سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در مصیبتها چون آزادگان شکیبایى باید و یا چون نادانان فراموش کردن شاید . [نهج البلاغه]
 
شنبه 99 اردیبهشت 27 , ساعت 10:15 صبح

بازگشت مو به داخل پوست اتفاقی است که ممکن است برای هر کسی پیش آمده باشد و معمولا بدون ایجاد مشکلی رفع می شود. اما گاهی این اتفاق در بخش انتهایی ستون فقرات روی می دهد و باعث ایجاد عفونت و مشکلاتی از این قبیل می شود. کیست مویی عارضه ایست که به دلیل ایجاد شدن تونلی در لایه های زیرین پوست و تشکیل و تجمع عفونت در این مجرا بروز می کند.

تا به الان پزشکان علت دقیقی را برای ابتلا به این عارضه پیدا نکرده اند اما عواملی هستند که با ایجاد اصطکاک موهای موجود در ناحیه مقعد و بالای باسن را مجبور به رشد در زیر پوست و در خلاف جهت خود می کنند. با وارد شدن این مو به زیر پوست، بدن واکنش ایمنی علیه آن انجام می دهد، چون این مو را به عنوان عضوی بیگانه می شناسد و در نتیجه این فرآیند، کیست و آبسه اطراف موها شکل می گیرد.

عفونت موجود در آبسه ایجاد شده اطراف مو گاهی از طریق یک یا چند سینوس به سطح پوست مقعد راه پیدا می کند و خون و ترشحات چرکی از آن خارج می شود. اما در ادامه عوامل احتمالی که در ایجاد کیست مویی موثرند را شرح می دهیم:

  • تغییر هورمون ها که بعد از بلوغ اتفاق می افتد
  • نشستن های طولانی که به دلیل شغلی که افراد دارند اتفاق می افتد
  • نوعی نقص مادرزادی در بخش انتهایی ستون فقرات
  • اصطکاک ناشی از لباس های نامناسب که باعث برگشتن مو به داخل پوست می شود
  • چاقی و اضافه وزن

در مراحل اولیه که هنوز عفونت و آبسه ایجاد نشده و یا شدت آن کم است، بیمار علائمی نخواهد داشت و ممکن است متوجه بیماری نشود. اما اگر فرد با لمس برآمدگی ایجاد شده در ناحیه دنبالچه به وجود بیماری پی برد، باید از روش های دارویی و خانگی برای درمان این عارضه استفاده کند.

البته روش های خانگی درمان کیست مویی تنها قبل از پیشرفت عفونت کاربرد دارند و احتمال دارد که عارضه را درمان کنند اما نمی توان به عنوان روش درمان قطعی روی آنها حساب کرد. اگر بعد از گذشت هفت روز از درمان خانگی و دارویی بیماری درمان نشد، حتما باید به روش جراحی کیست را درمان کرد.

کیست مویی مزمن، باعث ایجاد ترشحات بدبو، قرمز شدن موضع بیماری به همراه درد و التهاب می شود که به شدت بیمار را آزار می دهد و باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام شود.

در روش های عمل سنتی کیست مویی باید ریسک عفونت، عود مجدد بیماری و آسیب به بافت های اطراف را بپذیریم. همچنین تحمل درد و ناراحتی این جراحی ها و زمان طولانی که تا بهبود کامل عارضه لازم است، کمی افراد را می ترساند.

لیزر کیست مویی: بهترین روش جراحی کیست مویی، استفاده از لیزر است که بصورت سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام می شود. لیزر روش نوینی است که توسط اشعه آن برش های کوچکی روی موضع بیماری ایجاد می شود تا عفونت تخلیه شود و مسیر سینوس کاملا از هرگونه زائده اضافی پاکسازی شود. در حین جراحی به علت نداشتن خونریزی، پزشک با دقت بالا و بدون اینکه به بافت های مجاور آسیبی وارد شود این کار را انجام می دهد.

 

منبع


شنبه 99 اردیبهشت 27 , ساعت 10:0 صبح

مشابه سایر بیماری های نشیمنگاهی، کیست مویی هم در مراحل ابتدایی بدون علائم است و تا زمانی که آبسه ایجاد نشود بیمار از وجود آن بی اطلاع است. این بیماری با ایجاد آبسه و تجمع عفونت در لایه های زیرین پوست مزمن می شود و علائم آن ایجاد التهاب، قرمز شدن و تورم و درد در ناحیه مقعد است. گاهی سوراخ های ریزی هم در موضع بیماری ایجاد می شود که چرک و ترشحات بدبو از آنها خارج می شود.

 

مطلب کامل

 

اگر با این علائم مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و اقدامات درمانی را زودتر انجام دهید تا از پیشرفت عفونت جلوگیری کنید. چندین روش برای جراحی کیست مویی وجود دارد که پزشک با توجه به حاد یا مزمن بودن عارضه یکی از آنها را به بیمار پیشنهاد می دهد. استفاده از روش های درمان دارویی و خانگی سینوس تنها در مواردی کاربرد دارد که بیماری هنوز علائم جدی ندارد. در اینصورت روش های خانگی مثل استفاده از سیر، آلوئه ورا، زردچوبه، عسل، سرکه و کمپرس سرد و گرم برای کنترل و بهبود بیماری پیشنهاد می شود.

همچنین مصرف داروهای موضعی یا قرص های آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت سینوس هم می تواند در درمان این عارضه تاثیرگذار باشد اما نمی توان به عنوان روش درمان قطعی روی آنها حساب کرد و گاهی فقط بطور موقت علائم بیماری را کاهش می دهند. اگر این روش های بعد از چند روز تاثیری در بهتر شدن این عارضه نداشت، باید یکی از روش های جراحی را برای درمان انتخاب کنید.

عمل کیست مویی با لیزر: یکی از بهترین روش های درمان کیست مویی استفاده از لیزر است که به عنوان آخرین متد درمانی عارضه های نشیمنگاهی بکار می رود و درصد موفقیت آن بالاست. لیزر کیست مویی در مقایسه با روش های جراحی قدیمی این عارضه مزیت های بیشماری دارد و به همین جهت توانسته نظر بیماران را جلب کند. در این روش سوراخ یا برش کوچکی توسط لیزر روی سینوس ایجاد می شود و عفونت بطور کامل تخلیه می شود.  در ادامه مزایای جراحی با لیزر را شرح می دهیم:

  • لیزر بدون بیهوشی و در کلینیک انجام می شود.
  • احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری خیلی کم است
  • این روش عوارضی مثل عفونت را برای بیمار به همراه ندارد
  • معمولا در این روش جای زخم و اسکار بر روی پوست مقعد باقی نمی ماند
  • نیازی به بستری شدن نیست و بلافاصله بعد از عمل بیمار مرخص می شود.
  • برای جراحی کیست مویی با لیزر تنها نیم ساعت زمان لازم است.
  • این روش بدون درد و خونریزی انجام می شود
  • نیازی به گذراندن دوران نقاهت طولانی تا خوب شدن محل جراحی نیست

اما مزایا و معایب سایر روش های عمل کیست مویی که معمولا تحت بیهوشی انجام می شوند را در ادامه بررسی میکنیم:

جراحی باز: در این عمل بوسیله تیغ جراحی محل درگیر با عارضه برای تخلیه عفونت برش داده می شود. اندازه محلی که برش داده می شود با توجه به شدت پیشرفت بیماری کاملا متغیر است. بعد از اینکه پزشک مطمئن شد این ناحیه بطور کامل تخلیه شده، محل جراحی را به همان شکل رها می کند تا بصورت خود به خود بسته شود. بیمار باید چندین هفته از این زخم مراقبت کند تا کم کم بهبود یابد.

جراحی بسته: نوع برشی که در این جراحی ایجاد می شود بیضی شکل است. در این عمل هم بعد از پاکسازی محل درگیر با بیماری از عفونت و مو، پزشک محل جراحی را با بخیه می بندد. به دلیل بسته شدن محا سینوس احتمال عفونت در این روش بالاتر است و به همین دلیل به بیمار توصیه می شود حتما از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند و مراقبت های بعد از عمل را به خوبی انجام دهد.


شنبه 99 اردیبهشت 20 , ساعت 12:34 عصر

مطالب زیادی درمورد ترکیب عسل و سایر مواد مثل شیر، سیر، دارچین، لیمو و … وجود دارد که همگی به فواید شگفت انگیز ترکیب عسل با این مواد اشاره دارند.

عسل ماده ی غذایی پرطرفداری که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و به همین دلیل مورد استفاده ی زیادی قرار می گیرد. این ماده ی شیرین که به وسیله زنبور از شهد گل ساخته می شود معجزه ای برای سلامتی می باشد و علاوه بر طعم شیرین و فوق العاده ای که دارد، دارای خاصیت آنتی باکتریایی هم می باشد. دلیل اینکه گونه های مختلفی از عسل وجود دارد به دلیل گل های مختلفی می باشد که زنبورها در دسترس دارند.

مطالب زیادی درمورد ترکیب عسل و سایر مواد مثل شیر، سیر، دارچین، لیمو و … وجود دارد که همگی به فواید شگفت انگیز ترکیب عسل با این مواد اشاره دارند. ما در این مقاله قصد داریم به عسل طبیعی و فواید بیشمار آن برای سلامتی بپردازیم. البته خواص این ماده مغذی بسیار بیشتر از آن چیزی می باشد که بتوان در یک مقاله بیان کرد، اما تا جای ممکن سعی میکنیم تمام خواص اصلی و ثابت شده آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش


عسل طبیعی به دلیل پروبیوتیک های زیادی که دارد باعث رشد بیشتر باکتری های مفید می شود. بنابراین باعث تعادل باکتری های موجود در سیستم گوارشی می شود. همچنین مصرف شیر و عسل منجر به از بین رفتن نفخ، یبوست و باکتری های مضر خواهد شد. برای درمان زخم دستگاه گوارش و رفلاکس اسیدی آن و سوء هاضمه نیز مفید است. البته به نوزادان زیر یک سال هرگز نباید عسل داده شود. به دلیل اینکه رشد سیستم گوارشی و ایمنی آنها هنوز تکمیل نشده و قادر به مقابله با هاگ های قارچ و بوتولیسم موجود در عسل نمی باشد.

درمان سرماخوردگی و سرفه


طبق تحقیقات انجام شده، عسل باعث کاهش سرفه و بهبود خواب کودکان می شود. همچنین ترکیب گرم آبلیمو و عسل حالت خفگی در گلو را از بین می برد و باعث خوب شدن سریع تر فرد سرماخورده خواهد شد. برخی مطالعات انجام شده نشان می دهد که تاثیری که ترکیب عسل و لیمو در درمان سرماخوردگی می تواند داشته باشد با داروی دکسترومتورفان برابر است و می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد.

درمان شقاق مقعدی با عسل



عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد میکروب ها و عفونت های ناحیه مقعد را از بین می برد و می تواند در ترمیم و بهبود زخم های مقعدی مفید باشد. ترکیب عسل یا موم عسل و روغن زیتون در درمان شقاق مقعدی که یکی از بیماری های نشیمنگاهی می باشد موثر است. برای این منظور باید عسل و روغن زیتون را حرارت داده تا به صورت ذوب شده دربیاید سپس اجازه دهید تا سرد شود و روی محل شقاق بمالید. البته اگر فیشر یا شقاق در مرحله ابتدایی و به صورت یک ترک یا شکاف ریزی باشد این روش موثر است در غیر اینصورت باید از درمان های تخصصی تری مثل لیزر و یا جراحی شقاق استفاده شود.

پنج شنبه 99 اردیبهشت 18 , ساعت 12:53 عصر

در حال حاضر ، هیچ آزمایش در منزل وجود ندارد که بتواند به شما بگوید که COVID-19 دارید یا خیر، کوید 19 بیماری تنفسی ناشی از کورونا ویروس است. برخی از شرکت ها در حال تولید کیت های آزمایش خانگی برای استفاده گسترده هستند.

اما یک ارائه دهنده پزشکی بسته به علائم ، سایر عوامل خطر و اینکه آیا در معرض ویروس قرار گرفته اید ، ممکن است بتواند شما را آزمایش کند. در صورتی که فکر می کنید باید آزمایش شوید چه کاری باید انجام شود:

ابتدا با پزشک ، درمانگاه یا بیمارستان خود تماس بگیرید و به آنها بگویید که فکر می کنید علائم COVID-19 را دارید.

اگر بزرگتر از 60 سال دارید یا وضعیت سلامتی دیگری مانند دیابت ، بیماری قلبی یا سرطان دارید به آنها بگویید.

برای توصیف علائم خود آماده باشید به خصوص اگر فکر می کنید در معرض ویروس قرار گرفته اید.

سپس پزشک یا بیمارستان شما دستورالعمل هایی را که لازم است در آینده انجام دهید به شما می گوید. این موارد شامل مراجعه به کلینیک ، رفتن به محل آزمایش و یا ماندن در خانه برای جلوگیری از شیوع بیماری است.



چهارشنبه 99 اردیبهشت 17 , ساعت 1:47 عصر

در نظر بگیرید که در مراحل اولیه ابتلا به کیست، شما نشانه ای نخواهید داشت و ممکن است تا مزمن شدن بیماری متوجه علائم آن نشوید. وقتی مجرای پر از عفونت ایجاد می شود، علائمی آزاردهنده ای نمایان می شوند که از جمله آنها می توان به التهاب شدید پوست مقعد، قرمز شدن و تورم و درد زیاد اشاره کرد. حتی گاهی بیمار خروج ترشحات بدبو از مجراهایی که روی پوست مقعد ایجاد می شود و حتی تب و لرز را هم تجربه می کند. از موارد پر اهمیت در چنین مواقعی، جدی گرفتن بیماری و مراجعه فوری به پزشک برای اقدامات درمانی است. علت را هم می توان جلوگیری از گسترش عفونت به بافت های مجاور عنوان کرد.

زیرا هر چقدر بیماری بیشتر گسترش یابد، درمان آن هم سخت تر خواهد بود. مردم گاهی تصور می کنند که با استفاده از درمان های دارویی و خانگی می توانند این بیماری را درمان کنند و به همین دلیل مراجعه به پزشک و درمان قطعی سینوس را به تاخیر می اندازند. نکته ای که وجود دارد این است، زمانیکه آبسه شکل می گیرد و عفونت زیاد می شود، جراحی کیست مویی تنها راه تخلیه عفونت و درمان این عارضه است. استفاده از روش های خانگی ممکن است بطور موقت علائم سینوس را کاهش دهد اما باید منتظر بازگشت علائم بیماری باشید.

 

گزینه های درمان کیست مویی یا سینوس

روش هایی که برای عمل کیست مویی وجود دارد شامل جراحی باز، جراحی بسته و استفاده از لیزر است که برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام و مزایا و معایب هر یک، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:

جراحی باز کیست پیلونیدال

این جراحی هم مشابه روش بسته است، اما نوع برشی که ایجاد می شود در عمل باز کیست کمی متفاوت است. در این روش بعد از تخلیه کامل محل جراحی از مو، عفونت و زائده های ایجاد شده محل جراحی به همان شکل باقی می ماند و بسته نمی شود.

پزشک اجازه می دهد که پوست مقعد به مرور زمان خودش را ترمیم کند و زخم بعد از مدتی بصورت خود به خود بسته شود. احتمال بروز عفونت در عمل کیست مویی به روش باز به دلیل نبستن زخم کمتر است، اما یک تا دو هفته ممکن است ترشحاتی از این ناحیه خارج شود و بیمار باید بطور مرتب پانسمان را تعویض کند تا از تجمع باکتری در این محل جلوگیری کند. جراحی باز و بسته کیست مویی با دوران نقاهت نسبتا طولانی و مشکلات خاص خود همراه است.

عمل کیست مویی به روش بسته

 این نوع جراحی تحت بیهوشی انجام می شود و روند انجام آن اینگونه است که با استفاده از تیغ جراحی، برشی به شکل بیضی روی موضع بیماری ایجاد می شود. هرچقدر عفونت بیشتر پیشرفت کرده باشد، برشی که ایجاد می شود بزرگتر است. بعد از اینکه زائده ها و عفونت بطور کامل تخلیه شد، محل برش با استفاده از بخیه بسته می شود. بیمار بعد از عمل باید از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند و مراقبت های بعد از جراحی را انجام دهد تا از بروز عفونت و یا بازگشت مجدد بیماری جلوگیری کند.

عمل کیست مویی با لیزر

جراحی با لیزر کیست مویی یک روش آسان و سرپایی برای تخلیه عفونت و درمان قطعی این بیماری است. در روش لیزر که تحت بی حسی انجام می شود، بیمار دردی احساس نمی کند و بلافاصله بعد از عمل می تواند مرخص شود.

لیزر با انعقاد خون، از ایجاد خونریزی جلوگیری می کند و باعث افزایش دقت پزشک در انجام جراحی می شود. همچنین برشی که بوسیله لیزر ایجاد می شود به سرعت بهبود می یابد و نیازی به گذراندن دوران نقاهت سخت مشابه جراحی های سنتی نمی باشد. اما در نهایت پزشک با توجه به شرایط پیشرفت بیماری بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می دهد تا بهترین نتیجه حاصل شود و احتمال بازگشت عارضه وجود نداشته باشد.

 

اداکه مطلب در جام نیوز


<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ