سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند می تواند هنگامی که از چیزی که نمی داند پرسیده شود، بگوید : «خدا داناتر است» و برای غیر دانشمند این حقّ نیست . [امام صادق علیه السلام]
 
یکشنبه 98 خرداد 19 , ساعت 4:21 عصر

بیماری‌های مقاربتی یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی، دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها با درمان به‌موقع و مصرف داروهای مناسب به‌طور کامل برطرف می‌شوند اما برخی از آنها در تمام عمر همراه فرد هستند، هر چند وقت یک‌بار عود می‌کنند و داروها فقط می‌توانند به کاهش شدت علائم‌شان کمک کنند. تبخال تناسلی یکی از این بیماری‌های عفونی است که میزان شیوع آن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. جالب است بدانید این بیماری از طریق حوله یا صندلی توالت فرنگی به فرد منتقل نخواهد شد چون ویروس آن نمی‌تواند در خارج از بدن انسان زنده بماند

 یک متخصص زنان و زایمان در همدان به تشریح بیماری «تبخال تناسلی» پرداخت و گفت: بیماری تبخال به صورت ویروس بوده و دو نوع دهانی و تناسلی دارد.

تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شود و ممکن است نشانه‌های بالینی داشته باشد و یا مخفی بماند.

در خانم‌ها محل ابتدایی ظهور ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است اما پس از عود، زخم‌ها در واژن، پوست اطراف مقعد، پاها و باسن ایجاد می‌شود و آلودگی درون رحمی نیز به صورت شکل بالینی ظاهر خواهد شد.

علائم عمومی این بیماری برای مردان و زنان، تشکیل تبخال در دهان، لب‌ها و صورت است همچنین محل آلوده شده قبل از ظهور تبخال شروع به خارش می‌کند. ممکن است تبخال ها به صورت زخم‌های باز ایجاد و از آنها مایع و چرک خارج شود همچنین ظهور زخم‌هایی یک هفته بعد از ابتلاء به این بیماری احتمال دارد.

در اولین بار ابتلاء به این بیماری، علائم آن بسیار حاد و شدید است، به این صورت که در ناحیه تناسلی، ضایعات جوشدار ایجاد می‌شود، این جوش‌ها گاهی‌اوقات به صورت تاول‌های آبدار خیلی کوچک هستند که ممکن است در همان چند ساعت یا روزهای اول بترکند و به صورت زخم باقی بمانند.

این جوش‌ها بسیار دردناک هستند و شخص خیلی زود متوجه آن می‌شود، در اثر این بیماری، غدد لنفاوی ناحیه کشاله ران نیز بزرگ می‌شوند و در معاینه هم دردناک هستند، در بیشتر موارد، تب و علائم عمومی مثل درد بدن، سر درد، ضعف و بی‌حالی نیز دیده می‌شود.اگر این زخم‌ها در خانم‌ها، در اطراف مجرای ادرار ایجاد شود باعث سوزش ادرار می‌شود، گاهی این ضایعه به قدری شدید است که شبکه عصبی ناحیه لگن را هم درگیر کرده و فرد را دچار احتباس ادرار می‌کند.

این ویروس ممکن است هیچ علامتی نشان ندهد یا علائم آنقدر خفیف باشند که متوجه آن نشود،در صورت تکرار این بیماری، ممکن است فقط یک یا دو جوش کوچک باشد و درد خیلی خفیفی داشته یا اصلاً بدون التهاب و خارش باشد و حتی دیده نشود اما در عین حال بیمار می‌تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد.

شدت تکرار تبخال بستگی به سیستم ایمنی فرد دارد،هر چه سیستم ایمنی ضعیف‌تر باشد یا فرد به هر علتی نسبت به عفونت‌ها مستعدتر باشد، عود تبخال می‌تواند سریع‌تر و شدیدتر شود؛ برای مثال در کسانی که بیماری نقص ایمنی جدی مانندHIV دارند، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند یا پیوند عضو داشته اند، افرادی که استروئید "کورتون" مصرف می‌کنند یا حتی کسانی که بی‌خوابی‌های طولانی‌مدت کشیده‌اند یا کاهش وزن و استرس خیلی شدید داشته‌اند، ممکن است عود بیشتری داشته باشد.

عود دوباره این ضایعات، ارتباطی با تماس جنسی نخواهد داشت البته بار اول که فرد مبتلا می‌شود در اثر تماس جنسی است اما در دفعات بعدی عود خود ویروس است که اتفاق می‌افتد.اگر بیمار در مرحله حاد و به ویژه در 72 ساعت اول به پزشک مراجعه کند امکان بهبودی آن وجود دارد، این درمان از خانواده ضدویروس تبخال است و «آسیکلوویر» نام دارد.

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی شایع است که مردان و زنان را مبتلا می‌کند و شرم افراد مانع از مراجعه آنان به پزشک متخصص می‌شود. ویژگی‌های این بیماری شامل درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی است. این بیماری مسری است حتی اگر هیچ زخم قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد، این بیماری گسترش جهانی دارد و باید نسبت به آگاه بود.

 

منبع : ایسنا ، چطور



لیست کل یادداشت های این وبلاگ