سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ستیزه گریِ بسیار، دوستی در کار نیست . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 97 آذر 3 , ساعت 2:55 عصر

برص یا لک و پیس یک بیماری خودایمنی است که دانشمندان هنوز نتوانسته اند علت قطعی آن را مشخص کنند، ولی به نظر می رسد زمینه های ژنتیکی در آن نقش بسزایی دارد.

در بیماری برص یا پیسی، سلول های ایمنی ، سلول های رنگدانه ای پوست یا ملانوسیت ها را از بین می برند.

ملانوسیت ها قابل بازسازی نیستند، به همین دلیل در اوایل شروع این بیماری، لکه های تک کمرنگ در پوست ظاهر می شود  و با پیشرفت آن لکه های گسترده و بی رنگ بیشتر نمایان می شود.
سیر پیشرفت این بیماری تقریبا قابل پیش بینی نیست. در برخی افراد لکه ها ثابت بوده و محدود به یک نقطه است ولی در برخی افراد به سرعت اکثر نقاط بدن را فرا می گیرد.
آیا این بیماری قابل درمان است؟
در جواب باید بگوییم بله، درمان های زیادی برای این بیماری وجود دارد که از آن جمله می توان به نوردرمانی یا استفاده از لیزر یا درمان های جدیدتری مثل کشت ملانوسیت ها و میکرونیدلینگ اشاره کرد.

یکشنبه 97 آبان 27 , ساعت 9:45 صبح

عفونت هلیکو باکتر پیلوری چگونه وارد بدن انسان می شود وراههای جلوگیری از انتقال این عفونت چگونه است؟
عفونت از شخصی به شخص دیگر  از طریق تماس با مدفوع و یا ترشحات معده افراد الوده انتقال می یابد .عفونت همچنین میتواند   از راه غذا وآب نیز منتقل شود. رعایت اصول بهداشتی از شروط اصلی پیشگیری از عفونت است چون ریسک ابتلا به عفونت در نواحی پر جمعیت و فقیر نشین بیشتر است 

 اگر عفونت درمان نشود چه مشکلی ایجاد می شود؟
عفونت هلیکوباکترپیلوری علت اصلی زخم معده و اثنی عشر و تومورهای معده است  و میتواند از علل احتمالی سوء هاضمه باشد.

عفونت هلیکوباکتر به جز مشکلات گوارشی در ایجاد چه بیماریهای نقش دارد؟
عفونت هلیکوباکتر  ممکن است بدلیل اتلاف خون از دستگاه گوارش یا کاهش جذب آهن به دلیل کاهش اسید معده ،منجر به کم خونی ناشی نیز بشود.                                                     

آیا بوی بد دهان با این عفونت ارتباط دارد یا خیر؟
ارتباط بوی بد دهان با این عفونت ثابت نشده است.

 
 آیا تمام افراد مبتلا به عفونت معده دچار بیماری نمی شوند؟
 اینکه چرا فقط تعدادی از افراد به این بیماری  مبتلا می شوند؟ یا چرا بعضی از افراد دچار زخم و بعضی دچار سرطانهای معده میشوند؟  مشخص  نیست؛ اما ممکن است به پاسخ معده افراد بیمار نسبت به عفونت و نوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری بستگی داشته باشد.


دوشنبه 97 آبان 14 , ساعت 10:9 صبح
درمان ترکیبی همورئید

همانطور که در خیلی از بیماران درجات مختلف هموروئید دیده میشود و هر بیمار ممکن است به یکی از درجات هموروئید مبتلا شود ممکن هم هست یک نفر علائم هر 4 درجه را داشته باشد که در این صورت باید از روش های درمان ترکیبی استفاده شود پس از انجام آنوسکپی در بیمار می توان برای بخش هایی که بیماری در آنجا کمتر پیشرفت کرده از درمانcoagulation) ،IR) انعقادی و یا در ناحیه های درجه II از رابر بند  بهره برد و از محل های با پرولاپس وافتادگی مخاطی و پیشرفت زیاد پاکه های بواسیری از درمان همزمان با جراحی الکتروکوتری و جراحی لیزری بهره گرفت و یا در ?باره یک فرد بیمار با همورئید پیشرفته ?بعد از استپلر از درمان ترکیبی تکمیلی با لیزرIRC کمک گرفت.

برتری های درمان بواسیر به صورت ترکیبی :

1-پیشگیری از عارضه های احتمالی به دلیل انجام حداقل عمل جراحی مورد نیاز بر روی بیمار

2- امکان عمل اقدامات مداخله ای وسیع تر بدون بالا بردن خطر

3- به حداقل رساندن درد 

4-امکان عمل درمان های ساده تر به طور دراز مدت در بیمارانی که امکان برطرف کردن علت های زمینه ای (مانند یبوست) برای آنها مهیا نمی باشد و پیش بینی می گردد به صورت ناخواسته بیماری دراز مدتی خواهند داشت پس نباید از همان اول درمان حادی برای انها داشت 

5-  هزینه درمانی حداقل 

در مطب این حانب امکان بهره گیری از همه شیوه های مطرح روز موجود بوده و برای هر بیمار و برای هر وضعیت از بیماری، درمانی درخور و متناسب انجام می شود.


پنج شنبه 97 آبان 10 , ساعت 11:46 صبح

انواع واکسن HPV

در سال های اخیر بیشترین عامل ایجاد سرطان دهانه رحم ویروس HPV است، از همین روی واکسن HPV جهت جلوگیریاز ابتلا به این عفونت تولید شده است. تا به امروز دو نوع مختلف از این واکسن شناخته شده است که اسامی آنها بدین شرح است:

  • واکسن سرواریکس (cervarix) : این واکسن شامل دو گونه ویروس ایجاد کننده سرطان دهانه رحم است و در سه دوز تزریق می گردد، دوز 0، ماه 1، ماه 6
  • واکسن  گارداسیل(Gardasil): این واکسن افزون بر ویروس های ایجاد کننده سرطان دهانه ی رحم، شامل دو گونه ی رایج از ویروس های زگیل تناسلی است. این واکسن در سه دوز تزریق می گردد، دوز 0، ماه 2 ، ماه 6

در حال حاضر تنها واکسن گارداسیل در ایران موجود است و می توانید آن را از طریق داروخانه ها و مراکز هلال احمر تهیه فرمایید. واکسن گارداسیل تنها در پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم مفید است از همین روی تزریق آن برای مردان توصیه نمی گردد.

قیمت واکسن HPV

در حال حاضر این واکسن با قیمتی در حدود 290 هزار تومن در دسترس است که نسبت به سال گذشته با 110 تومن کاهش قیمت همراه بوده است.

تاثیر گذاری واکسن HPV تا چه میزان است؟

پیش بینی شده پس از تزریق این واکسن فرد در مدت زمانی بین 3 تا 5 سال و یا حتی بیشتر در برابر ابتلا به عفونت ایمن باشد. اما به یاد داشته باشید تزریق این واکسن‌ها در برابر انواع دیگر ویروس HPV  مصونیت ایجاد نمی‌کند. حتی این واکسن در برابر بیماری هایی نظیر زگیل تناسلی و سرطان سرویکس نیز مصونیت صد در صدی ندارد از همین روی باید زنانی که این واکسن را  دریافت کرده اند بصورت مرتب جهت تست غربالگری دهانه ی رحم ( پاپ اسمیر ) مراجعه نمایند.
واکسن HPV در پیشگیری از عفونت دائمی از سوی ویروس عامل ایجاد سرطان دهانه رحم بسیار موثر است. ولی این نکته را به یاد داشته باشید که ممکن است سرطان دهانه رحم ناشی از عوامل دیگری مثل وراثت باشد که در این مورد واکسن HPV تاثیری بر روی جلوگیری از ابتلا به بیماری ندارد.
ادامه مطلب : بیچشک

پنج شنبه 97 آبان 10 , ساعت 10:50 صبح

توصیه ها برای داشتن یک تغذیه مناسب زمانی کارساز است که شما به بواسیر یا همان هموروئید مبتلا نشده باشید. پس از آن تنها کاری که به وسیله دستور غذایی می توانید انجام دهید کنترل بیماری برای عود نکردن آن است. از مسایل بسیار مهم در جلوگیری از ابتلا به بیماریهای نشیمنگاه تغذیه مناسب می باشد. علاوه بر شرایط روحی و فیزیکی عامل مهمی که به شدت سیستم گوارش فرد را تحت تاثیر قرار می دهد تغذیه وی می باشد. در ادامه با انواع موادغذایی که برای سلامت هر فرد ضروری است اشاره خواهیم کرد.

انواع فیبر

فیبر محلول در آب به شکل یک ژل حل می شود مانند مخلوط شدن جودوسر در آب. این فیبر یکی از نیازهای اساسی بدن هر فرد می باشد و بعث نرم شدن مدفوع  می شود.فیبر نامحلول چیزی است که مادربزرگ ها آن را سبوس یا دانه انار می نامند. این نوع فیبرها برخلاف نوع قبلی آن حل نمی شوند. (اگر یک کرفس را در آب بریزید، آن فقط در آنجا قرار می گیرد وحل نمی شود). این نوع از فیبر به حرکت غذا در روده کمک شایانی می کند. همچنین باعث تعادل در فعل و انفعالات روده می شود.

 

تصویر خوراکی های با فیبر بالابسیاری از غذاها همزمان دارای هر دو نوع فیبر می باشند. به طور میانگین یک فرد بالغ باید بین 25 تا 30 گرم فیبر را به طور روزانه دریافت نماید. حدود یک سوم از فیبر مصرف شده به صورت محلول در آب می باشد. برای اینکه مصرف فیبر بتواند تاثیر مطلوبی بر بدن فرد بگذارد مصرف 8-10 لیوان آب در روز ضروری می باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است با مصرف فیبر برای فرد ایجاد شود، نفخ است. بنابراین می توانید در فاصله های کوتاه مدت مصرف فیبر را متوقف سازید.

حبوبات و آجیل

بهتر است با مصرف حبوبات رابطه مناسبی برقرار نمایید. فقط 1/2 فنجان لوبیا می تواند حدود یک سوم از فیبر مورد نیاز روزانه فرد را تامین نماید. در واقع حبوبات بین 7 تا 10 گرم فیبر (هر دو محلول و نامحلول) را دارا می باشد.حدود 20 بادام دارای حدود 3 گرم فیبر است. به جای استفاده از گوشت در سوپ، می توانید از جایگزین هایی مانند لوبیا استفاده نمایید. هم چنین می توانید لوبیا و آجیل را در سالاد استفاده کنید. سعی کنید دستور العمل های هند و خاورمیانه، که اغلب برای لوبیا، عدس و نخود فرنگی می باشد را مورد استفاده قرار دهید.

 

دانه ها

نان سفید، پاستا و کراکر ها را برای نسخه های ساخته شده با آرد دانه های کامل، گندم سیاه، ذرت و یا ذرت چاودار برای افزایش میزان فیبر نامحلول را جایگزین سایر موادغذایی کنید. جو دو سر و جو به شما فیبر محلول را نیز می دهد.می توانید در عوض یک نان شیرین ساده برای صبحانه، یک فنجان از جو دو سر را مصرف نمایید. چنانچه به تنقلات علاقه زیادی دارید بهتر است پاپ کورن بدون کره را جایگزین سایر انواع آن کنید. سبوس جو دوسر و یا گندم را بر روی سالاد و سوپ ها نیز استفاده کنید.

 

میوه ها و سبزیجات

بهتر است میوه ها و سبزیجات را با غذاهای گیاهی اشتباه نگیرید.بهترین توصیه این است که میوه هایی مانند سیب، گلابی، آلو و مواردی از این قبیل را با پوست آن مصرف نمایید. پوست بسیاری از میوه ها محل ذخیره فیبرنامحلول و همچنین ترکیبات فلاونوئیدها می باشد که می تواند خونریزی را کنترل کند.میوه هایی که دارای رنگ های تیره و یا قرمز هستند، انواع توت ها، انگور، گوجه فرنگی و کلم و دیگر سبزی های تیره و برگ سبز، عموما غنی از فلاونوئیدها هستند. این محصولات را زمانی تازه تر هستند مصرف کنید. توصیه ما این است که این میوه ها و سبزیجات را به صورت خام مصرف کنید و چنانچه از ببماریهای گوارشی زنج میبرید و تمایل به پخت آن دارید بهتر است آن را در معرض حرارت بالا قرار ندهید و  آن را به میزانی پخت دهید که رنگ آن تغییر نکند.
استفاده از میوه اغلب برای حداقل 10? فیبر روزانه شما، معمولا 3 تا 4 گرم است. فنجان سبزی برگ، کلم بروکلی، شاخه بروکسل، اسکواش زمستانی یا نخود سبز 4 تا 5 گرم فیبر را دریافت خواهید کرد.

 

برخی از سبزیجات و میوه ها دارای فیبر و آب زیادی هستند. خیار، کرفس، فلفل دلمه ای ملایم و هندوانه اکثرا از آب هستند، بیش از 90? آن ها از آب است.

برای تامین فیبر مورد نیاز بدن خود می توانید به مواردی که در ادامه می آید عادت کنید. اضافه کردن میوه یا سبزی دیگری برای هر وعده غذایی، مانند انواع توت ها و یا موز در غلات، قطعات سیب در سالاد، اسفناج در املت، یا کدو رنده شده در سس اسپاگتی. همچنیناسنک روی میوه های خشک مانند انجیر، زردآلو و خرما. تعویض دسر های پخته شده با شکر به دسر های میوه و توت فرنگی خام به جای پای توت فرنگی.

چه چیزی هایی نباید بخوریم

بسیاری از مواد غذایی باعث ابتلا به یبوست می شوند. بنابراین برای در امان ماندن از بیماریهایی که منشاء گوارشی و روده ای دارد  باید از مصرف بی رویه آنها دوری نمود. موارد زیر نمونه هایی از این مواد می باشند.

  • نان شیرین و شیرینی ها
  • شیر
  • پنیر و دیگر مواد غذایی تولیدی لبنی
  • غذاهای یخ زده و فست فود

بعضی از این ها (گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده مانند هات داگ و کربوهیدرات های تصفیه شده) و نیز غذاهای سرخ شده می تواند باعث التهاب در بدن شما شود که ممکن است هموروئید بدتر شود. اگر بواسیر خارش یا صدمه دیده باشد، از چیزهایی که می تواند محرک روده شماباشد، دوری نمایید از جمله:

  • الکل
  • کافئین
  • غذاهای نمکی
  • مرکبات

همچنین یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر بدن افراد مصرف نمک می باشد. مصرف بیش از حد نمک باعث فشار برروی رگ ها و انسداد آنها می شود. این عامل می تواند بر تورم رگ های مقعد و عود هموروئید اثر منفی باقی بگذارد. یکی از مواردی که باعث ابتلا به یبوست می شود مصرف مکمل های آهن می باشد. بنابراین قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

 


<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ