سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ هزینه کردنی نزد خدا محبوب تر از هزینه کردن به اعتدال نیست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 98 مرداد 19 , ساعت 2:29 عصر

نفخ مشکل شایعی است که بسیاری از افراد در برخی از مراحل زندگی خود دچار آن می شوند. نفخ شکم در اثر افزایش میزان گاز در روده ها ایجاد می شود، و اینکه چطور اتساع روده موجب نفخ می شود، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. یکی از علل مهم نفخ مصرف غذاهای بیش از اندازه چرب است که تخلیه روده را با تاخیر مواجه  کرده و موجب نفخ شکم می شود.

 

بیشتر بخوانید:

البته شدت این مشکل در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر شدید تر است زیرا که روده این افراد به شدت به نفخ و یا اتساع حساس بوده و حتی مقداری گاز طبیعی در روده نیز برای آنها مشکل ساز است. همچنین در این افراد حرکات دستگاه گوارش نظم نداشته و همین امر موجب می شود، محتویات گوارش به سمت پایین هدایت نشوند در نتیجه مشکلات گوارشی نظیر نفخ را بیشتر از دیگران تجربه  می کنند.

نشانه نفخ شکم

یکی از نشانه های نفخ شکم، اتساع آن است. اتساع شکم به علت شل شدن عضلات شکمی و به طور طبیعی جهت تسکین ناراحتی فرد روی می دهد. البته راهکار از بین بردن اتساع شکم دراز کشیدن و منقبض نمودن عضلات شکمی است.

علت نفخ

از آنجایی که درمان نفخ شکم مشکل است، بهترین راهکار برای این موضوع جلوگیری از نفخ یا شناخت علل ایجاد نفخ است. یکی از علل شایع نفخ مصرف غذاهای پر فیبر است، البته در برخی افراد این غذاها، به علت جذب آب درون روده، موجب کاهش سرعت اتساع روده شده و از حرکات نامنظم روده که موجب نفخ شکم می شود، جلوگیری به عمل می آید. یکی دیگر از علل مهم که عاملی برای نفخ شکم است، استرس و اضطراب است که با نامنظم شدن حرکات روده و نفخ در ارتباط است. البته در برخی موارد نفخ مداوم شکم از علائم بیماری های خاصی مانند کرون و حتی تومورهای روده بزرگ است و فرد همراه با نفخ علائم دیگری را نیز تجربه می کند، از همین جهت لازم است برای بررسی های بیشتر با پزشک مشورت نمایید.

درمان نفخ شکم

یوگا

برای درمان نفخ، لازم است در مرحله اول فرد مصرف غذاهای نفاخ نظیر حبوبات را کاهش دهد. برخی از افراد با مصرف زغال چوب فعال شده یا داروهایی که حاوی سایمتیکون هستند، احساس بهبودی می کنند. چند راهکار سریع برای درمان نفخ شکم به این شرح است :

  • پیاده روی : فعالیت فیزیکی می تواند به نظم دادن به حرکات روده و نیز خروج گاز اضافی از بدن کمک نماید.
  • یوگا : برخی از حرکات یوگا عضلات روده را به گونه ای تنظیم می کند که گاز اضافی از روده خارج شده و نفخ شکم کاهش یابد.
  • قرص نعناع : مصرف این قرص در رفع سوء هاضمه موثر باشد. این قرص با آرام کردن ماهیچه های روده موجب حرکات موثر تر گاز و مدفوع در روده ها می شود. افرادی که سوزش سردل دارند نباید از این قرص استفاده کنند.
  • ماساژ شکم : ماساژ روده می تواند به بهبود حرکات روده کمک نماید. برای ماساژ مراحل زیر را دنبال کنید.
  1. دست‌ را بالای استخوان خاصره سمت راست قرار دهید.
  2. با فشار کم حرکات دایره ای را ایجاد کنید و طرف راست قفسه سینه ناحیه شکمی حرکت کنید.
  3. ماساژ باید از ناحیه بالای شکمی شروع و به سمت چپ قفسه سینه ختم شود.
  4. در آخر به سمت پایین و به طرف استخوان خاصره چپ حرکت کنید.
  5. در صورت احساس درد حرکات را متوقف نمایید.

غرغر شکم

صدای غرغر شکم ناشی از در هم آمیخته شدن،  محتویات مایع و گاز داخل روده، به علت انقباضات شدید روده ایجاد می شود. این حالت معمولاً ناشی از اضطراب، گرسنگی و یا ترس ناگهانی ایجاد می شود و در سندروم روده تحریک پذیر شایع تر است. همچنین صدای غرغر شکم ممکن است، ناشی از بیماری های روده نظیر کرون و یا انسداد روده ایجاد شود، که در این مورد علائم دیگری مخصوص به این بیماری ها نیز وجود خواهند داشت.


سه شنبه 98 مرداد 15 , ساعت 2:25 عصر

قبل از مراجعه به داروخانه برای خرید قرص ملین که سریع مشکل را حل می‌کند (ولی اغلب مشکل را بدتر می‌کند) سعی کنید برخی از ساده ترین روش های درمان خانگی یبوست را امتحان کنید و مانع از بروز مجدد آن شوید.

 

1. روغن… روغن فقط ماشین را به راه نمی‌اندازد!

 

روغن زیتون خالص، چیزی بیش از یک چربی سالم و خوشمزه است. این ماده‌ی خوراکی همچنین می‌تواند کمک کند یبوست‌تان از بین برود. زمانی که بافت و قوام روغن زیتون را در نظر بگیرید، این موضوع تعجب‌آور به نظر نمی‌رسد. این روغن عملا نمونه‌ی بارزی از درمان خانگی یبوست است. روغن زیتون دستگاه گوارش‌تان را تحریک می‌کند، و به این ترتیب کمک می‌کند تا چیزها در روده‌ی بزرگ‌تان حرکت کنند. مصرف منظم روغن زیتون از بروز مجدد یبوست جلوگیری می‌کند.

 

مواد لازم

-1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
-1 قاشق چای خوری آب لیمو (اختیاری)

روش مصرف

صبح‌ها یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. بهتر این است که این کار را با معده‌ی خالی انجام دهید، بنابراین آن را قبل از خوردن هر چیز دیگری بخورید. اگر فراموش کردید، تا زمانی صبر کنید که مدتی گذشته باشد و چیزی نخورده باشید. اگر دوست دارید می‌توانید آن را با کمی آب لیمو مخلوط کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد (آب لیمو نیز به عنوان یک درمان خانگی یبوست عمل می‌کند.)

 

2. با لیمو کاملا تر و تازه شوید!

آه بوی لیمو تازه… آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که معده‌تان هم باید به اندازه‌ی بینی‌تان از آن لذت ببرد؟ اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک محرک برای سیستم گوارشی‌تان عمل می‌کند. همچنین می‌تواند به دفع سموم و مواد هضم نشده که ممکن است در طول دیواره‌ی روده‌ی بزرگ باقی بمانند، کمک کند. مخلوط کردن آب لیمو با آب نه تنها عطر و طعم لیمو را ملایم می‌کند، بلکه کمک می‌کند تا مایعات مورد نیازتان را دریافت کنید و به این ترتیب همه چیز دوباره به طور معمول حرکت کند.

مواد لازم

– یک عدد لیموی تازه
– یک فنجان آب گرم

دستور تهیه

آب لیمو را در یک فنجان آب گرم خالی کنید. این ترکیب را کم‌کم بنوشید تا تمام شود.

 

3. آلو را فراموش نکنید…

شاید یکی از قدیمی‌ترین راه های درمان یبوست آلو یا آب آلو باشد. این میوه به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند به این دلیل که حاوی مقادیر فراوانی فیبر است، و سوربیتول نیز دارد. سوربیتول مدفوع را نرم می‌کند زیرا یک کربوهیدرات طبیعی است که به راحتی جذب نمی‌شود، و به این ترتیب مقدار زیادی آب در هنگام عبور از روده جذب می‌کند و بر حجم مدفوع می‌افزاید. با این حال مراقب باشید، مصرف بیش از حد سوربیتول می‌تواند گاز ایجاد کند و مدفوع را بیش از اندازه نرم کند.

مواد لازم

-2 لیوان آب آلو (220 گرم)

دستور مصرف

صبح یک لیوان آب آلو و شب هم یک لیوان دیگر بنوشید تا یبوست‌تان از بین برود. آب آلو باید در عرض چند ساعت تاثیر خود را بگذارد، پس مهم است که قبل از خوردن یک لیوان دیگر، اجازه بدهید لیوان اول از روده‌های‌تان عبور کند؛ در غیر این صورت در معرض خطر اسهال قرار خواهید گرفت. همچنین می‌توانید به جای نوشیدن آب آلو چند آلو بخورید، اگر دوست دارید.

 

4: کشمش خیس خورده روده را به حرکت وا می‌دارد

کشمش سرشار از فیبر است. در حقیقت، بدن انسان نمی‌تواند فیبر را هضم کند، بنابراین فیبر بر حجم مدفوع می‌افزاید و باعث می‌شود در مجاری گوارش حرکت آسان‌تری داشته باشد. از این رو، مصرف کشمش به جذب آب از مجاری گوارش کمک می‌کند و باعث نرم‌تر شدن مدفوع و موادی می‌شود که در اثر سفتی و خشکی به سختی در روده‌ها حرکت می‌کنند. توصیه می‌شود برای افزایش میزان آب در دستگاه گوارش به همراه کشمش خیس خورده، مقداری آب نیز بنوشید. در ادامه‌ی این بخش به دستورالعمل گام به گام برای بهره‌مندی از خواص کشمش در درمان یبوست اشاره می‌کنیم:

مواد لازم:

الف. 1 فنجان کشمش معمولی
ب. یک عدد کاسه
پ. یک و نیم فنجان آب تازه‌ی نوشیدنی

دستورالعمل کامل:

الف. کشمش را به مدت یک شب در آب بخیسانید.
ب. صبح فردا کشمش‌ها را نوش جان کنید.
پ. بعد از میل کردن کشمش‌ها، آبی را که آن‌ها در آن خیس خورده‌اند نیز بنوشید.
ت. این کار را هر روز انجام دهید.

 

5: تخم رازیانه همه کاره در درمان بیماری های گوارشی است

تخم رازیانه در درمان ناراحتی‌های گوارشی نظیر نفخ، سوء هاضمه، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، و یبوست بسیار مفید و موثر است؛ زیرا باعث حرکت نرم ماهیچه‌های داخل مجاری گوارشی می‌شود.

در این بخش نیز، به دستورالعمل گام به گامی برای درمان یبوست به وسیله‌ی تخم رازیانه اشاره خواهیم نمود:

الف. ابتدا، 1 فنجان تخم رازیانه آماده نمایید.
ب. سپس آن‌ها را بدون استفاده از آب یا روغن، بو دهید.
پ. تخم‌های رازیانه‌ی بو داده شده را خرد، و سپس الک کنید.
ت. پودر حاصل از این فرایند را در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید؛ این پودر خوشمزه می‌تواند به فرایند هضم غذاها کمک کند.
ث. در نهایت، روزی یک بار نصف قاشق چای خوری از این پودر را در آب گرم بریزید و نوش جان نمایید.

 

6: انجیر را به رژیم غذایی اضافه کنید

انجیر ( تازه و خشک) سرشار از فیبر است. هم‌چنین این میوه‌ی محبوب و خوشمزه درست مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. آدم‌های مبتلا به یبوست مزمن می‌توانند انجیر را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. به علاوه، برای درمان یبوست می‌توانید هم از انجیر خشک و هم‌ از انجیر تازه استفاده کنید. اگر در خانه‌تان انجیر تازه دارید، باید آن را بهه همراه پوست و به صورت کامل مصرف نمایید، زیرا پوست انجیر نیز مملو از کلسیم و فیبر است.

برای درمان یبوست با استفاده از انجیر در خانه، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. 2 تا 3 عدد بادام و انجیر خشک آماده کنید.
ب. سپس آن‌ها را برای چند ساعت در آب سرد قرار دهید.
پ. پوست بادام‌ها را بگیرید.
ت. سپس، آن‌ها را خرد و به خوبی با هم مخلوط کنید.
ث. خمیر حاصل از ترکیب بادام و انجیر خرده شده را به همراه 1 قاشق غذاخوری عسل، شبی یک بار مصرف کنید.
ج. این کار را چند روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ای عالی دست یابید.

 

7: روغن کرچک اجابت مزاج را بهبود می دهد

روغن کرچک ملین محرکی است که می‌تواند به تحریک روده‌ی بزرگ و کوچک، و هم‌چنین بهبود وضعیت اجابت مزاج کمک کند.

ساده‌ترین روش درمان یبوست با روغن کرچک این است هر روز صبح با شکم خالی 1 تا 2 قاشق چای خوری از آن را میل نمایید. به علاوه، اگر از طعم روغن کرچک خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید آن را با آبب میوه‌ی مورد علاقه‌تان مخلوط نمایید. با مصرف روغن کرچک در ظرف چند ساعت در وضعیت گوارشی‌تان بهبود چشمگیری مشاهده خواهید کرد. با وجود این، نباید از این روش درمان به مدت طولانی و مکرر استفاده کنید، زیرا مصرف مداوم و زیاد روغن کرچک عوارض جانبی به همراه دارد.

 

8: انگور مثل کشمش است

انگور حاوی فیبر نامحلول است که می‌تواند به تحرکات روده و اجابت مزاج مناسب کمک کند.

فقط کافی است هر روز به اندازه‌ی یک کاسه‌ی کوچک انگور تازه یا نصف لیوان آب انگور تازه میل بفرمایید. هم‌چنین می‌توانید حدود 10 تا 13 عدد انگور خشک بی دانه را به شیر اضافه کنید، و برای چند دقیقه حرارت دهید. در نهایت، می‌توانید ترکیب انگور خشک و شیر را به عنوان یکی از تنقلات عصرانه میل کنید. هم‌چنین می‌توانید از این راه درمان برای کودکان مبتلا به یبوست نیز استفاده نمایید.

 

 9: اسفناج خام و پخته مجرای گوارش را پاکسازی و بازسازی می کند

اسفناج برای سلامت و عملکرد مناسب دستگاه گوارش‌تان بسیار مفید است؛ به ویژه زمانی که به یبوست مبتلا می‌شوید. اسفناج خام حاوی ترکیبات فراوانی است که می‌توانند سراسر مجاری گوارشی‌تان را پاکسازی، ترمیم، و بازسازی کنند. افزودن اسفناج به رژیم غذایی روزانه یکی دیگر از موثرترین راه های درمان خانگی یبوست در بزرگسالان است که لازم بود در این فهرست به آن اشاره کنیم. می‌توانید بسته به سلیقه یا غذای مورد نظرتان اسفناج را به صورت خام یا پخته استفاده کنید. چنان‌چه از یبوست شدید رنج می‌برید، لازم است ترکیبی از نصف لیوان آب اسفناج خام و نصف لیوان آب خنک را روزی دو مرتبه نوش جان کنید. این کار را به مدت چند روز ادامه دهید تا از شر یبوست رهایی یابید.

 

10: کنجد دفع را آسان می سازد

دانه‌ی کنجد سرشار از فیبر غذایی است که می‌تواند با نرم کردن محتویات روده، حجم مدفوع را افزایش دهد، و عمل دفع را آسان‌تر نماید. برای استفاده‌ی مناسب از کنجد در درمان یبوست، باید از دستورالعمل گام به گام زیر پیروی کنید:

الف. باید روزانه حدود 35 گرم کنجد مصرف کنید.
ب. سپس، هم‌زمان با مصرف کنجد، مقدار زیادی آب بنوشید.
پ. به علاوه، کنجد را می‌توانید روی سالاد یا غذاهای‌تان بریزید (ولی سعی کنید بیش‌تر از 14 گرم نشود)

 

منبع : بازده


یکشنبه 98 مرداد 6 , ساعت 3:12 عصر

بیماری سلیاک بیماری سلیاک،

نوعی بیماری گوارشی با ماهیت خود ایمنی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد غذایی می‌شود. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی‌توانند تحمل کنند. زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذاهای حاوی گلوتن مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می‌کند. این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه‌ای روده که مواد مغذی داخل آنها جذب می‌شوند، ایجاد می‌شود.

به دنبال آسیب پرزهای روده‌ای فرد بدون توجه به مقدار غذایی که می‌خورد، مبتلا به سوء تغذیه می‌شود. به دلیل این که سیستم ایمنی خود فرد سبب تخریب و آسیب پرزهای روده کوچک می‌شود، این بیماری، به عنوان یک بیماری خود ایمنی نامیده می‌شودو از طرف دیگر به علت این که مواد مغذی جذب نمی‌شوند، می‌تواند به عنوان یک بیماری سوء جذبی مورد نظر قرار گیرد. سلیاک، بیماری وراثتی است و ازنسلی به نسل دیگرانتقال می‌یابد و چنانچه یکی از بستگان نزدیک شما مبتلا به سلیاک باشد، احتمال مبتلا شدن شما به این بیماری 10 تا 20 درصد است. شیوع آن در 1 درصد جمعیت است. بیماری سلیاک، افراد را به گونه‌ای متفاوت، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در گروهی از بیماران، علائم از دوران کودکی، و در تعداد دیگر در بزرگ‌سالی بروز می‌کند. افرادی که مبتلا به دیابت وابسته به انسولین، کولیت روده و مشکلات تیروئید می باشند بیشتر مستعد ابتلا به سلیاک می باشند. یکی از عوامل مهمی که در زمان و نحوه شروع بیماری موثر می‌باشد، مدت زمانی است که یک فرد از شیر مادر تغذیه کرده است. هر اندازه این دوران طولانی تر باشد، علائم، دیرتر بروز می‌کنند . 50 درصد افراد مبتلا به سلیاک فاقد هرگونه علایم روده ای میباشند. در این موارد قسمت سالم روده قادر به جذب مواد مغذی کافی برای پیش گیری از بروز علائم است. با وجود این مسئله، این افراد همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های همراه سلیاک خواهند بود. علایم بیماری سلیاک می تواند به شکل مشکلات روده ای و یا در اثر سوء تغذیه تظاهر یابند.

علائم ممکن است خود را به صورت گوارشی یا غیر گوارشی نشان دهند.برای مثال فردی ممکن است اسهال و دردهای شکمی داشته باشد، در حالی که فرد دیگر تحریک‌پذیر و افسرده باشد. در حقیقت تحریک‌پذیری از عمومی‌ترین علائم بیماری سلیاک در کودکان است. دردهای تکرار شونده شکمی، اسهال مزمن در کودکان (حجیم و بد بو ) و گاهأ یبوست در بالغین، ، کاهش وزن ، تاخیر رشد و کوتاهی قامت کم‌خونی فقر آهن غیر قابل توضیح، نفخ و اتساع شکم، دردهای استخوانی، انقباضات عضلانی، خستگی، ، درد در مفاصل، تشنج، سوزن سوزن شدن پاها، آفت‌های دردناک دهانی، آسیب‌های پوستی دردناک به نام هرپتی فرم، تاخیر در قاعدگی یا نامنظم شدن دوران عادت ماهانه، تاخیر در رشد دندان‌ها سوء جذب ویتامین D و کلسیم میتواند به پوکی استخوان، نرمی استخوان، کاهش تراکم استخوانها و انقباضات عضلانی (تتانی) بیانجامد- کمبود ویتامینهای A,D,E. که محلول در چربی هستند نیز رخ می دهد.

به طور معمول تشخیص سلیاک دشواربوده زیرا تعدادی از علائم آن شبیه به علائم بیماری‌های دیگر مانند نشانگان روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون، کولیت زخمی، دیورتیکولوزیس، عفونت‌های روده کوچک، نشانگان خستگی مزمن و افسردگی است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که سطح آنتی بادی‌های خاص در خون افراد مبتلا به سلیاک بالاتر از حد طبیعی است.این آنتی‌بادی‌ها توسط سیستم ایمنی خود فرد در پاسخ به ترکیباتی که به بدن آسیب می‌رساند، ایجاد می‌شوند. بنابراین برای تشخیص بیماری سلیاک، پزشکان، سطح آنتی‌بادی‌هایی از خون را که، به گلوتن حساس هستند می‌سنجند، این آنتی‌بادی‌ها آنتی گلیادین و آنتی‌اندومیزیوم هستند. به دنبال تایید بیماری سلیاک توسط نتایج آزمایشگاهی و علائم موجود، پزشک ممکن است از طریق نمونه برداری حین اندسکوپی بخش کوچکی از روده کوچک را برای تعیین میزان آسیب به پرزهای روده کوچک ، مورد بررسی قرار دهد. نمونه برداری از روده کوچک بهترین روش برای تشخیص سلیاک است.

غربال گری برای بیمارن سلیاک روشی است که می‌توان به وسیله آن افراد بدون علامت را مشخص کرد. در این افراد نیز آزمون آنتی‌بادی‌های بیماری سلیاک در آنها تشخیص داده شده است. که باید تحت آزمایش و بررسی قرار گیرند. آمار نشان می‌دهد که در حدود 10 درصد از اقوام درجه یک بیماران، مانند پدر و مادر و فرزندان آن‌ها مبتلا به سلیاک هستند. باید خاطر نشان کرد هر چه قدر طول مدت تشخیص و درمان بیماری، طولانی تر باشد، شانس پیشرفت بیماری، سوءتغذیه و ایجاد بیماری‌های همراه، افزایش خواهد داشت

 

منبع : ویکی پدیا ،مرکز تحقیق و گوارش کبد


یکشنبه 98 تیر 30 , ساعت 3:15 عصر

دیورتیکولوز مشکلی است که در کشورهای غربی زیاد دیده می شود و حدود 50 درصد مردم قبل از 60 سالگی به آن دچار هستند و در بیشتر اوقات دیورتیکول ها هیچ علامتی ندارند و آنها را برای تشخیص مشکلات دیگر دستگاه گوارش کشف می کنند. یک دیورتیکولیت یعنی انفلاماسیون و عفونت دیورتیکول باعث درد شدید می شود.

 

علل

دیورتیکول معمولاً در قسمت های ضعیف روده بزرگ بر اثر فشار داخل روده تولید می شود. اگر فشار زیاد باشد این قسمت دچار کشیدگی شده و تولید یک پارگی کوچک و زخم کوچک بر روی جدار دیورتیکول می کند و باعث عفونی شدن آن می شود، و اغلب اوقات علت تولید آن گوشه گیری و عدم فعالیت های بدنی و رژیم غذایی و کمبود فیبرهای غذایی می باشد.

مشکلاتی که می تواند تولید کند

جدار دیورتیکولیت می تواند پاره شده و عفونتی در پریتونئوم (پوششی که روده ها و حفره شکمی را می پوشاند) تولید کند. در این صورت باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه کرد، زیرا یک اورژانس پزشکی است.

دیورتیکولیت می تواند آبسه، خونریزی، بسته شدن روده بزرگ و روده کوچک هم تولید کند. به ندرت ممکن است که تولید فیستول بکند یعنی یک مجرای غیر طبیعی از روده بزرگ به سایر اعضای داخل شکمی مانند مثانه، روده کوچک، رحم و یا واژن باز بشود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

ـ اگر تب بالای 38 درجه باشد

ـ درد شکمی شدید

ـ عدم تحمل مایعات

باید بلافاصله به پزشک (بیمارستان) مراجعه کرد.

علائم بیماری

علائمی که زیاد دیده می شوند عبارتند از:

ـ درد ناگهانی و شدید در سمت چپ شکم، گاهی درد شدید نیست و به تدریج در عرض چند روز شدید می شود.

ـ حساس بودن شکم

ـ تب

ـ حالت تهوع

ـ یبوست و یا اسهال

علائمی که کمتر دیده می شوند:

ـ استفراغ

ـ باد کردن شکم

ـ خونریزی از مقعد

ـ احتیاج مرتب به ادرار کردن

ـ حساس بودن شکم بر اثر بستن کمربند و یا خم شدن به جلو

 

عوامل کمک به ابتلا

ـ داشتن بیش از چهل سال

ـ مصرف کم فیبرهای غذایی

ـ نداشتن فعالیت های ورزشی و کم تحرکی

پیشگیری

داشتن زندگی فعال و تغذیه شامل مقدار کافی فیبرهای غذایی (حبوبات، نان و ماکارونی با دانه های کامل، برنج قهوه ای، سبزی ها و میوه ها امکان مبتلا شدن به دیورتیکولوز و دیورتیکولیت را کم می کنند.

 

چند راهنمایی

ـ به تدریج میزان فیبرها را به غذای خود اضافه کنید.

ـ از مواد غذایی تصفیه شده و نان و ماکارونی های سفید کمتر استفاده کنید، یا استفاده نکنید.

ـ مایعات به اندازه کافی بنوشید.

ـ گوشت و چربی های حیوانی کمتر مصرف کنید.

ـ از پروبیوتیک ها مصرف کنید.

ـ مرتب فعالیت های ورزشی داشته باشید.

ـ به محض احساس قضای حاجت به دستشویی بروید.

ـ غذا را خوب بجوید.

ـ اگر به اندازه کافی فیبر در غذایتان نیست از مکمل های فیبردار استفاده کنید.

درمان های دارویی

15 تا 25 درصد افرادی که دچار دیورتیکولوز هستند یک روزی دچار دیورتیکولیت خواهند شد. درمان بیماری بستگی به شدت علائم آن دارد. اکثر موارد یعنی حدود 85 درصد موارد احتیاج به عمل جراحی نیست.

درمان بدون جراحی با رژیم غذایی مخصوص در 5 مرحله و در بیمارستان انجام می شود.

1 ـ رژیم صددرصد مایع همراه مواد غذایی از طریق سیاهرگ

2 ـ رژیم نیمه مایع

3 ـ رژیم غذایی با مقادیر کم فیبر

4 ـ رژیم غذایی با مقدار زیاد فیبری که در آب حل می شود و مقدار کم فیبر غیر محلول

5 ـ رژیم برای دیورتیکولوز با مقدار زیاد فیبر از همه نوع

داروها

آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت ها لازم می شود. بسیار مهم است که مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف شود که باکتری ها نتوانند به آن عادت کنند و مقاوم بشوند. برای کم کردن درد از داروهای ضد درد که احتیاج به نسخه ندارند مثل تایلنول و غیره می شود استفاده کرد. در صورت لزوم پزشک داروهای ضد درد قوی تجویز می کند حتی اگر باعث تولید یبوست بشود و وضع را بدتر کند.

دیورتیکولویت با علائم بسیار مهم

جراحی

1 ـ قطع قسمتی از روده بزرگ که دیورتیکولیت مهم دارد که ممکن است با باز کردن شکم همراه باشد و یا با لاپاروسکوپی که سه یا چهار سوراخ کوچک بر روی شکم باز کرده و به کمک دوربین انجام می شود و لازم نیست شکم باز شود.

2 ـ اگر مساحت زیادی از روده دچار شده باشد که امکان نداشته باشد روده را به رکتوم (آخرین قسمت روده بزرگ) وصل کرد یک کولوستومی Colostomie لازم می شود، یعنی سوراخی در روی شکم باز کرده روده را به آن پیوند می زنند (Stomie) و یک کیسه برای جمع آوری مواد خروجی روی سوراخ چسبانده می شود. Stomie ممکن است دائمی باشد و یا موقتی تا هنگامی که انفلاماسیون از بین برود و وقتی که دیگر انفلاماسیونی وجود نداشت یک عمل جراحی دیگر روده بزرگ را به رکتوم وصل می کند.

معمولاً برای عمل جراحی در استان کبک باید بیمار سه بار تحت درمان قرار گرفته باشد و رادیوگرافی وضع روده را نشان بدهد و تشخیص دیورتیکولیت را نشان بدهد.

طب مکمل

ـ استفاده از مکمل های فیبرهای محلول در آب برای اشخاصی که از دیورتیکولوز مزمن رنج می برند و برای پیشگیری از دیورتیکوتیت حاد مفید است، مخلوط آنتی بیوتیک و این نوع فیبرها هم موثر بوده.

ـ دانه های Lin: در آلمان دانه های Lin با رژیم فیبرهای محلول برای دیورتیکولیت استفاده شده و مقدار آن یک قاشق غذاخوری دانه های خرد شده یا آرد شده در یک لیوان آب (حداقل 150 میلی لیتر) 2 تا 3 بار در روز.

اخطار: از دانه های کامل برای کسانی که دیورتیکول در روده ها دارند استفاده نشود زیرا می توانند به دیواره روده چسبیده و تولید انفلاماسیون کنند.

 

منبع : شهروند ، ویکی پدیا


یکشنبه 98 تیر 30 , ساعت 2:7 عصر

فیلم بواسیر یا همورویید چیست؟

همورو?ئید یا بواسیر چیست ؟ 

تصویر بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر (هموروئید) بیماری رایجی است که نیمی از افراد در هر برهه ای از زندگی شان به آن مبتلا می شوند هموروئید یا بواسیر همان رگ های خونی بزرگ شده در ناحیه پایانی روده ( رکتال) ?می باشد که ?غالبا ماندن آن در درون مقعد به جز خونریزی مشکل دیگری به وجود نمی آورد. جهت آشنایی با بهترین و آخرین روش های درمان به مطلب درمان بواسیر ، درمان هموروئید بدون نیاز به عمل و با استفاده از لیزر مراجعه نمائید.

به  این دلیل که درون مقعد عصب زیادی به منظور احساس درد موجود نیست ولی هنگامی که هموروئید یا بواسیر در ناحیه خارجی مقعد نمایان می شود به جز خونریزی، درد ناراحت کننده ای را نیز همراه دارد که اگر به آن توجه نشود بعد از مدتی  و با گذشت زمان منجر به کم خونی و عفونت و حتی باعث سرطان رکتال نیز می گردد.

علائم و نشانه های بیماری هموروئید یا بواسیر

در زیر نشانه های هموروئید یا بواسیر را به طور خلاصه و فهرست وار برای شما می آوریم تا به محض بروز هر یک از این نشانه ها سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمائید.?

درمان هموروئید

1- بروز درد در ناحیه مقعد در موقع دفع مدفوع 
2- ظاهر شدن ترشح مخاطی (بلغمی) پس از اجابت مزاج 
3- دفع ناقص مدفوع (موقعی که حس می کنید  روده شما بعد از دفع مدفوع هنوز به صورت کامل خالی نشده است) 
4- به وجود آمدن برآمدگی در ناحیه مقعد 
5- به وجود آمدن درد و خونریزی در ناحیه مقعد در زنان باردار 
6- بی اختیاری مدفوع 
7- به وجود آمدن التهاب و تورم ناحیه مقعد 
8-  خارج شدن بالشتکهای عروقی از مقعد 
9- خونریزی از مقعد 
10- مشاهده رگه های خونی بر روی مدفوع یا همان مشاهده خون در مدفوع
11- خارش در ناحیه مقعد.

انواع هموروئید یا بواسیر 

نشانه های هموروئید غالبا با توجه به موقعیت قرارگیری این بیماری متفاوت می باشد.  از این رو بیماری هموروئید یا بواسیر را میتوان به 3دسته تقسیم کرد:

  • هموروئید(بواسیر) داخلی
  •  هموروئید(بواسیر) خارجی
  • هموروئید(بواسیر) ترومبوزه

هموروئید یا بواسیر داخلی

دراین حالت بالشتک هموروئید یا بواسیر از درون روده متورم می شود و فرد بیمار قادر به دیدن و لمس کردن این بالشتکها نمی باشد و در بیشتر نمونه هاباعث درد و ناراحتی در فرد بیمار نمی شود.
اما هنگام فشار آوردن در موقع دفع مدفوع باعث خراشیدگی توده شده که منجر به خون ریزی میگردد که تکرار آن باعث میشود به مرور زمان این بالشتک ها به سمت خارج از مقعد کشیده شوند و تبدیل به هموروئید خارجی شود.

هموروئید یا بواسیر خارجی

این نوع از هموروئید یا بواسیر غالبا بسیار دردناک میباشندکه در زیر پوست کناره مقعد ایجاد میشود و این بالشتکهای بواسیری به درد و خون ریزی حساس تر میباشند و غالبا فرد بیمار احساس خارش شدید میکند که توده با اولین خارش دچار خون ریزی میشود.
در بعضی از مواقع بواسیر یا همان هموروئید مانند کیسه ای پر از خون مشاهده میشود که این بالشتکهای پر خون خیلی دردناک و متورم میشوند که مستعد پاره شدن و خون ریزی می باشند.

هموروئید یا بواسیر ترومبوزه

این نوع از بواسیر در لبه های کناری مقعد پدیدار میشوند و به اندازه لوبیا میباشد و علت اصلی ایجاد آن فشار آوردن بیش از حد هنگام دفع مدفوع می باشد و کسانی که معمولا شغلهای بدون تحرک و پشت میز دارند ? و همینطور کسانی که ورزش های سنگین انجام میدهند و افرادی که جسم سنگینی را یکباره بخواهند بلند کنند مبتلا به این نوع هموروئید میگردند.
این نوع از بیماری بسیار دردناک بوده و ظرف حداکثر چند ساعت به وجود می آید که باید بلافاصله به ?متخصص کلورکتال جهت درمان مراجعه کرد.

 

شیوه تشخیص هموروئید و بواسیر

شیوه تشخیص بواسیر یا هموروئید 

رایج ترین نشانه های هموروئید، خونریزی کناره مقعد می باشد اما هر نوع خونریزی را نباید به هموروئید مربوط کرد. باید بدانیم که برخی انواع سرطان های روده ی بزرگ و پولیپ ها منجر به دفع خون در مدفوع می گردند.

پس تشخیص نوع بیماری توسط دکتر بواسیر ( هموروئید) و متخصص کولورکتال بوسیله کولونوسکوپی (مشاهده داخل روده ی بزرگ از طریق لوله نوردار و مجهز به عدسی) امکان پذیر می باشد. مشاهده و معاینه دقیق توسط دکتر هموروئید و دست آخر رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص هموروئید می باشند. هموروئید یا بواسیر بر پایه شدت آن به چهار گونه زیر دسته بندی می گردد. همینطور آزمایش های لازم در این مورد نقش مهمی را ایفا می کنند.

انواع درجات بواسیر یا هموروئید

انواع درجات بواسیر یا هموروئید

بعد از معاینات بالینی فرد بیمار توسط دکتر متخصص هموروئید یا بواسیر نسبت به شدت آن میتوان بیماری را به 4درجه تقسیم کرد:

 

درجه1: سیاهرگ های گشاد شده اما هرگز از مخرج بیرون نمی زنند و نشانه آن خونریزی می باشد.
درجه2: سیاهرگ های گشاد شده در زمان دفع مدفوع از مخرج بیرون می زنند اما با پایان دفع مدفوع ?مجددبه درون برمی گردند.
درجه 3: توده های هموروئیدی با دفع مخرج بیرون می گردند اما خودبه خود به درون بر نمی گردند بلکه باید آنها را با کمک دست به درون هدایت کرد.
درجه 4: توده های هموروئیدی حتی به کمک دست نیز به درون مخرج بر نمی گردند و همواره در خارج از مخرج هستند.?

 

دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر

تصویر دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر 

البته لازم به ذکر است که دلیل و علت های اصلی پدیدار شدن بیماری بواسیر یا هموروئید در دست تحقیق و بررسی است اما عوامل متعددی در بروز وحتی حاد کردن بیماری بواسیر وجود دارد که عنوان های آن به شرح زیر است:

  1. داشتن یبوست مزمن وطولانی مدت.
  2. داشتن اسهال مزمن وطولانی مدت.
  3. فشار آوردن بیش از حد هنگام دفع مدفوع مخصوصا در دوران یبوست.
  4. از بین رفتن قوای جوانی و تحلیل رفتن توان عضلانی در سنین بالا.
  5. عوامل ارثی و ژنتیکی.
  6. بلند کردن اجسام سنگین که باعث فشار آوردن به سیاه رگهای مقعد یا راست روده میشود.
  7. کم تحرک بودن و نشستن های طولانی مدت.
  8. دوران بارداری و حتی فشار آوردن هنگام زایمان های طبیعی.
  9. بالا بودن فشار خون.
  10. رابطه جنسی ?مقعدی.
  11. ایجاد سرطان روده بزرگ.
  12. داشتن بیماری های کبدی.
  13. عدم استفاده از مواد غذایی پر فیبر و میوجات و سبزیجات.
  14. مصرف نکرن آب به صورت روزانه به مقدار لازم حداقل 8 لیوان.

این بیماری برای نخستین بار به وسیله بقراط پدر علم پزشکی Hemorrhoids به معنی خونریزی خوانده شد، ولی با توجه به اینکه خونریزی فقط در 28 تا 48 درصد بیماران دیده شده است، اصطلاح هموروئید تنها شامل قسمتی از واقعیت مرتبط با این بیماری است.

درمان بواسیر یا هموروئید

 هنگامی که فرد مبتلا به بواسیر یا هموروئید توسط پزشک معاینه میگردد ونوع و درجه بواسیر آن تشخیص داده شد به صلاح دید پزشک از یکی از روشهای درمان هموروئید زیر جهت مداوای بیمارخود اقدام می کند جهت مشاهده هر یک از روشهای درمانی بروی لینکهای زیر کلیک کنید.

منبع : کلینیک دکتر علیرضا زارعی 

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ