاظت کند و درباره این موضوع با شریک یا شرکای جنسی‌اش گفتگو کند.

 

آیا درمان صد در صدی برای اچ‌پی‌وی وجود دارد؟

 

خیر، هنوز یک روش درمانی با طول درمان مشخص برای دفع کامل ویروس اچ‌پی‌وی از بدن وجود ندارد و تنها بر حسب توانایی سیستم ایمنی فرد مبتلا، ویروس ممکن است تا میزان زیادی غیرفعال شود و یا کاملا خارج شود. به یاد داشته باشید افراد با از بین بردن علایم ابتلا به ویروس، یعنی زگیل‌های تناسلی و درمان آنها، همچنان ناقل ویروس خواهند ماند و تنها با تکرار آزمایش‌ها می‌توان از دفع کامل ویروس مطمئن شد. 

 

آیا واکسن اچ‌پی‌وی موثر است؟

 

بله، واکسن‌ها برای پیشگیری ابتلا به اچ‌پی‌وی موثر هستند. اولین نوع واکسن HPV که به بازار آمد سراویکس بود که بدن را بر علیه ویروس اچ‌پی‌وی رده 16 و 18 ایمن می‌کرد و بدین ترتیب از بروز سرطان رحم جلوگیری می‌کرد. امروزه گارداسیل و گارداسیل 9 در بازار هستند که به ترتیب بدن را در مقابل رده‌های 4 و 9 و هم رده سرطان‌زای ویروس اچ‌پی‌وی ایمن می‌کنند. البته باید توجه داشت این واکسن‌ها باید قبل از سن شروع تماس جنسی و پیش از اولین تماس جنسی دریافت شوند.

 

پروتکل استاندارد جهانی تزریق واکسن از یازده سالگی است و در مناطقی که فعالیت جنسی افراد زودتر شروع می‌شود و یا سن بلوغ به طور طبیعی پایین‌تر است، می‌تواند از 9 سالگی هم دریافت شود. این واکسن باید دو بار قبل از 15 سالگی و سه بار بعد آن دریافت شود تا ایمنی کافی را ایجاد کند. گفته می‌شود که تزریق این واکسن در زنان تا 26 سالگی و در مردان تا 21 سالگی موثر است و بعد از اثر کمتری دارد. البته کسانی که ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری زمینه ای مثل دیابت دارند یا داروهای سرکوبگر ایمنی مثل کورتون دریافت میکنن بیشتر در خطر بالاتری برای ابتلا به ویروس اچ‌پی‌وی قرار دارند و توصیه می‌شود که حتی در سنین بالاتر هم واکسن را دریافت کنند. توجه داشته باشید که محدودیت سنی خاصی برای تزریق واکسن وجود ندارد و تزریق واکسن برای زنان بین سن 9 تا 26 سال و مردان بین 11 تا 26 سال یک توصیه جهانی است، چرا که اثربخشی این واکسن در این سنین زیاد است و بعد از آن اثربخشی واکسن کم می‌شود.

 

برای دریافت واکسن نیاز نیست که از مبتلا نبودن مطمئن باشید و در هر صورت واکسن می‌تواند در برابر رده های دیگری که به آن مبتلا نیستید ایمنی ایجاد کند. ضمنا باید توجه کرد که تکرار واکسن برای پیش‌گیری از بروز علایم ظاهری و نیز کنترل ویروس در بدن برای افرادی که ناقل HPV هستند مهم است.

 

 

آیا اچ‌پی‌وی از مادر به فرزند انتقال میابد و آیا می‌توان با روش زایمان سزارین ریسک انتقال را کم کرد؟

 

بله، متاسفانه گزارش شده است که ویروس اچ‌پی‌وی از طریق مادر به جنین منتقل می‌شود و ویروس انتقال یافته به جنین در دوران بارداری می‌تواند باعث بروز ضایعات در دهان و گلوی نوزاد بشود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوع زایمان، یعنی سزارین و یا طبیعی، تاثیری در میزان احتمال انتقال ویروس اچ‌پی‌وی از مادر به جنین ندارد. در واقع متاسفانه تاکنون روشی با اطمینان صد درصدی برای تضمین سلامت نوزاد با والد یا والدین مبتلا به ویروس اچ‌پی‌وی، و یا تست تشخیصی برای تعیین سلامت نوزاد و یا کودکان زیر 7 سال نداریم.

 

تنها توصیه‌ای که باید جدی گرفته شود، درمان ضایعات و زگیل‌های فعال پیش از آغاز بارداری است. تزریق واکسن در طول بارداری خطرناک است.

 

 

زگیل‌های اچ‌پی‌وی یا زگیل‌های تناسلی را چطور درمان کنیم؟

 

برای درمان زگیل های اچ‌پی‌وی روش‌های مختلفی وجود دارد، اما کرایو و لیزر دو روش متداول سرپایی است که اثر سریعی دارد و با کشتن سلول‌های زگیل، ضایعات اچ‌پی‌وی را درمان می‌کند. درمان دیگر استفاده از پودرهای پروفیلین در محل ضایعات توسط پزشک متخصص است و روش پر کاربرد دیگر هم کرم ایمیکیمود است که درمان با آن شش ماه بطول می‌انجامد. بعد از پایان دوره درمانی، افراد می‌توانند آزمایش بدهند و ببینند که آیا ویروس هنوز در بدن حضور دارد یا نه.

 

 

آیا اچ‌پی‌وی از طریق شنا در استخر و یا لیزر مو منتقل می‌شود؟

 

خیر، تحقیقات زیادی در رابطه با احتمال انتقال ویروس اچ‌پی‌وی در استخر انجام شده و نتایج این تحقیقات منفی بوده است. لیزر مو هم نمی‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

 

 

آیا اجتناب از زندگی جنسی پرخطر برای مبتلا نشدن کافی است؟

 

زندگی جنسی پرخطر به معنی داشتن رابطه پرخطر است و نه به معنی نداشتن انواع مشخصی از روابط جنسی. ممکن است شما با بیش از یک‌ نفر به صورت همزمان در رابطه باشید اما تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و روابط جنسی خود را ایمن نگه دارید، یا این که تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید و آن رابطه را پرخطر تعریف کنید. اما اگر شما و شریکتان در یک رابطه مایعی هستید، یعنی تنها با یک نفر در ارتباط جنسی هستید و شریک جنسی‌تان هم همزمان با شخص دیگری تماس جنسی ندارد، شانس بسیار بالاتری، تا 93?، برای دور ماندن از ویروس اچ‌پی‌وی دارید. پس از هر جنس و جنسیتی باشید و هر نوع گرایش و یا رفتار جنسی که دارید، رفتارهای پرخطر را بشناسید و از خود و دیگران مراقبت کنید.

منبع : همدم


سه شنبه 98 خرداد 7 , ساعت 2:6 عصر

 

تفاوت شقاق و بواسیر ( هموروئید ) با وجود شباهت هایی که دارند !

بواسیر و شقاق هر دو از بیماری های مقعدی هستند که علائم مشابه بسیاری با یکدیگر داشته و همین امر موجب شده تمایز آنها از یکدیگر کار مشکلی باشد. در این مقاله قصد داریم به تشریح علائم این بیماری و تفاوت و شباهت های آن ها بپردازیم تا به طور کامل با آنها آشنا شوید. اما در هر صورت لازم است برای تشخیص دقیق با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

شباهت های دو بیماری شقاق و بواسیر

اولاً که هر دوی این بیماری ها ناحیه مقعدی یا نشیمنگاهی را درگیر می کند. شباهت علائم بواسیر و شقاق موجب شده بیمار به تنهایی نتواند این دو را از یکدیگر تشخیص دهد. اما از شباهت های این دو بیماری می توانیم به علائمی زیر اشاره کنیم:

  • درد : هر دو این بیماری ها درد شدید و اغلب غیر قابل تحملی را به همراه دارد که هنگام دفع شدت بیشتری می یابد.
  • خونریزی : یکی از مواردی که موجب شده این بیماری ها علائمی مشابه با یکدیگر داشته باشند، خونریزی از ناحیه مقعد و یا خون در مدفوع است.
  • خارش و سوزش : هر دوی این بیماری خارش و سوزش را به همراه دارد که تشخیص این دو از یکدیگر را با مشکل مواجه می کند.
  • التهاب و تورم : ایجاد التهاب هم در بیماری شقاق و هم در بیماری بواسیر قابل مشاهده است.

شناخت تفاوت دو بیماری شقاق و بواسیر یا هموروئید

در ابتدا برای بیان تفاوت این دو بیماری به تشریح هر یک از آنها می پردازیم و سپس تفاوت علائم آن را بیان می کنیم :

  • بواسیر (هموروئید) : بواسیر بیماری است که در اثر فشار زیاد به ناحیه مقعد ایجاد می شود، در این بیماری بالشتک هایی که وظیفه دفع را بر عهده داشته دچار آسیب می شوند. به بیانی دیگر می توان گفت بیماری بواسیر همان گشاد شدن یا واریسی شدن عروق ناحیه ی مقعد است.
  • شقاق : شقاق نیز مانند بواسیر حاصل وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این ناحیه است. در این بیماری دیواره مقعد ترک خورده و زخم می شود.

از تفاوت های این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • درد : هر دوی این بیماری ها درد شدیدی را ایجاد می کند اما درد بواسیر به گونه ای است که بیمار در تمام طول روز آن را تجربه می کند در صورتی که شقاق تنها هنگام اجابت درد و سوزش ایجاد می کند.
  • تفاوت در درمان : اغلب شقاق ها با چندین روز مراقبت، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی بهبود می یابند در صورتی که درمان بواسیر به خصوص در مراحلی که دچار بیرون زدگی شده نیاز به درمان های تهاجمی تری دارد. البته هر دوی این بیماری ها اگر در مراحل ابتدایی باشند می توانند توسط درمان های خانگی بهبود یابند ولی قطعی ترین راهدرمان این بیماری ها که بدون درد و خونریزی انجام می گیرد، استفاده از لیزر است.
  • تفاوت در ظاهر : بسیاری از بیماران مبتلا به شقاق به علت درد قادر به تحمل معاینه نیستند اما اگر پزشک موفق مشاهده مقعد شود، ترکی را که در دیواره مقعد ایجاد شده مشاهده خواهد نمود. در صورتی که بواسیر موجب تورم عروق شده و پزشک در طی معاینه و یا خود بیمار زائده های بیرون زده از مقعد را لمس می کند.

یکشنبه 98 اردیبهشت 29 , ساعت 12:48 عصر

 

 

تاثیر رابطه مقعدی در ایجاد یا بازگشت بواسیر یا هموروئید

 

 

تاثیر رابطه مقعدی در ایجاد یا بازگشت بواسیر یا هموروئید

رابطه مقعدی نوعی از رابطه جنسی است که مقعد به عنوان عضو زنانه در آن نقش دارد. این رابطه به شدت برای سلامت هر دو نفر مضر است و  می توان آن را یکی از علل مهم در ایجاد بواسیر یا هموروئید معرفی نمود. زیرا بواسیر در اثر فشار وارده به مقعد یا همان رکتوم ایجاد می شود.  رابطه مقعدی فشار بسیار زیادی را به عضله اسفنکتر وارد می کند و می تواند بیماری های بسیاری از جمله بواسیر، شقاق، بی اختیاری و … را به همراه داشته باشد.

مضرات رابطه مقعدی در زمان داشتن بواسیر

برقراری رابطه مقعدی در صورت ابتلا به بواسیر برای فرد ممنوع است زیرا عروق درگیر با بیماری را به شدت تحت تاثیر خویش قرار داده و می تواند شرایط را وخیم تر کند. از طرفی رابطه روند درمان بواسیر را با اختلال مواجه کرده و حتی می تواند به خونریزی از بواسیر بیانجامد همچنین برقراری رابطه با وجود چنین بیماری ریسک عفونت عروق هموروئیدی را افزایش خواهد داد. به همین ترتیب به این افراد توصیه می شود دست کم تا تکمیل فرآیند درمان از برقراری چنین رابطه ای پرهیز نمایند.

مضرات رابطه مقعدی بعد از عمل جراحی بواسیر

رابطه مقعدی در حالتی که فرد مقعد خود را به علت بواسیر عمل نموده، به شدت مضر است. این رابطه شرایط را برای بیمار سخت تر نموده و عوارض جدی را برای او به همراه دارد. یکی از مهمترین مشکلات و مضرات بازگشت مجدد بواسیر است.

بازگشت بواسیر از طریق رابطه مقعدی

یکی از علت هایی که بواسیر مجدد عود می کند رعایت نکردن نکات لازم بعد از درمان است، یکی از این موارد برقراری رابطه جنسی است، از آنجایی که چنین رابطه ای فشار قابل توجهی را به رکتوم وارد می کند، می تواند سبب بروز مجدد این بیاری شود از همین روی لازم است حتی بعد از درمان نیز نکات پیشگیری را رعایت کنید تا مجدداً گرفتاری بیماری نشوید.

درد

برقراری رابطه در صورتی که بواسیر خود را عمل نموده اید می تواند درد بیمار را افزایش دهد. همان طور که ذکر کردیم این رابطه فشار بسیاری زیادی را به عضله و رکتوم وارد میکند و برای بیماری که به تازگی عمل جراحی نموده بسیار دردناک است. به همین جهت بیمار باید تا کامل شدن فرآیند درمان و بهبودی جای زخم و بواسیر از برقراری چنین رابطه ای پرهیز نماید.


   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ