سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم، کسی است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 99 اردیبهشت 11 , ساعت 12:16 عصر

یکی از شایع ترین بیماری‌های نشیمنگاهی که ممکن است نصف افراد جامعه را درگیر کند، بواسیر یا هموروئید است. بر خلاف باور عموم، احتمال بروز این بیماری در همه افراد و در سنین مختلف وجود دارد و نمی توان سن مشخصی برای بروز این عارضه در نظر گرفت.

هموروئید به رگ‌های ملتهب و کشیده شده دیواره مقعد و انتهای رکتوم اطلاق می شود و علت آن فشار بیش از اندازه در مقعد است. به دلیل تحریک پذیری بالا در این ناحیه، ایجاد فشار زیاد می تواند باعث بروز بیماری هایی از جمله بواسیر شود. برخی از دلایل ایجاد فشار به شرح زیر است:

  • یبوست طولانی مدت
  • نشستن طولانی مدت
  • زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • عدم مصرف فیبر
  • اسهال مزمن
  • بارداری و زایمان
  • چاقی و اضافه وزن

چگونه تشخیص دهیم که به بواسیر مبتلا شدیم؟

این عارضه می تواند علائمی مثل خارش و سوزش، ایجاد برآمدگی در ناحیه مقعد، درد هنگام نشستن، خونریزی در زمان اجابت مزاج و عوارضی از این قبیل ایجاد کند. بنابراین زمانی که چنین علائمی را مشاهده کردید باید به پزشک یا کلینیک مربوطه مراجعه کنید تا بررسی های بیشتری برای تشخیص بیماری شما انجام داده شود.

بواسیر چون در انواع مختلفی ایجاد می شود، علائم متفاوتی دارد. برای مثال زمانیکه این عارضه در بخش انتهایی روده و رکتوم نمایان شود، هموروئید داخلی است که شایع ترین نشانه آن خونریزی است و سایر علائم در این نوع هموروئید کمتر بروز می کنند.

اما بواسیر خارجی که در پوست حساس اطراف مقعد ایجاد می شود می تواند علائم آزاردهنده تری ایجاد کند و تشخیص آن هم در مقایسه با نوع داخلی راحت تر است.

همچنین عارضه های نشیمنگاهی می توانند علائم مشابهی داشته باشند، بنابراین بهتر است بجای خود درمانی به پزشک مراجعه کنیم و تشخیص بیماری را به او واگذار کنیم.

روش های جراحی و لیزر بواسیر

اگر بعد از چند روز با روش های درمان خانگی به نتیجه نرسیدید، استفاده از روش های جراحی و لیزر هموروئید تنها گزینه های پیش رو هستند که در ادامه با آن ها اشنا می شویم:

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر:

به جرات می توان گفت یکی از بهترین روش های درمان هموروئید استفاده از لیزر است که احتمال عود مجدد بیماری در آن بسیار پایین است. لیزر درمانی بواسیر بصورت سرپایی در کلینیک و در کمتر از یک ساعت انجام می شود. بیمار هیچگونه درد و یا خونریزی را متحمل نمی شود و بلافاصله بعد از جراحی مرخص می شود.

لیزر هیچ یک از عوارض جراحی را به دنبال ندارد، نیازی به پانسمان و مراقبت بعد از عمل نیست و همچنین احتمال آسیب به بافت های اطراف در این روش بسیار پایین است.

استاپلر :

در روش استاپلر یا هموروئیدوپکسی ، با کمک دستگاهی عروق بواسیری را به نقطه ای بالاتر انتقال می دهند و سپس آن ها را قطع می کنند. روش استاپلر تحت بیهوشی انجام می شود و از آن برای هموروئید درجه سه و چهار استفاده می شود.

هموروئیدکتومی باز :

هدف از این جراحی برداشتن کامل بافت های هموروئیدی است که بوسیله تیغ یا ابزارهای دیگر انجام می شود. در روش باز محل جراحی را بصورت باز رها می کنند تا خود به خود درمان شود. البته اگر احتمال عفونت وجود داشته باشد ممکن است از ترکیب باز و بسته استفاده شود.

هموروئیدکتومی بسته :

این روش جراحی هم مشابه روش باز انجام می شود، اما با این تفاوت که محل زخم را بخیه می زنند. احتمال عفونت در این عمل بالاست و مراقبت های بعد از عمل مثل رعایت بهداشت، تعویض به موقع پانسمان و مصرف داروها طبق دستورات پزشک امری ضروری است.

 

منبع مقاله


شنبه 99 اردیبهشت 6 , ساعت 2:9 عصر

سوختگی به هر نوع و میزانی که باشد باز هم دردناک است و تحمل درد و سوزندگی آن مشکل است.استفاده از روش های خانگی برای سوختگی مانند استفاده از سیب زمینی ، آب سرد و خمیردندان نعنایی را اغلب افراد می دانند اما جالب است بدانید که روش های موثر خانگی و طبیعی دیگری نیز وجود دارند که در درمان سوختگی تاثیرگذار بوده و در تسکین آن معجزه می کنند. چند روش طبیعی برای درمان سوختگی به این شرح است:

قرص ویتامین E  

ویتامین C در بهبود زخم و تولید کلاژن (مواد پایه برای پوست جدید) موثر است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در ترمیم و محافظت از پوست نقش موثری ایفا می کند. برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها سوختگی، یک درمان خانگی و حیرت انگیز با استفاده از قرص های ویتامین  C و E وجود دارد.

در این روش خانگی و طبیعی  غذاهای حاوی ویتامین C و E یا 2 هزار میلی گرم ویتامین C هزار واحد ویتامین E برای یک هفته بعد از سوختگی مصرف کنید. از این گذشته می توانید کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و مایع درون آن به طور مستقیم بر روی ناحیه  سوخته بریزید. این کار در التیام زخم و جلوگیری از ایجاد اسکار پوستی بسیار مفید و موثر خواهد بود.

چگونه سوختگی را در منزل و فوری درمان کنیم؟

درمان سریع سوختگی با شیر 

محتوای چربی و پروتئین های تشکیل دهنده شیر، در تسکین سوزش و درد سوختگی و بهبود ناحیه آسیب دیده مفید هستند.

برای تسکین و بهبودی سریع سوختگی، کافی است ناحیه ای سوخته پوست را در به مدت 15 دقیقه در شیر قرار دهید.علاوه بر این ماست پرچرب نیز در خنک کردن و آبرسانی محل سوختگی بسیار مفید است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک منبع غنی از ویتامین E  مفید برای پوست بوده و حاوی اسیدهای چرب  ضد قارچ و ضد باکتری است. این روغن می تواند از سوزش و عفونت در ناحیه سوخته پوست جلوگیری می کند.

اگر ناحیه سوخته پوست  تاول زده کافی است برای درمان آن مقداری آب لیمو را با روغن نارگیل ترکیب کرده و بر روی تاول های پوستی ماساژ دهید. خواص اسیدی آب لیمو کمک می کند تا این عارضه از بین رفته و زخم زودتر بهبود پیدا کند.

اسانس وانیل،

برای سوختگی های جزئی می توانید از عصاره یا اسانس وانیل استفاده کنید. کافی است یک پد پنبه ای یا یک تکه گاز استریل را در مقداری از این اسانس فرو برده و آن را به آرامی روی ناحیه سوخته پوست قرار دهید. با تبخیر اسانس محل سوختگی خنک شده و به تدریج درد هم تسکین پیدا می کند.

سرکه در درمان سوختگی

سرکه سفید دارای اسید استیک( یک جزء از آسپرین) است که می تواند به تسکین درد، خارش و التهاب ناشی از سوختگی کمک شایانی کرده و به عنوان یک ضد عفونی کننده و قابض(موجب بسته شدن منافذ باز پوست می شود) شناخته می شود و به همین دلیل از ایجاد عفونت و التهاب در محل سوختگی جلوگیری می کند.

این ماده طبیعی در کاهش حرارت ناحیه سوخته و در نتیجه کم کردن درد و سوزش تاثیر فوق العاده خوبی می گذارد.کافی است یک پد پاکیزه پنبه ای یا تکه ای گاز استریل را در سرکه قرار داده و مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید. به منظور تاثیر بیشتر از یک حوله نازک و تمیز خیس شده در محلول رقیق سرکه به عنوان یک کمپرس تسکین دهنده روی گاز استفاده کنید.

عسل

عسل نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است. این ماده طبیعی و مفید از عفونت و التهاب محل سوختگی پیشگیری می کند. این ماده غذایی متعادل کننده طبیعی pH بوده به همین دلیل اجازه فعالیت را به باکتری ها نمی دهد، بنابراین با استفاده  موضعی باکتری های موجود یا عفونت  روی پوست را به سرعت نابود می کند.

 عسل به خنک شدن ناحیه سوخته کمک کرده و موجب از بین رفتن درد می شود. از این گذشته این ماده طبیعی در بهبود التیام زخم ایجاد شده روی پوست در اثر سوختگی بسیار موثر و مفید است.

جو دوسر

جو دوسر دارای خواص معجزه آسا  تسکین دهندگی و کاهش التهاب است.  به ویژه زمانی که ناحیه سوختگی در حال بهبود  بوده و احساس خارش در ناحیه مورد نظر می کنید جو به طور معجزه آسایی شما را از شر این خارش ها خلاص می کند.

برای بهبود سوختگی های وسیع باید  یک فنجان جو را به آب وان حمام اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه در آن دراز کشیده تا خاصیت شگفت آور آن را درمان ناحیه سوخته پوست و از بین رفتن خارش ها ببینید. هوا موجب خارش پوست سوخته و خارش ناحیه مورد نظر شده اما با وجود جو در آب این عارضه کاهش پیدا می کند

 

علاوه بر این با اضافه کردن اندکی جوش شیرین به آب حمام می توانید از بروز التهاب و سوزش جلوگیری کنید. در صورتی که یک ناحیه کوچک از پوست دچار سوختگی شده مقار کمی از جو را به یک کاسه کوچک آب  اضافه کرده و ناحیه آسیب دیده را در آن قرار دهید.


دوشنبه 99 اردیبهشت 1 , ساعت 9:57 صبح

6 روش موثر درمان بیماری هموروئید

بواسیر متورم شدن سیاهرگ ها در کانال مقعد (بواسیر داخلی) و یا خارج از آن بر روی دریچه مقعدی (بواسیر خارجی) است. درد شدید، خونریزی، سوزش و خارش  مقعد و از همه مهمتر لمس توده های گوشتی خارج شده از مقعد از علائم این بیماری هستند. روشهای درمانی متعددی برای این عارضه وجود دارد، اما تنها روش قطعی برای درمان، از بین بردن این توده در کنار رعایت نکاتی برای پیشگیری از عود مکرر این عارضه است. پس با ما همراه شوید تا شما را با این روش ها  آشنا کنیم:

درمان سریع بواسیر با لیزر

بهترین و نیز سریع ترین روش ممکن که تا به امروز شناخته شده است؛ درمان این بیماری با لیزر است. لیزر سریع؛ سرپایی و قطعی بیماری را رفع میکند. پروسه درمان سریع بواسیر خارجی با لیزر، شامل برش بافت یا زائده ایجاد شده با استفاده از اشعه و بدون دخالت چاقوی جراحی است‌.

 لیزر در مطب پزشک و در کمتر از یک ساعت بیماری را رفع میکند. به گونه ای که بیمار نه تنها درد و خونریزی تجربه نکرده بلکه نیازی به تحمل عوارض تزریق داروی بیهوشی نیز نخواهد داشت.

چون این درمان سرپایی انجام شده، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه های گزاف بستری در بیمارستان نخواهد بود و بیمار میتواند با هزینه و دردسری کمتر از شر این عارضه خلاص شود.

پزشکان متخصص و حاذق کلینیک نوین برای درمان قطعی بواسیر به گونه ای که امکان بازگشت این بیماری به حداقل ممکن برسد، این روش درمان را به بیماران پیشنهاد می کنند.

مزیت لیزر درمانی

این درمان عوارضی به همراه ندارد اما از مزیت های آن می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • بدون درد
  • بدون خونریزی
  • سرپایی و سریع
  • هزینه مناسب
  • بدون خطر و درمان قطعی
  • بدون آسیب و عوارضی نظیر بی اختیاری یا عفونت
  • مناسب برای انواع بواسیر
  • دوره نقاهت کوتاه

درمان با رابربند یا کش لاستیکی

6 روش موثر درمان بیماری هموروئید

منظور از این درمان از بین بردن بواسیر توسط کش پلاستیکی است. عملکرد این درمان به این صورت است که توسط وسیله ای مخصوص کش بر پایه هموروئید بسته خواهد شد. در نتیجه آن، گردش خون در بافت قطع شده و در طی چند روز خشک شده و از مقعد خارج میشود.

این درمان سرپایی است. اما همان طور که ظاهر قضیه نیز مشخص است، به شدت دردناک بوده و بیماران بعد از بسته شدن کش تا دفع آن معمولا درد شدیدی را احساس می کنند. ضمن آنکه همراه با افتادن زائده بیمار دچار خونریزی نیز خواهد شد.

ادامه در صراط نیوز


دوشنبه 99 اردیبهشت 1 , ساعت 9:57 صبح

به گزارش افکارنیوز، بیماری بواسیر خارجی یا همان هموروئید خارجی نوعی از بیماری های مقعدی یا نشیمنگاهی است. این بیماری شایع هیچ عامل خارجی نداشته و تنها سبک زندگی بیمار است که تاثیری مستقیم بر بروز بیماری، شدت آن و حتی درمان این عارضه دارد. از آنجایی که این بیماری به شدت شایع شده و در میان اقشار مختلفی از جامعه با هرسن و سالی خطر ابتلا به آن وجود دارد، توصیه می کنیم برای چند دقیقه ای همراه ما باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

بواسیر خارجی چیست؟

به طور کلی بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود. این بیماری در اثر متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ ها ایجاد میشود. در صورتی  که این سیاهرگ ها داخل مقعد باشند، بواسیر از نوع داخلی و در صورتی که سیاهرگ های خارج از مقعد و بر روی دریچه آن، دچار التهاب و تورم شوند، بواسیر خارجی است.

علت چیست؟

علت بیماری بی شک خود فرد است. یعنی فردی که نسبت به سلامت دستگاه گوارش خود بی اهمیت است، به احتمال زیاد در معرض این عارضه قرار میگیرد. پس در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارا هستید، و آن را تغییر ندهید میتوانیم بگوییم در آینده ای نزدیک به هموروئید خارجی مبتلا خواهید شد:

  • بیشتر از 8 ساعت در روز می‌نشینید
  • ورزش و فعالیت ندارید.
  • به طور مداوم دچار یبوست و اسهال هستید.
  • رژیم غذایی ناسالمی دارید.
  • سیگار میکشید.
  • رابطه جنسی مقعدی برقرار میکنید.
  • بارداری هستید یا به تازگی زایمان کرده اید.

 

علائم چیست؟

علائم بیماری در افراد متفاوت بوده و در شدت های مختلفی ظاهر می شوند. لازم است در صورت بروز این علائم با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است علائم ناشی از بیماری های دیگری باشند. مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :

 

  • درد شدید
  • متورم شدن اطراف مقعد و التهاب آن
  • خونریزی
  • لمس توده هایی برآمده اطراف مقعد
  • خارش و سوزش
  • علائم بیماری در افراد متفاوت بوده و در شدت های مختلفی ظاهر می شوند. لازم است در صورت بروز این علائم با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است علائم ناشی از بیماری های دیگری باشند. مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :

     

  • درد شدید
  • متورم شدن اطراف مقعد و التهاب آن
  • خونریزی
  • لمس توده هایی برآمده اطراف مقعد
  • خارش و سوزش
  • راه درمان چیست؟

    از آنجایی که این عارضه قدمت دیرینه دارد، در طی سالیان راهکاری های درمانی متفاوتی برای آن توصیه شده است. اما بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک در این مورد مشورت کنید.

    در ادامه چند روش برای درمان این بیماری معرفی میکنیم.

    لیزر بواسیر

    بهترین و موثر ترین روش برای درمان این بیماری است. اگر میخواهید قطعی، سریع و سرپایی به نتیجه مورد نظر برسید، از این روش استفاده کنید.

    همانطور که گفتیم تورم سیاهرگ علت بیماری است پس برای درمان باید این زائده از مقعد خارج شود. در گذشته برش توسط چاقو جراحی صورت می‌گرفت اما در این روش توسط لیزر برش صورت میگیرد. استفاده از لیزر موجب شده آسیب کمتری به بافت های اطراف وارد شود. به علاوه چون بافت هنگام برش ترمیم میشود از خونریزی و درد جلوگیری خواهد شد. از مزیت های درمان به این روش می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بدون درد و خونریزی
  • سریع و سرپایی
  • هزینه مناسب
  • نتیجه قطعی
  • درمان بی خطر و بدون عوارض
  • آسیب کمتر و نتیجه گیری سریع تر
  • جراحی

    یک روش دیگر برای درمان بواسیر عمل جراحی است. به این طریق بافت اضافی توسط جراحی برداشته میشود. این جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. اما به سبب درد شدید و مشکلاتی که پس از آن برای بیمار ایجاد میشود، انجام آن منسوخ شده است.

    در کنار تمامی این موارد در جراحی بواسیر خارجی خطر آسیب به اسفنکتر یا همان عضله دریچه مقعدی که وظیفه کنترل دفع را بر عهده دارد، وجود دارد. در نتیجه اغلب پزشکان انجام آن را توصیه نمیکنند. از معایب این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درد شدید
  • خونریزی
  • نیاز به بستری در بیمارستان
  • خطر عوارضی مانند عفونت و بی اختیاری
  • هزینه بیشتر
  • نیاز به مراقبت بیشتر و دوره نقاهت طولانی تر
  • اسکلروتراپی

    اسکلروتراپی یک روش سریع و سرپایی برای درمان هموروئید خارجی است. این درمان تنها یک تزریق ساده بوده و سریع انجام میشود. عملکرد اسکلروتراپی به این صورت است، که با تزریق مایعی مخصوص در سیاهرگ آسیب دیده چسبندگی ایجاد می کنند. با مسدود شدن سیاهرگ و قطع جریان خونرسانی عروق آسیب دیده ترمیم میشود. این درمان سریع و فوری است و به طبع نیاز به بستری در بیمارستان و یا پرداخت هزینه های گزاف ندارد. با این حال عوارض خاص خود را دارا است. این عوارض عبارتند از :

  • تورم و خونمردگی
  • احتمال عفونت
  • بی نتیجه ماندن درمان
  • کبودی محل تزریق
  • درمان خانگی

    درمان های خانگی مجموعه ای از روشها بوده که به کنترل سریعتر شرایط کمک میکند، اما به عنوان روشی قطعی برای درمان شناخته نمیشود. برخی از راهکارهای درمان خانگی عبارتند از:

  • فیبر: فیبر ماده ای مغذی است که در انواع سبزیجات و میوه ها یافت میشود. فیبر در روده انسان تجزیه نشده بنابراین در همان جا تجمع میکند و حجم مدفوع را افزایش خواهد داد. حداقل 30 گرم در روز فیبر بخورید.
  • ورزش کنید : ورزش با بهبود عملکرد روده ها در درمان موثر است. از ورزش های ساده مثل پیاده روی کمک بگیرید و حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
  • آب بنوشید : نوشیدن آب برای بدن مفید است. زیرا که مدفوع را نرم کرده و عبور آن از مقعد را تسریع میکند. باید 8 لیوان آب در طول روز بنوشید.
  • حمام سیتز : این روش درمان شامل نشستن و قرار دادن نشیمنگاه در آب گرم است. برای این کار از لگن تمیز یا وان حمام ضد عفونی شده کمک بگیرید. حداقل 20 دقیقه در آب بشینید و برای افزایش  تاثیرگذاری به آن نمک اپسوم اضافه کنید. بهترین زمان حمام سیتز بعد از جراحی است.
  • کمپرس یخ : سرما موجب می‌شود درد شما به سرعت کاسته شود. برای این منظور چند تکه یخ را درون یک کیسه فریزر قرار داده و بر روی موضع اعمال کنید.
  • پیشگیری

    برای پیشگیری حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • به مدت طولانی ننشینید.
  • اگر سابقه بواسیر دارید برای نشستن از بالش های نرم دوناتی شکل کمک بگیرید.
  • در صورت لزوم از ملین ها استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید.
  • بهداشت مقعد را رعایت کنید.
  • لباس های مناسب بپوشید.
  • از استعمال سیگار بپرهیزید.

 


چهارشنبه 99 فروردین 27 , ساعت 10:29 صبح

بسیاری از افراد جامعه در مواجهه با عارضه های نشیمنگاهی دست به خود درمانی می زنند و بدون تجویز پزشک داروهایی مصرف می کنند که نه تنها به درمان عارضه کمک نمی کند، بلکه می تواند مراحل درمان را سخت تر کند.

1586642733 لیزر روشی نوین برای درمان هموروئید

یکی از رایج ترین عارضه های نشیمنگاهی هموروئید است که بیشتر افراد جامعه در طول زندگی خود به آن دچار می شوند. بنابراین باید بیشتر به علت بروز و روش های کنترل و درمان این عارضه بپردازیم:

بواسیر چیست و چرا ایجاد می شود؟

در بخش تحتانی روده و دستگاه گوارش (مقعد)، رگ هایی وجود دارند که وظیفه آنها خونرسانی به این بخش می باشد. زمانی که به دلیل عبور مدفوع خشک یا سایر عومل، فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد می شود این عروق دچار آسیب دیدگی و التهاب می شوند و در نهایت بواسیر بوجود می آید. عروق ناحیه رکتوم و مقعد از حالت عادی خود خارج می شوند و در حالتی قرار می گیرند که خونرسانی به آنها به درستی انجام نمی شود.

هموروئید را می توان به دو نوع تقسیم کرد، بواسیر داخلی و بواسیر خارجی. اگر این التهاب و تورم داخل مقعد باشد، عارضه از نوع داخلی است. گاهی این عروق می توانند از مقعد بیرون بزنند که بسته به شدت بیماری در این حالت به چهار درجه مختلف تقسیم می شوند.

اما اگر رگهای اطراف دهانه مقعد دچار این کشیدگی و آسیب شوند، هموروئید خارجی است و علائم آن برای بیمار قابل لمس تر است.

تا کنون عواملی که باعث ایجاد هموروئید می شوند را اینگونه شناسایی کرده اند:

  • زور زدن زیاد هنگام دفع
  • یبوست
  • اسهال
  • وزن بالا
  • بارداری یا زایمان در خانم ها
  • بی تحرکی و نشستن به مدت طولانی
  • بلند کردن اجسام سنگین

منبع این مقاله


<      1   2   3   4      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ