سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند سبحان، مال را به کسانی که دوست یادشمن دارد می بخشد؛ ولی دانش را جز به کسی که دوست دارد نمی بخشد [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 98 اسفند 13 , ساعت 4:44 عصر

یکی از بیماری هایی که تعداد مبتلایان به آن رو به افزایش است، عارضه های نشیمنگاهی هستند. اینگونه بیماری ها که در بخش انتهایی روده و داخل کانال مقعد بوجود می آیند، باعث ایجاد خجالت و ترس در مبتلایان می شوند که همین امر مانع از مراجعه آنها به پزشک خواهد شد.

بواسیر یا هموروئید یکی از این عارضه هاست که با ایجاد التهاب و کشیدگی در رگ های دیواره مقعد، باعث بروز درد و ناراحتی برای فرد می شود. این بیماری معمولا با علائمی مثل احساس خارش و سوزش، درد هنگام دفع و یا نشستن، برآمدگی در داخل یا بیرون مقعد و در مواقعی خونریزی همراه است.

افراد اغلب با مشاهده خونریزی دچار دستپاچگی می شوند، چون با علائم بیماری های نشیمنگاهی آشنا نیستند و علت خونریزی را مشکلات دیگری تصور می کنند. شاید گاهی علت این خونریزی مشکلات دیگری از قبیل سرطان روده باشد ولی درصد ابتلا به هموروئید بیشتر از سایر بیماری ها است.

 

مشاهده مطلب کامل

بنابراین هنگام رویارویی با این علائم حتما برای تشخیص دقیق به دکتر متخصص مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینات ساده بیماری شما را تشخیص می دهد. اگر بواسیر از نوع داخلی باشد برای تشخیص آن نیاز به معاینات داخل مقعد و رکتوم است که با انجام کولونوسکوپی امکان پذیر است.

برای پیشگیری و درمان  هموروئید راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، بنابراین رعایت نکات زیر به شما کمک می کند که از ابتلا به هموروئید مصون بمانید. همچنین اگر به این عارضه مبتلا شدید و بیماری شما در مراحل اولیه است، با کمک روش های خانگی و دارویی می توانید بیماری تان را درمان کنید و دیگر نیازی به عمل جراحی بواسیر یا هموروئید و گذراندن دوران نقاهت و مشکلات بعد از جراحی نیست.

زور زدن ممنوع: به هیچ عنوان هنگام دفع مدفوع زور نزنید. این کار فشار زیادی به رگ های ناحیه مقعد وارد می کند و باعث بیرون زدن بالشتک های بواسیری می شود.

رژیم غذایی دارای فیبر: اگر فیبر را در غذاهای روزانه خود قرار دهید، احتمال ابتلا به یبوست به شدت کاهش می یابد و همین تنظیم شدن حرکات روده ای به بهبود یا پیشگیری از بیماری کمک می کند. مصرف انواع حبوبات، سبزیجات، میوه ها و ملین ها به نرم شدن مدفوع و افزایش حجم آن کمک می کند.

ورزش و تحرک: بی تحرکی و نشستن طولانی یکی از عواملی است که احتمال ابتلا به بواسیر را افزایش می دهد. به همین دلیل ورزش و تحرک می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری و درمان هموروئید داشته باشد. البته برای افراد مبتلا انجام ورزش های سبک توصیه می شود.

کمپرس سرد: اگر به این بیماری مبتلا هستید و به دنبال راهی برای کاهش درد و التهاب آن می باشید، کمپرس سرد بهترین و در دسترس ترین گزینه است.

نوشیدن آب و مایعات زیاد: اگر روزانه هشت لیوان آب بنوشیم می توانیم از ابتلا به بیماری های زیادی پیشگیری کنیم که بیماری های نشیمنگاهی هم جزء آنهاست.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ