سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، او رابا عبرت ها پند می دهد. [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 101 بهمن 25 , ساعت 4:16 عصر

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق یا فیشر مقعدی یکی از بیماری های دردناک و شایع ناحیه نشیمنگاهی است که می تواند همه افراد جامعه، در هر سن و سالی را به خود مبتلا کند.
این بیماری در ساده ترین حالت، به ایجاد ترک، چاک خوردگی یا زخم شدن ناحیه مقعد یا اطراف دریچه آن گفته می شود. این بیماری بسیار دردناک بوده و سوزش یا گاهی خارش و خونریزی فراوانی به همراه دارد.

شقاق در مراحل اولیه ممکن است علائم حاد و شدیدی از خود نشان ندهد، اما بی توجهی و عدم مراجعه به دکتر شقاق می تواند موجب پیشرفت آن و بروز نوع مزمن یا حاد بیماری در فرد شود.
گاهی هم افراد قصد مراجعه به پزشک را دارند اما برای آنها سوال هایی از قبیل برای درمان این بیمار به چه دکتری باید مراجعه کرد پیش می آید. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت هنگام بروز چنین بیماری به کدام دکتر شقاق مراجعه نمایید.

چه زمانی به دکتر متخصص شقاق مراجعه کنیم؟

بیمارانی که به این بیماری مبتلا می شوند، خونریزی سوزش یا خارش ناشی از شقاق را جدی نمی گیرند! اما بدانید پیشگیری و درمان کوچکترین علائم است که از بروز بیماری های حاد جلوگیری می کند. بنابراین هنگامی که علائمی چون: خونریزی از مقعد، سوزش، خارش و گاهی برآمدگی بسیار خفیف احساس کردید به دکتر متخصص شقاق مراجعه کنید تا بتوانید آن را کنترل کنید.

برای شقاق مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

جراح عمومی و متخصص آنورکتال با توجه به نوع تخصص و تجربه می توانند از بهترین گزینه ها برای انتخاب پزشک باشند.
اما نکته این مساله در این مرحله است، پزشکی که برای درمان بیماری خود به آن مراجعه می کنید، علاوه بر تخصص باید از تجربه و مهارت بالایی برخوردار باشد.
برای مثال پزشک معالج باید با معاینه بیمار، شدت بیماری و نحوه درمان مناسب آن را تشخیص دهد. اگر بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد، درمان با استفاده از دارو یکی از بهترین روشهای درمانی است.
هنگامی که بیماری حاد شود و نتوان آن را با دارو درمان کرد، بکارگیری شیوه های درمانی نوین و پیشرفته چون عمل جراحی لیزر، توسط جراح عمومی می تواند یکی از قطعی ترین درمان های شقاق حاد باشد.

نحوه معاینه شقاق مقعدی چگونه است؟

پس از مراجعه به پزشک مربوطه و پاسخ به پرسش های وی، شما نیمی از معاینه را گذرانده اید. چرا که لمس ناحیه زخم، ممکن است وضعیت آن را بدتر کند.
بنابراین دکتر متخصص شقاق تا حد امکان از معاینه انگشتی و داخلی خودداری کرده و آن را مشاهده می کند. چنانچه بیماری پیشرفته باشد و به داخل مقعد نیز راه یافته باشد معاینه به صورت دستی و لمس ناحیه آسیب دیده انجام می شود.

سوال هایی که دکتر برای شقاق مقعدی از شما خواهد پرسید

  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • نشانه های بیماری چقدر شدید است؟
  • چه زمانی علائم بیماری بیشتر می شود؟
  • انجام چه کاری موجب تشدید شدن علائم بیماری می شود؟
  • آیا دچاری بیماری های دیگری چون بواسیر و کرون هستید؟

سوال هایی که باید از دکتر متخصص شقاق خود بپرسید

  • بیماری چقدر حاد است؟
  • آیا شقاق خود به خود خوب می شود؟
  • رژیم غذایی بر شقاق تاثیر گذار است؟
  • بیماری های دیگر موجب تشدید شقاق می شود؟
  • بیماری با دارو درمان می شود یا به عمل جراحی نیاز دارم؟
  • طول درمان چقدر است؟

کلینیک نشیمنگاه مرکز تخصصی درمان شقاق در تهران

اگر دچار بیماری شقاق مقعدی شده اید و ساکن تهران هستید، ما به شما کلینیک نشیمنگاه را معرفی می کنیم. کلینیک نشیمنگاه با داشتن پزشکان مجرب و کوشا در زمینه درمان بیماری های نشیمنگاهی، یکی از معتبر ترین و مجهز ترین کلینیک های درمانی به حساب می آید.
بنابراین اگر به دنبال بهترین دکتر متخصص شقاق در تهران هستید می توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما و برقراری ارتباط با کلینیک نشیمنگاه از بهترین نحوه درمان و معاینه برخوردار شوید.


دوشنبه 101 بهمن 17 , ساعت 4:47 عصر

ویروس اچ پی وی چیست؟

اچ پی وی نوعی ویروس از خانواده ویروس های عفونی و مقاربتی بوده که در اثر تماس فیزیکی و جنسی افراد به یکدیگر منتقل می گردد.

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان hpv دارای 100 تیپ مختلف بوده که هرکدام دارای عوارض و علائم مربوط به خود می باشند. برای مثال ابتلا به اچ پی وی می تواند تمامی ناحیه تناسلی، دهان و گلو را به خود ابتلا کرده و فرد را به خطرات جدی مواجه نماید.

بسیاری از افرادی که از نظر جنسی فعالیت دارند، ممکن است به این ویروس مبتلا شده و مشکلات و عوارضی چون زگیل تناسلی، سرطان آلت تناسلی یا گردنه رحم را تجربه کنند. البته برخی افراد نیز در صورت ابتلا به اچ پی وی هیچگونه علائمی نداشته و ویروس تنها در بدن آنها سکونت دارد.

نحوه انتقال ویروس پاپیلوم انسانی چگونه است؟

اصلی ترین راه انتقال ویروس اچ پی وی، تماس فیزیکی به پوست آلوده به اچ پی وی می باشد. به طور کلی افرادی که دارای فعالیت جنسی می باشند، در خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته و در معرض این بیماری قرار دارند. البته راه های انتقال به غیر از این روش جنسی نیز وجود دارد که فرد می تواند به ویروس اچ پی وی مبتلا شود.
انتقال ویروس اچ پی وی از طریق غیر جنسی نیز امکان پذیر است. این شیوه انتقال از طریق پدر و مادر به فرزند بوده و می تواند نوزاد را مادرزادی به اچ پی وی دچار کرده باشد. بارداری، زایمان، اسپرم آلوده از دیگر روش انتقال ویروس hpv می باشند.
برخی از دیگر شیوه های انتقال اچ پی وی عبات اند از:

  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • داشتن سیستم ایمنی بسیار ضعیف
  • داشتن زخم یا منطقه آسیب دیده
  • عدم استفاده از کاندوم
  • زایمان های متعدد
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی

علائم اچ پی وی در مردان و زنان

زمانی که فرد به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می گردد، وابسته به نوع سیستم ایمنی که دارد و نوع ویروس که از کدام 100 تیپ موجود آن باشد متفاوت است. برای مثال علائم ناشی از ویروس اچ پی وی ممکن است تا مدتی در بدن از خود علائمی نشان نداده و خاموش باشد. اما زمانی که علائم آن شروع می شود، بیماری هایی چون زگیل تناسلی و انواع سرطان های زنانه و مردانه به وجود آید. بنابراین در صورت مشاهده کوچکتری علائم، به دکتر زگیل تناسلی مراجه نموده و نسبت به درمان عارضه اقدام نمایید.

عوارض

 

اچ پی وی دارای عوارض بسیار بوده که فرد در هنگام مبتلا شدن به آن، تجربه خواهد نمود. برخی از بیماریها مانند سرطان گردن رحم بسیاریا زگیل تناسلی بسیار دردناک هستند.

 

برخی از شایع ترین عوارض ویروس اچ پی وی عبارت اند از:

  • زائده هایی چون زگیل بر روی ناحیه تناسلی، و ایجاد زگیل دهان، یا دیگر نواحی
  • سرطان مقعد در مردان
  • ایجاد زگیل مقعد
  • سرطان گردنه رحم
  • رشد تومور در ریه ها و مجرای تنفسی
  • ایجاد زگیل بر روی دست، پا یا بروز زگیل صورت

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری ناشی از ویروس اچ پی وی است که 50 درصد از افرادی که از نظر جنسی فعالیت دارند، به آن مبتلا می شوند. بروز زگیل های گوشتی ریز یا درشت در نواحی آلت تناسلی، واژن و وابسته به فعالیت جنسی فرد در گلو و دهان از نشانه های این بیماری بسیار دردناک می باشند. این زگیل ها به شدت قابل انتقال بوده و اگر به موقع درمان نشود ممکن است فرد را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.
درمان این عارضه ها با لیزر امکان پذیر بوده و از عود دوباره آنها جلوگیری می نمایند.

سرطان دهانه رحم

رحم عضو حیاتی و مورد نیاز برای سلامتی خانمها به شمار می رود. زمانی که سلولی غیر طبیعی در این ناحیه رشد نماید فرد با تغییر بافت سلول های رحم روبرو شده و در نتیجه سرطان دهانه رحم رخ می دهد. خونریزی، درد، ترشح و… از علائم این بیماری که در اثر ویروس اچ پی وی به وجود می آیند می باشد.

https://clinicjarahi.ir/

بارداری و حاملگی

به طور کلی ویروس اچ پی وی بر روند بارداری اثر گذار نیست. اما عارضه ای که افراد را به خود نگران می کند انتقال ویروس به کودک است. پاپیلوتوماز تنفسی یکی از بیماری هایی است که در اثر وجود این ویروس در دستگاه تنفسی کودک رشد نموده و او را با مشکلات تنفسی مواجه می نماید.

راه های پیشگیری

راه های پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار ساده می باشد که همه افراد می توانند برای حفظ سلامتی خود از آن استفاده نمایند.
کاندوم که یک وسیله پیشگیری از بارداری نیز به شمار می رود، ساده ترین راه به شمار می رود. البته به خاطر داشته باشید این راه نیز قطعی نبوده و دیگر نواحی بدن مانند کشاله های ران یا بیضه ها اگر به این زائده ها مبتلا باشند فرد مقابل نیز به آن مبتلا می شود.
واکسن گارداسیل یک راه ایمن و پزشکی است که می تواند به راحتی بدن شما را در برابر ویروس ها ایمن سازد. این واکسن که دختران و پسران بالای 11 سال می توانند از آن استفاده کنند بسیار مناسب بوده و یک روش علمی و پزشکی پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.
البته به یاد داشته باشید این واکسن تنها نقش پیشگیری را دارد و زمانی که فرد به ویروس یا زگیل تناسلی دچار باشد، از نتیجه ی درمانی برخوردار نخواهد بود و هیچگونه قابلیت پاکسازی ویروس hpv را نخواهد داشت.


شنبه 101 بهمن 15 , ساعت 2:54 عصر

فیستول مقعدی یک اتصال لوله مانند غیر طبیعی است که بین قسمت داخلی مقعد (غدد مقعد) و پوست خارج از مقعد ایجاد می‌شود. آن را به عنوان یک تونل زیر پوست خود در نظر بگیرید.

علائم فیستول مقعدی

آبسه ای که باعث ایجاد فیستول می‌شود دردناک است و می‌تواند باعث درد شدید و تورم در اطراف مقعد شود. این درد با اجابت مزاج بدتر می‌شود. گاهی ترشحاتی از دهانه اطراف مقعد وجود دارد. همچنین ممکن است تب و خونریزی در اطراف آن ناحیه داشته باشید.

فیستول مقعدی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما می‌تواند فیستول مقعدی را با معاینه فیزیکی ناحیه مقعد تشخیص دهد. اگر پزشک شما فیستول را ببیند، معمولا سعی می‌کند عمق و جهت فیستول را تعیین کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است سونوگرافی یا ام آر آی را تجویز کند. این آزمایش ها به پزشک اجازه می‌دهد مسیر فیستول داخل بدن شما را ببیند.

تشخیص فیستول مقعدی

درمان فیستول مقعدی

اکثر فیستول‌ها به خوبی به درمان جراحی پاسخ می‌دهند. اگر جراحی فیستول شما به دلیل محل قرارگیری آن پیچیده تر باشد، ممکن است پزشک شما نیاز داشته باشد که قسمت کوچکی از عضله اسفنکتر شما را در حین جراحی برش دهد. پزشک شما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب عضلانی انجام خواهد داد.

با این حال، این احتمال وجود دارد که کنترل روده‌های خود پس از جراحی برای شما سخت تر باشد. اگر پزشک معتقد است که این احتمال وجود دارد، ممکن است تکنیک‌ها یا درمان‌های دیگری را برای مقابله با فیستول شما پیشنهاد کند.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

  • علت فیستول مقعدی من چیست؟
  • آیا نیاز به جراحی دارم؟
  • اگر چنین است، چقدر باید بعد از جراحی منتظر بمانم تا فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرم؟
  • آیا باید رژیم غذایی خود را تغییر دهم؟
  • آیا هنگام بهبودی جراحی فیستول باید از نرم کننده یا ملین مدفوع استفاده کرد؟
  • آیا ممکن است فیستول من برگردد؟
  • آیا داشتن فیستول عوارض طولانی مدتی دارد؟

 

جراحی معمولا تنها راه برای از بین بردن فیستول مقعدی است، زیرا این عارضه خود به خود بهبود نمی‌یابد. گزینه‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که با توجه به پیچیدگی بیماری شما بهترین روش توسط پزشک تجویز می‌شود.

فیستولوتومی

در این جراحی با ایجاد برش در سر تا سر فیستول، عفونت داخل آن بطور کامل تخلیه شده و مسیر فیستول ترمیم می‌شود. این روش بیشتر برای فیستول‌های ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انتهای عمل برش ایجاد شده را با بخیه می‌بندند.

تکنیک های ستون

اگر جراح بعد از ارزیابی شما متوجه شد که فیستول پیچیده ای دارید، معمولاً از یک ستون برای تخلیه مسیر و تحت کنترل نگه داشتن فیستول استفاده می‌کند. ستون نخ کوچکی است که جراح قبل از هر عمل دیگری از فیستول شما عبور می‌دهد. برخی از افراد به درمان با ستون در درازمدت ادامه می‌دهند، بدون اینکه نیازی به هیچ گونه روش دیگری داشته باشند. اگر به درمان پیچیده تری نیاز داشته باشید، ممکن است از سایر روش‌های ترکیبی جراحی برای درمان بیماری شما استفاده شود.

لیزر فیستول مقعدی

روش نوین درمان فیستول با لیزر که به عنوان یک روش سرپایی و بدون جراحی شناخته می‌شود، تا حد زیادی جایگزین روش‌های عمل جراحی فیستول شده است.

در این روش بعد از شناسایی مجرای فیستول، برشی برای دسترسی به انتهای مسیر بیماری ایجاد می‌کنند. سپس با تابش پرتوهای لیزر تمام مسیر فیستول را ترمیم می‌کنند. این عمل طی نیم ساعت و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود.

از مزایای درمان فیستول با لیزر می‌توان به دوران نقاهت کوتاه، نتایج قطعی، درمان بدون بیهوشی و بدون درد و خونریزی اشاره کرد.

 

روش فلپ پیشرفته

از روش فلپ پیشرفته معمولا برای فیستول‌هایی که از ماهیچه‌های اسفنکتر مقعدی عبور می‌کنند استفاده می‌شود. در این روش با گرفتن بافت از روده سوراخ داخلی که به روده باز شده مسدود می‌کنند. درصد موفقیت این روش کمتر از عمل فیستولوتومی است اما نیازی به برش اسفنکتر ندارد.

ابلیشن آندوسکوپی

در این روش یک آندوسکوپ (لوله ای با دوربین در انتهای آن) در فیستول قرار می گیرد. سپس یک الکترود از داخل آندوسکوپ عبور داده می شود و برای مهر و موم کردن فیستول استفاده می شود.

ابلیشن آندوسکوپی به خوبی کار می کند و هیچ نگرانی جدی در مورد ایمنی وجود ندارد.

چسب فیبرین

در این روش هم زمانی که بیمار بیهوش است، نوعی چسب (فیبرین) به آن تزریق می‌شود تا به مسدود شدن و ترمیم آن کمک کند. این روش شاید نتایج طولانی نداشته باشد، اما برای فیستول‌هایی که نیاز به برش در عضله اسفنکتر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خطرات جراحی فیستول مقعدی

مانند هر نوع درمان، درمان فیستول مقعدی با خطرات زیادی همراه است. خطرات اصلی عبارتند از:

 

  • عفونت
  • عود فیستول
  • بی اختیاری روده

سطح خطر بستگی به مواردی مانند محل قرارگیری فیستول شما و روش خاصی دارد که انجام می دهید. با جراح خود در مورد خطرات احتمالی عملی که توصیه می کند صحبت کنید.

 

 

اکسیریاب


<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ