سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه بردباری ندارد، دانشی ندارد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 99 شهریور 31 , ساعت 4:9 عصر

فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که بین پوست اطراف مقعد و انتهای مجرای کانال مقعدی ایجاد می شود. برای درمان فیستول مقعدی تا کنون روش های گوناگونی ارائه شده است ولی این عارضه معمولاً با انجام جراحی به روش لیزر فیستول یا جراحی باز (سنتی) به طور قطعی برطرف می شود.

جهت اطلاعات کامل تر روی جمله فیستول مقعدی چیست؟ کلیک کنید.

در صورت ابتلا غدد اطراف مقعد به عفونت، فیستول مقعدی ایجاد می شود. عفونت بوجود آمده در غدد داخلی می تواند باعث ایجاد آبسه مقعدی بین پوست و دریچه مقعد شود. هنگام تخلیه چرک ناشی از آبسه مقعدی اگر این عفونت به طور کامل تخلیه نشود، در 90%موارد در بدن فرد منجر به فیستول مقعد می شود. برای آمار دقیق می توان ذکر کرد یک سوم افرادی که آبسه را پشت سر گذاشته اند، به فیستول مبتلا شده اند.
اگر متوجه وجود این عارضه مقعدی نشوید یا روش درمان فیستول مقعدی را پیش نگیرید، رشد توده چرکی بیشتر شده و منجر به بیماری های روده مانند بیماری کرون می شود.

فیستول ها به طور معمول بین پوست و کانال مقعدی شما ایجاد می شوند. با این حال ، گاهی اوقات می توانند از طریق عضلات مقعد (عضلات اسفنکتر) عبور کنند که این نوع از فیستول ها به عنوان فیستول مقعدی پیچیده شناخته می شوند و درمان آن ها به مراتب دشوارتر است . همانطور که پیشتر ذکر شد این نوع از بیماری به خودی درمان نمیابد و نیازمند جراحی می باشد.

سریع ترین روش درمان فیستول مقعدی


علائم فیستول مقعدی

علائم فیستول مقعدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. ترشحات دهانه فیستول که بر روی پوست قابل مشاهده است.
  2. دیده شدن چرک یا خون در کانال فیستول
  3. درد ، ناراحتی و تورم در مقعد و اطراف آن
  4. اسهال
  5. تحریک پذیری پوست در اطراف مقعد

این علائم همیشه ناشی از فیستول مقعدی نیستند ، اما اگر آنها را دارید ، به پزشک عمومی مراجعه کنید.


تشخیص فیستول مقعدی


پزشک عمومی در مورد علائم شما سوال می کند و به احتمال بسیار زیاد شما را معاینه می کند. قسمت هایی که پزشک عمومی آن ها را بررسی می کند شامل دهانه فیستول مقعدی که قسمتی از پوست را درگیر خود کرده و کانال آنوس می باشد. در این روش پزشک معمولا انگشت خود را به آرامی داخل مجرای دفع شما می کند که بتواند نتایج بیشتری از این بررسی به دست بیاورد. همچنین نسخه ای نوشته و شما را برای آزمایش روده پیش متخصص داخلی می فرستد. در موارد ملزوم به انجام آزمایش ممکن است شامل اسکن اولتراسوند از مقعد ، با استفاده از کاوشگر وارد شده در مجرای پشتی ، تصویربرداری مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی رایانه ای (CT) باشد.

درمان فیستول مقعدی توسط روش های غیر جراحی

تنها درمان غیر جراحی فیستول مقعدی که در حال حاضر استفاده می شود چسب فیبرین است. روند این روش شامل تزریق چسب به داخل دستگاه فیستول است تا طرفین کانال را به هم نزدیک تر کرده و از رشد و تولید چرک جلوگیری می کند. در نهایت سلول های بافت اطراف کانال چرکی به چسب تبدیل شده و دستگاه از بین می رود.
بسیاری از بیماران ممکن است این روش را ترجیح دهند زیرا روشی بی خطر و بدون درد است. با این حال ، از تأثیر کمتری نسبت به روش های جراحی با لیزر و جراحی باز برخوردار است برخی تحقیقات نشان داده اند که اکثر بیماران تحت درمان با این روش در طی 16 ماه پس از درمان دچار عوارض یا عود مجدد می شوند.


درمان فیستول مقعدی با روش های جراحی


هدف از انتخاب درمان فیستول مقعدی با روش جراحی بهبود فیستول بدون آسیب رساندن به عضلات اسفنکتر مقعد است. زیرا چنین آسیب هایی می تواند در آینده منجر به عوارضی مانند بی اختیاری روده شود. این روش به طور معمول تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ، زیرا بیهوشی موضعی ممکن است در بعضی از بیماران مناسب نباشد.

 

http://laserhemoroid.ir/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84/


پنج شنبه 99 شهریور 27 , ساعت 12:36 عصر

عوارض جدی یبوست را بشناسید!

عارضه یبوست به معنای حرکات نامنظم روده و دفع مدفوع سفت و خشک است و ممکن است تا هفته ها طول بکشد. افرادی که در طول هفته کمتر از 3 بار نیاز به دفع مدفوع دارند و یا افرادی که در زمان دفع با مشکل مواجه می‌شوند و نیاز به زور زدن زیاد دارند، به یبوست مبتلا هستند. گاهی شدت این عارضه به قدری است که ممکن است فرد با خونریزی مواجه شود. البته خونریزی تنها یکی از عوارض یبوست است.

یبوست بیماری رایجی است و همه ی افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. پس نگران نباشید و اگر با این مشکل مواجه شدید، با انجام کارهای مناسب آن را درمان کنید. ولی مراقب باشید که یبوست طولانی نشود، زیرا ممکن است عوارض جدی آن ظاهر شوند. بنابراین لازم است عوارض یبوست را جدی بگیرید.

بیماری های نشیمنگاهی و گوارشی مانند بیماری شقاق شایع ترین عوارض جدی این بیماری هستند. شقاق یا همان فیشر در ظاهر تنها یک زخم ساده و طولی در دیواره مقعد است که اعمال فشار برای دفع مدفوع بعلت یبوست اصلی ترین عامل آن محسوب می شود.  

اما اگر این عارضه به موقع درمان نشود، جراحی شقاق با روش سنتی یا لیزر تنها راهکار رفع آن خواهد بود. در اینجا می توانید اطلاعات جامعی درباره نحوه درمان شقاق با لیزر را مطالعه کنید.

توصیه ما این است که یبوست را قبل از بروز عوارضی مانند شقاق، با چند روش ساده مثل افزودن فیبر به رژیم غذایی و نوشیدن آب و ورزش رفع کنید.

علائم 

زمانی که دچار یبوست شده اید احتمالا حالت های زیر را تجربه می کنید:

دفع مدفوع کمتر از 3 بار در هفته (حداکثر دفع مدفوع روزانه 2 بار و حداقل آن 3 بار در هفته)

مدفوع سفت و خشک

زور زدن بیش از اندازه در هنگام دفع مدفوع

احساس اینکه مدفوع به طور کامل تخلیه نشده است

نیاز به کمک دست برای تخلیه مدفوع که گاهی اوقات این کار با فشار دادن دو سمت مقعد یا خارج کردن مدفوع با انگشت انجام می‌شود.

اگر علائم بالا بیش از 3 ماه طول کشید و درمان هایی مثل مصرف فیبر رفع نشد، باید برای پیدا کردن علت اصلی اقدام کرد زیرا این شرایط نشان دهنده یبوست مزمن است و نه تنها دلایل جدی تری دارد بلکه خود میتواند منجر به بیماری های زیادی می‌شود.

علت چیست؟

یبوست زمانی که مدفوع به آرامی در روده حرکت می‌کند یا به قدر کافی آب در روده جذب نمی‌کند اتفاق می‌افتد که باعث خشک و سخت شدن مدفوع می‌شود. یبوست حاد معمولاً ناشی از شرایط زیرا ایجاد می‌شود :

کم تحرکی

 رژیم غذایی فاقد فیبر 

مصرف داروهایی ضد درد و دارای کدئین و داروهای ضد افسردگی

نوشیدن شیر

بارداری

کهولت سن

زیاده روی در مصرف مسهل ها

مصرف کم مایعات

تاخیر در رفتن به توالت

اما یبوست مزمن که مدت طولانی است درمان نشده، ممکن است علل زیادی داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

مسدود شدن کولون یا رکتوم 

سرطان روده

باریک شدن روده بزرگ (تنگی روده)

سایر سرطان های شکمی که به روده فشار می آورد.

سرطان کلورکتال

برآمدگی رکتوم در پشت واژن (رکتوسل)

آسیب به اعصاب کنترل کننده عملکردهای بدن (نوروپاتی خودمختار)

اسکلروز چندگانه

بیماری پارکینسون

آسیب نخاعی

سکته

مشکلات عضلات درگیر در لگن

مشکلات عضلات لگن می تواند باعث یبوست مزمن شود.  

عواملی که بر روی هورمون های بدن تاثیر می گذارند

دیابت

غده بیش از حد فعال پاراتیروئید (هیپرپاراتیروئیدیسم)

تیروئید کم تحرک (کم کاری تیروئید)

عوارض یبوست

عوارض ناشی از یبوست مزمن، شامل موارد زیر است:

رگ های متورم در مقعد (بواسیر یا هموروئید): زور زدن بیش از اندازه در هنگام دفع، باعث ملتهب شدن رگ های مقعد و در نتیجه بروز بواسیر می‌شود.

شکاف یا پارگی در مقعد (شقاق مقعدی): مدفوع سفت، خشک و بزرگ باعث ایجاد شکاف یا پارگی در مقعد می‌شود.

خارج شدن مدفوع (گیر کردن مدفوع): مدفوع بزرگ و سخت باعث ایجاد شکاف هایی در مقعد می‌شود.

رکتوسل این عارضه اغلب در زنان رخ می دهد و برآمده شدن راست روده به سمت واژن است که دلیل اصلی آن ایجاد فشار در مقعد است.

 

منبع: https://bit.ly/32AMAlF


سه شنبه 99 شهریور 18 , ساعت 11:31 صبح

شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که در دوره ای از زندگی خود دچار درد یا عفونت در ناحیه نشیمنگاهی شویم. این عارضه می تواند پیشامدی بسیار ناراحت کننده باشد ، اما امروزه به دلیل رشد روز افزون علم پزشکی به طور قطعی قابل درمان است. در پزشکی دردی که در داخل یا اطراف مقعد و راست روده به طور مزمن احساس می شود، پروکتالژیا (proctalgia) نامیده می شود.

دلایل شایع درد و عفونت در ناحیه نشیمنگاهی

دلایل بسیاری در بوجود آمدن این عارضه برای یک فرد وجود دارند. در ادامه به بررسی شایع ترین آن ها و راه های درمانشان می پردازیم:

فیستول و آبسه مقعدی

فیستول مقعدی یک کانال کوچک است که بین انتهای روده و پوست نزدیک به مقعد ایجاد می‌شود. این عارضه معمولاً به دلیل جمع شدن چرک و عفونت ایجاد می‌شود.

علائم فیستول مقعدی یا آبسه می تواند شامل موارد زیر باشد:

دردی مزمن که ممکن است حتی هنگام نشستن بدتر شود
ترک های ناهنجار پوستی در اطراف مقعد
خروج چرک یا خون از بدن
تورم و قرمزی در اطراف مقعد
احساس سوزش و گرمای شدید در ناحیه مقعد

در صورت تجمع چرک ها، اگر آبسه به مرحله حاد نرسیده باشد ، پزشک عمومی ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر چرک و عفونت در ناحیه مقعدی پیشرفت کند، ممکن است نیاز به تخلیه چرک ها توسط متخصص در بیمارستان داشته باشد. که این عمل تحت بیهوشی عمومی (در حالی که خواب هستید) انجام می شود.

اگر ایجاد آبسه منجر به فیستول شود، نواحی عفونی به خودی خود درمان نمیابند و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای اطلاعات کاملتر از روش های تشخیص علائم و درمان فیستول مقعدی بدون جراحی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

شقاق مقعدی

یکی دیگر از عوامل شایع در ایجاد درد و عفونت در ناحیه نشیمنگاهی شقاق یا فیشر مقعد می باشد. شقاق پارگی کوچکی در پوست نزدیک دریچه مقعد است که می تواند بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود.

علائم شقاق مقعدی شامل موارد زیر است:

درد شدید هنگام خروج مدفوع
سوزش یا درد مزمن که هنگام انجام کارهای روزمره بروز می کند.

شقاق مقعدی می تواند بسیار دردناک باشد ، اما بسیاری از آنها طی چند هفته خود به خود بهبود می یابند. این بیماری در حالت مزمن به عمل شقاق با لیزر یا جراحی عمومی نیاز دارد. 

خونریزی مقعدی

ممکن است پس از اجابت مزاج مقدار کمی خون روی دستمال توالت مشاهده کنید. به این عارضه خونریزی مقعدی گفته می شود. خونریزی مقعدی می تواند یکی از دلایل وجود شقاق در ناحیه مقعد باشد. گاهی نیز به دلیل یبوست مزمن اتفاق می افتد.

خوردن فیبر بیشتر ، نوشیدن مایعات فراوان و مصرف ملین ها و مسکن های بدون نسخه می تواند در کاهش درد به شما کمک کند.

اما اگر درد ادامه پیدا کند ، ممکن است به پماد خاصی نیاز داشته باشید که حلقه عضله اطراف مقعد شما را شل کند و مدفوع بتواند خروج راحت تری داشته باشد. در این موارد از شیاف های روان کننده هم می توان استفاده کرد.

توده های بواسیری یا هموروئید

دلیل بیماری بواسیر رگهای خونی متورمی هستند که در داخل یا اطراف ناحیه مقعد ایجاد می شوند. معمولاً تصور می شود که علت آن فشار زیاد زمان دفع مدفوع و یبوست است.

در بسیاری از موارد ممکن است فرد مبتلا علائمی از بیماری بواسیر نبیند. علائم بارز هموروئید بصورت زیر است:

خونریزی پس از اجابت مزاج
خارش و سوزش
احساس وجود توده یا برآمدگی غیر طبیعی در مقعد
درد و قرمزی در ناحیه آنوس

علائم بواسیر (هموروئید) اغلب پس از چند روز از بین می روند. خوردن فیبر بیشتر، نوشیدن مایعات فراوان و مصرف ملین ها و مسکن های بدون نسخه می تواند به شما کمک کند.

همچنین می توانید در مورد روش های درمانی هموروئید بیشتر بخوانید.

روش های تشخیص علائم و درمان فیستول مقعدی بدون جراحی

از دیدن پزشک عمومی جهت مطرح کردن بیماری خود خجالت نکشید. زیرا هر چه زودتر به فیستول مقعدی رسیدگی کنید، ممکن است دیگر نیازی به انجام جراحی و تحمل درد نداشته باشید. درد مقعدی یک مشکل شایع است که پزشکان به مواجه شدن با آن عادت کردند. پزشک عمومی سعی می کند مشکل را حل کند و به شما مشاوره درمانی دهد.

آنها احتمالاً از شما میخواهند که ناحیه مقعد شما را دیده و بررسی کنند. به این عمل معاینه مقعدی گفته می شود (به این صورت که انگشت خود را در حالی که دستکش به دست دارند به آرامی وارد دریچه مقعد شما می کنند) تا از نظر وجود ناهنجاری بررسی کنند.

اگر بلافاصله پس از انجام این کار علت مشخص نشود ، شما را برای مشاوره و آزمایشات بیشتر به یک متخصص ارجاع می دهند.

 

منبع: سایت جوان آنلاین


دوشنبه 99 شهریور 17 , ساعت 4:37 عصر

هزینه درمان بواسیر با لیزر یکی از مهمترین موضوعاتی است که در بحث انتخاب نوع درمان ذهن بیماران را به خود مشغول می سازد. اما به نظر شما می بایست تنها هزینه ای که بابت درمان پرداخت میکنید، را مورد توجه قرار داد؟ آیا می دانید در انتخاب نوع درمان هموروئید به جز هزینه آن چه فاکتورهای دیگری را باید مد نظر قرار داد؟ اگر قصد دارید، به زودی هموروئید خود را درمان کنید، با ما همراه شوید تا شما را با هر آنچه که باید در مورد هزینه جراحی بواسیر با لیزر بدانید، آشنا کنیم.


هزینه جراحی بواسیر با لیزر

قبل از اینکه بگوییم هزینه این درمان چقدر است؟ بهتر است یک تعریف ساده از این بیماری ارائه دهیم، بواسیر به گشاد شدن سیاهرگ در اثر اعمال فشار بیشتر از اندازه به آن گفته میشود. در اثر این بیماری سیاهرگ ها در داخل کانال مقعد و یا خارج از آن متورم میشوند. لیزر از روشهای نوین درمان این بیماری است که چند دهه ای از ورود آن به ایران می گذرد.


در واقع پزشک با استفاده از لیزر بافتی که متورم شده است را برش داده و از مقعد خارج می کند. این درمان بدون درد، بدون ایجاد خونریزی است و نه تنها سرپایی انجام شده بلکه بیمار خیلی سریع به نتیجه دلخواه و قطعی خود می رسد. شاید در نگاه اول با خود تصور کنید. این همه مزیت هزینه های سنگینی را به شما تحمیل می کند. اما این تصور کاملاً غلط است. فاکتورهای مختلفی در تعیین هزینه جراحی بواسیر با لیزر اثر گذار هستند. از جمله :


نوع بواسیر

میزان پیشرفت بیماری

شهری که جراحی در آن انجام میشود.

دستمزد جراح

نوع لیزر

بنابراین برای اینکه بگوییم دقیقا هزینه جراحی لیزری برای هر فرد چه مقدار است، باید اول بیمار تحت معاینه قرار بگیرید. این معاینه اولیه در کلینیک ما به صورت رایگان انجام میشود.


آیا بیمه ها هزینه لیزر بواسیر را تقبل می کنند؟

خیر، بیمه ها هزینه عمل هموروئید با لیزر را به دلیل سرپایی بودن بر عهده نمی گیرند. اما برخی از بیمه های تکمیلی این هزینه را تقبل می کنند. نگران نباشید! با وجود اینکه بیمه هزینه ای به شما پرداخت نمی کند اما باز هم با درمان لیزری در زمان و هزینه خود صرفه جویی کرده اید. اما چرا؟


اولاً! در نظر داشته باشید که اگر لیزر را در کلینیک ما انجام دهید، نیازی به صرف زمان برای دریافت نوبت را ندارید و در همان روز ویزیت میشوید و حتی اگر از شهری دیگر مراجعه کرده باشید، می توانید در همان روز تحت درمان نیز قرار گیرید.


لیزر به کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد و پس از انجام آن نیز بیمار مرخص شده و می تواند به محل کار بازگردد، بنابراین هزینه های مربوط به بستری در بیمارستان، طی کردن دوره نقاهت در منزل، کشیدن بخیه و تعویض پانسمان نیز حذف میشود.


دیگر علت به صرفه بودن این درمان، قطعی بودن آن است. سایر درمان ها شاید در ابتدا به صرفه تر باشند، اما اگر بیماری عود کند می بایست تمام این هزینه را مجدداً پرداخت کنید و این یعنی چند برابر شدن هزینه ها. در صورتی که بیماری را با روش لیزر رفع کنید. با یکبار درمان برای همیشه از شر این عارضه خلاص می شوید.


هزینه عمل بواسیر

عمل بواسیر (هموروئیدکتومی) به عمل جراحی برداشت این زائده گفته میشود. هزینه عمل هموروئید در بیمارستان به نسبت بیشتر از لیزر است. زیرا عمل جراحی و دردسرهای مربوط به آن هزینه های بیشتری را می طلبد.


جراحی درد بیشتر و خونریزی شدیدی را به بیمار تحمیل میکند، که به واسطه آن بیمار مجبور به مصرف مورفین ها قوی و تزریق خون می شود. این یعنی سلامت بیمار به خطر می افتد.


از طرفی دیگر عمل جراحی به یک سری پیش نیاز مثل آزمایشات های مختلف، تست حساسیت بیهوشی و … را می طلبد. بیمار می بایست حداقل یک روز قبل و تا دو روز بعد از جراحی در بیمارستان بستری و تحت کنترل باشد. همچنین بعد از عمل به استراحت دو هفته در منزل نیاز دارد. به علاوه اگر عوارض جراحی مثل عفونت یا بی اختیاری ایجاد شود. تا مدتی باید بابت رفع آنها به دردسر بیفتد. همه این موارد یعنی صرف زمان و هزینه ای بیشتر. تعیین دقیق هزینه عمل بواسیر نیز غیر ممکن است زیرا بسته به عوامل مختلفی تعیین میشود.


 انتخاب روش درمان

انتخاب روش درمان کاملاً وابسته به نظر بیمار نیست. اما معمولاً پزشک بیمار را با روشهای درمانی و مزیت و معایب هر یک آشنا کرده و با توجه به بودجه و وضعیت بیماری بهترین روش مناسب بیماران انتخاب میشود. اگر بیماری وارد مراحل پیشرفته شده (بواسیر درجه 3 و 4) انجام روشهای تهاجمی تر نظیر جراحی و لیزر الزامی است. اما ما به شما توصیه می کنیم، هنگام انتخاب روش درمان فاکتور های زیر را مد نظر قرار دهید.


نتیجه درمان : برای این منظور بعد از مطالعه مطالب مختلف، حتما با پزشک و بیمارانی که تجربه چنین عملی را داشته اند، مشورت کنید.

هزینه جراحی بواسیر با لیزر یا جراحی سنتی : مسلماً و با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور یکی از مهمترین مسائل بودجه درمان است. پس سعی کنید با انتخاب صحیح کمترین هزینه را پرداخت کنید.

عوارض : توجه به عوارض پس از درمان، از مهمترین فاکتورها در انتخاب محسوب میشود. چون مسلماً نمی خواهید با رها شدن از یک بیماری، درگیر عارضه ای احتمالاً شدیدتر از قبلی شوید. مهمترین عارضه ای که در اثر بی دقت در درمان هموروئید ایجاد میشود، بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع و عفونت است.

مدت زمان بهبودی : هر مقدار دوره نقاهت شما بیشتر طول بکشد، نه تنها زمان بلکه هزینه بیشتری را صرف خواهید کرد. پس درمانی را انتخاب کنید که سریع شما را به نتیجه قطعی برساند.

 

یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در نتیجه درمان، مهارت و تجربه پزشک است. مطالعه مقاله “دکتر بواسیر “می تواند به شما در انتخاب پزشک کمک کند.


سه شنبه 99 مرداد 28 , ساعت 10:4 صبح

آیا تا به حال دچار فیستول مقعد شده‌اید؟ در نزدیکانتان کسی سابقه ابتلا به آن را داشته است؟ احساس کردید که خودتان هم در معرض این بیماری هستید؟ تا به حال اسم درمان فیستول مقعدی با لیزر به گوشتان خورده است؟ اصلا می دانید که فیستول مقعد چیست؟!

اگر جواب شما به هر یک از سوال های بالا مثبت است، پس پیشنهاد می‌کنیم که حتما در این مقاله با ما همراه باشید!

 

سایت مرجع

 

فیستول مقعدی چیست؟

این عارضه که در علم پزشکی از آن با نام فیستول آنال یاد می‌شود، یک کانال کوچک است که بین انتهای روده (دریچه مقعد) و پوست نزدیک آن ایجاد می‌شود. 

آنها معمولاً نتیجه توده‌های عفونی نزدیک مقعد می‌باشند که باعث ایجاد مجموعه چرک (آبسه) در بافت اطراف می‌شود. بیشتر فیستول‌های مقعد بعد از آبسه مقعد ایجاد می‌شوند. اگر آبسه پس از تخلیه چرک به درستی بهبود نیافته باشد منجر به این بیماری می‌شود.

آشنایی با روش‌های درمان فیستول

تود‌ه هایی که به مرور زمان بهبود نیابند نیازمند عمل فیستول با لیزر یا جراحی به روش‌های دیگر می‌باشند. البته به جرات می‌توان گفت که عمل جراحی برای درمان فیستول مقعدی ضروری است. زیرا در 90% مواقع این بیماری به خودی خود بهبود نمی‌یابد.

پاسخ به این سوال که بهترین گزینه برای درمانچه می‌باشد، کاملا به وضعیت فرد و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید از مناسب ترین روش درمان آگاه شوید. جراح در مورد گزینه های موجود با شما صحبت خواهد کرد و تصمیم می‌گیرد کدام یک برای وضعیت شما مناسب تر است.

ما در اینجا به بررسی روش‌های مختلف درمان فیستول مقعدی می پردازیم.

فیستولوتومی 

روشی است که شامل بریدن بافت کلی بیماری می باشد تا در یک نقطه زخم بهبود یابد و به عنوان شایع ترین نوع جراحی فیستول شناخته می‌شود.

این روش فقط برای فیستول هایی مناسب است که از قسمت ماهیچه های اسفنکتر داخلی عبور نمی کنند. زیرا در این موارد خطر بی اختیاری در دفع مدفوع را به دنبال دارد.

اگر جراح در طی عمل بخش کوچکی از ماهیچه های اسفنکتر مقعد را قطع کند، ممکن است بتواند خطر بی اختیاری را کاهش دهد. در حال حاضر لیزر درمانی به عنوان روش جایگزین فیستولوتومی استفاده می‌شود.

روش استن 

به این صورت که یک قطعه نخ جراحی به نام استن در فیستول قرار می گیرد و برای چند هفته در آنجا باقی می ماند تا به بهبودی کامل آن کمک کند. در این روش نیازی به قطع عضلات اسفنکتر داخلی نیست. قبل از انتخاب این روش بهتر است تمام مزایا و معایب این روش را نیز در نظر بگیرید.

درست است که نخ های استن به تسریع بهبودی کمک می کنند ولی به طور قطعی آن را درمان نمی کنند و احتمال بازگشت وجود دارد. به همین دلیل ممکن است پزشک این روش درمان را طی چند جلسه انجام دهد تا عارضه به طور کامل از بین برود.

فلپ پیشرفت

همانطور که پیشتر ذکر شد اگر فیستول مقعد از بین عضلات اسفنکتر عبور کند، درمان آن با روش‌های بالا بی اختیاری مدفوع را به دنبال دارد. پس ممکن است پزشک از روش فلپ پیشرفته برای درمان بیماری شما استفاده کند.

این روش شامل بریدن یا خراشیدن فیستول و پوشاندن سوراخ هایی است که با یک فلپ از بافت داخل روده گرفته شده است.

تاثیر فلپ پیشرفته از فیستولوتومی کمتر می باشد و تنها مزیتی که نسبت به آن دارد این است که از قطع عضلات اسفنکتر جلوگیری می کند.

 


   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ