سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بخشایشگر است و بخشش رادوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 102 مهر 1 , ساعت 2:37 عصر

شقاق مقعد پارگی های ریز و تقریبا بیضی شکلی هستند که در پوشش مقعد یافت می شوند. علائم آن مشابه هموروئید است، مانند خونریزی و درد پس از حرکت روده‌ها. زور زدن و حرکات سخت روده می تواند باعث ایجاد شقاق شود، اما مدفوع سفت و اسهال مداوم نیز می تواند باعث ایجاد شقاق شود. تقریبا تمام کسانی که یبوست دارند، برای یک بار هم که شده شقاق را تجربه می کنند.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا که مدفوع شما را به خوبی شکل داده و حجیم می کند، اغلب بهترین درمان است. دارو برای شل کردن عضلات اسفنکتر مقعد، و همچنین داروهای بی حس کننده موضعی و حمام سیتز، می تواند درد را تسکین دهد. با این حال، شقاق مزمن ممکن است نیاز به جراحی عضله اسفنکتر مقعد داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر

اگر هنگام حرکت روده های خود خون قرمز روشن در کاسه توالت وجود داشته باشد، می تواند نشانه ای از بیماری بواسیر یا هموروئید باشد. به گزارش سازمان بهداشت و سلامت؛ در واقع، 75 درصد از بزرگسالان بالای 45 سال هموروئید دارند.

بواسیر ها وریدهای متورمی هستند که در مقعد یا پایین رکتوم یافت می شوند و می توانند دردناک بوده و همراه با خارش باشند. دلایل آن عبارتند از یبوست مزمن، اسهال، زور زدن در حین حرکات روده و کمبود فیبر در رژیم غذایی.

با خوردن فیبر بیشتر، نوشیدن آب بیشتر و ورزش، هموروئید را درمان کنید. درمان‌های خانگی مانند کرم‌ها و شیاف‌های بدون نسخه معمولاً علائم هموروئید را تسکین می‌دهند. اما اگر علائم ادامه یابد، ممکن است از داروهای تجویزی استفاده شود یا ممکن است برای برداشتن بواسیر از طریق جراحی به یک روش پزشکی مانند هموروئیدکتومی نیاز باشد.

روش های عمل جراحی هموروئید

روش های عمل جراحی بواسیر با لیزر (هموروئید) در مقابل روش های بدون جراحی قرار می گیرد و نسبت به راه های درمانی بدون درد طرفداران بیشتری دارد. تمام این روش های یک نقطه مشترک دارند و این است که توده با روش های مختلفی بریده می شود. در صورتی که در عمل با لیزر اینطور نیست.

مدت زمان بهبودی پس از جراحی هموروئید توسط روشهای آن تعیین می شود. در زیر چند نمونه از عمل جراحی هموروئید آورده شده است:

هموروئیدکتومی با بسته شدن
هموروئیدکتومی با زخم باز
هموروئیدکتومی با استفاده از استیپل (روش پرولاپس و هموروئید – PPH)
اسفنکتروتومی داخلی جانبی با استفاده از نوارهای لاستیکی (رابر بند)

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری مزمن است که با علائم مختلفی همچون درد شکمی، تغییرات در رفتار روده، اسهال یا یبوست، تورم شکمی، احساس نفخ، تهوع و استفراغ همراه است.

علت سندروم روده تحریک پذیر هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما برخی از عوامل موثر در بروز این بیماری عبارتند از:

تغذیه نامناسب و ناپایدار
استرس و اضطراب
عفونت های روده ای
تغییرات در سطح هورمون های جنسی
پرخوری و خوردن غذاهای چرب و سنگین
مصرف داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب ها و آرام بخش ها
عدم فعالیت بدنی و نشستن طولانی مدت
حساسیت به مواد غذایی خاص مانند لاکتوز و گلوتن.
درمان سندروم روده تحریک پذیر شامل تغییرات در رژیم غذایی، مصرف داروهای ضد التهاب و ضد اسپاسم، تمرینات ورزشی و مشاوره روانی است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ