سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر گاه مؤمن را ساکت دیدید، بدو نزدیک شوید که القای حکمت می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 102 آذر 18 , ساعت 12:17 عصر

هموروئید بیماری شایعی است که تقریبا نیمی از افراد حداقل یکبار آن را تجربه می‌کنند. رعایت برخی نکات ساده می‌تواند به درمان خانگی بواسیر خفیف کمک زیادی کند. البته این روش‌ها بیشتر برای بهبود علائم بواسیر مثل درد، تورم و التهاب‌های ملایم کاربرد دارند و می‌توانند مانع از پیشرفت این بیماری شوند. برای آشنایی با روش‌های درمان بواسیر در خانه که می‌توانند به تسکین علائم و احتمالاً جلوگیری از تشکیل یا عود هموروئید کمک کنند، ادامه مطلب را بخوانید:

روش‌های خانگی به عنوان درمان قطعی شناخته نمی‌شوند و در نهایت درمان هموروئید با لیزر و عمل جراحی بواسیر تنها راه‌های از بین بردن این عارضه هستند.

روش‌های درمان خانگی بواسیر (هموروئید)

این روش‌ها برای درمان بواسیر در خانه استفاده می‌شوند، اما در صورتیکه طی 7 الی 10 روز بیماری شما رو به بهبود نرفت و موفقیتی حاصل نشد، نیاز به مراجعه به دکتر هموروئید است. همچنین اگر درد و خونریزی شما در طول این 7 روز بیشتر شد، قبل از موعد اتمام 7 روز حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمپرس سرد یا یخ برای درمان بواسیر در خانه

خنک کردن ناحیه پری مقعد برای چند دقیقه می‌تواند به کاهش درد، ناراحتی و تورم کمک کند. این کار را می‌توان با استفاده از یک کیسه یخ کوچک یا کمپرس سرد انجام داد. مطمئن شوید که یخ در یک حوله یا پارچه پیچیده شده است. یخ را مستقیماً و بیشتر از 10 دقیقه روی پوست قرار ندهید.

استفاده از داروها

بسیاری از داروهای موضعی هموروئید بدون نسخه در دسترس هستند. برای برخی افراد، اینها به تسکین موقت علائم کمک می‌کنند. آنها باید کوتاه مدت (حداکثر دو هفته) استفاده شوند، زیرا بیشتر آنها برای ایمنی و اثربخشی با استفاده طولانی مدت مورد مطالعه قرار نگرفته اند. استفاده کردن از داروهای موضعی برای درمان هموروئید در خانه بدون نیاز به نسخه پزشک می‌باشد. مانند کرم ها و شیاف ها و یا پدهای بی حس کننده ازجمله کرم حاوی هیدروکورتیزون.

حمام سیتز یا آبگرم

حمام‌های آب گرم، چه در وان کاملاً پر یا در حمام نشسته، می‌توانند به درمان خانگی هموروئید و تسکین خارش، سوزش و اسپاسم عضلانی اسفنکتر کمک کنند. حمام سیتز یک تشت کم عمق پر از آب گرم است که اغلب روی صندلی توالت قرار می‌گیرد و در بسیاری از داروخانه‌ها یافت می‌شود.

رژیم غذایی غنی از فیبر

افزایش مصرف فیبر می تواند به جلوگیری از یبوست (یکی از علل شایع هموروئید) کمک کند و مدفوع را نرم کند و دفع آنها را آسان تر کند. نشان داده شده است که مکمل فیبر خونریزی ناشی از هموروئید را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، اگرچه به نظر نمی‌رسد که علائم افتادگی، درد و خارش را بهبود بخشد. افزایش مصرف فیبر را می‌توان با افزودن غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی خود انجام داد.

استفاده از دستمال مرطوب

تمیز کردن مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج می‌تواند به علائمی مانند خارش کمک کند. مهم است که ناحیه را به آرامی تمیز کنید. از دستمال توالت مرطوب یا دستمال مرطوب کودک بدون عطر استفاده کنید، سپس خشک کنید.

درمان خانگی هموروئید با رعایت بهداشت مقعد

ترجیحا روزانه دوش بگیرید و پوست اطراف مقعد را به آرامی تمیز کنید. مواظب باشید برای تمیز کردن ناحیه و اطراف مقعد از صابون الکل دار استفاده نکنید. زیرا می‌تواند باعث شود شرایط شما بدتر شود و بعد از حمام کردن با حوله خشک به آرامی اطراف مقعد را خشک کنید.

لباس‌های مناسب

پوشیدن لباس‌های راحت و قابل تنفس، مانند لباس‌های زیر نخی به جای نایلون، می‌تواند به جلوگیری از تعریق یا تجمع رطوبت کمک کند. این یکی از نکات مهم در درمان خانگی بواسیر است که شاید گاهی به آن بی توجهی شود.

درمان خانگی بواسیر با مصرف مایعات کافی

خوردن فیبر و مایعات زیاد یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی بواسیر است که به عنوان خط اول درمان پیشنهاد می‌شود. همراه با افزایش مصرف فیبر، نوشیدن مقدار کافی مایعات بدون کافئین و غیر الکلی (در حالت ایده آل آب) برای جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع مهم است. روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

ورزش

ورزش متوسط می تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند. طبق دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها، بزرگسالان باید هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و دو روز فعالیت تقویت‌کننده عضلات داشته باشند. ورزش کگل برای بواسیر یکی از گزینه‌های مناسب است که به بهبود و کاهش علائم این عارضه کمک می‌کند.

پرهیز از زور زدن در دستشویی

سعی کنید اجابت مزاج را به تعویق نیندازید و همچنین از زور زدن زیاد هنگام دفع و نشستن زیاد در توالت پرهیز کنید. فشار زیاد مانع از بهبود هموروئید می‌شود و حتی می‌تواند علائم شما را تشدید کند.

مدیریت استرس و خواب خوب

تلاش آگاهانه برای آرام کردن و مدیریت موثر استرس تأثیر غیرمستقیم، هرچند مهمی در تنظیم عادات خوب روده دارد. خواب کافی در شب نیز در عین حفظ سلامت گوارشی به همین امر کمک می کند. این به نوبه خود، عبور صاف روده را تقویت می کند.

درمان بواسیر در طب سنتی با گیاهان

استفاده از طب سنتی و درمان گیاهی بواسیر در کاهش علائم بالینی بیماران هموروئید، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی موثر است. با این حال، همه انواع هموروئید را نمی‌توان با این روش‌ها درمان کرد. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

استفاده از عسل: مخلوط روغن زیتون و موم زنبور عسل به طور قابل توجهی درد و خارش و همچنین خونریزی هموروئید را کاهش می‌دهد.

روغن درخت چای: به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد ضد عفونی کننده، استفاده از این روغن برای کاهش علائم بیماری توصیه می‌شود.

نمک اپسوم: با ایجاد انقباض در عروق هموروئیدی می‌تواند در را کاهش دهد.

روغن نارگیل: درمان گیاهی و خانگی هموروئید با استفاده از روغن نارگیل یک روش اثبات شده است، زیرا التهاب را کاهش می‌دهد و رون درمان را تسریع می‌کند.

آلوئه ورا: اثر ضد التهابی روی بدن دارد. در نتیجه می تواند سوزش، خارش و تورم ناشی از هموروئید را تسکین دهد.

 

https://vrgl.ir/eX2Dq


چهارشنبه 102 مهر 19 , ساعت 1:49 عصر

شقاق یک بیماری شایع ناحیه مقعد بوده که از به وجود آمدن زخم یا چاک خوردگی بر روی دهانه مقعد، پدید می آید و علائمی چون سوزش، خارش و خونریزی فراوان دارد. شقاق اگر در مراحل اولیه باشد، درمان با دارو امکان پذیر بوده و به راحتی و کمترین هزینه می توان آن را برطرف نمود. اما در صورتی که شقاق حاد شده باشد، عمل جراحی لیزر و عمل جراحی به روش سنتی دو روش درمانی این بیماری هستند که پزشکان از آن برای درمان شقاق حاد بهره می گیرند. بنابراین نوع و شدت بیماری یکی از موارد تعیین کننده هزینه لیزر شقاق یا دیگر شیوه های درمانی است. علاوه بر آن، موارد زیادی مانند شرایط جسمی بیمار، روشی که برای درمان انتخاب میکنید، مرکز و کلینیکی که به آن مراجعه می شود در تعیین هزینه درمان شقاق نیز موثر است.

تعیین هزینه درمان شقاق مقعدی به چه چیزی بستگی دارد؟

به طور کلی هزینه درمان شقاق با لیزر توسط پارامتر هایی خاصی چون میزان حاد بودن آن، قابل درمان بودن با دارو یا انجام لیزر متفاوت است. هنگامی که بیماری در مراحل اولیه باشد و برای درمان به انجام عمل جراحی لیزر نیاز نداشته باشد، تنها هزینه استفاده از دارو های مصرفی در نظر گرفته می شود. اما گاهی اوقات بیماری به قدری حاد و پیشرفته است که درمان با شیوه های دارویی بی فایده است و امکان پذیر نیست. در این هنگام در مرحله بعد درمان، هزینه انجام عمل جراحی لیزر نیز بر آن افزوده خواهد شد.

برخی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده هزینه درمان شقاق با لیزر عبارت اند از:

  • میزان حاد یا خفیف بودن و عمق شقاق مقعد
  • کلینیکی که به آن مراجعه می کنید
  • هزینه های مربوط به اتاق عمل از جمله اتاق عمل، بیهوشی (در صورت انجام جراحی و نه لیزر)
  • شرایط جسمانی بیمار
  • دستمزد متخصص و پزشک معالج
  • آزمایشات قبل یا بعد از درمان
  • دارو های مربوطه

هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟

به طور کلی هزینه درمان شقاق با لیزر نسبت به دیگر شیوه های درمانی کمتر می باشد. چرا که از متقبل شدن هزینه هایی چون هزینه بیمارستان جلوگیری می کند اما بررسی دقیق هزینه که تعرفه ثابتی داشته باشد، امکان پذیر نیست و نیازمند معاینه پزشک متخصص شقاق است. به طور کلی این هزینه نسبت به شدت حاد یا مزمن بودن بیماری متغیر است؛ بنابراین نمی توان برای آن نرخ معینی تعیین نمود.

مزایای لیزر

انجام لیزر شقاق مقعد دارای مزایای زیادی از جمله هزینه های بسیار کمتر نسبت به دیگر شیوه های درمانی داشته و علاوه بر آن موجب بهبودی و از بین رفتن کامل بیماری می شود.

برخی از این مزایا عبارت اند از:

  • مقرون به صرفه بون لیزر نسبت به جراحی
  • دوران نقاهت بسیار کوتاه
  • بدون دخالت هیچگونه تیغ جراحی
  • درمان حتمی و پیشگیری از بازگشت دوباره
  • بدون باقی ماندن جای زخم و بخیه
  • بدون نیاز به پانسمان های سخت
عکس شقاق مقعدی

شرایط استفاده از بیمه برای انجام لیزر شقاق

از آنجایی که لیزر شقاق یک عمل جراحی سرپایی و آسان به حساب می آید معمولا بیمه ها هزینه آن را پرداخت نمی کنند. البته در برخی موارد که کلینیک درمانی با بیمه قرارداد داشته باشد بخش از هزینه درمان شقاق با لیزر را تقبل می کند.
استفاده از بیمه به گونه ای است که پس از بررسی اجمالی هزینه های بیمه و ارائه مدارک مربوطه شما به یکی از مراکز بیمه مراجعه کرده و قسمتی از هزینه ی درمان را از بیمه دریافت خواهید کرد.

چرا هزینه کلینیک نشیمنگاه از بیمارستان کمتر است؟

هزینه های درمان شقاق در کلینیک بسیار کمتر از بیمارستان است چرا که در کلینیک شما هیچ گونه هزینه نسبت به اتاق عمل و هزینه دکتر بیهوشی یا بستری شدن نمی پردازید.
هنگامی که شما به بیمارستان مراجعه میکنید، هزینه های متفاوتی اعم از پزشک، اتاق ، تخت و … باید متقبل شوید. در صورتیکه در کلینیک نه تنها شما بستری نمی شوید، بلکه انجام عمل شما سرپایی بوده و تنها در یک ساعت تحت بی حسی انجام می شود همچنین شما نیاز به پزشک بیهوشی و اتاق عمل ندارید.
شما می توانید با مراجعه حضوری یا برقراری ارتباط به صورت تلفنی با کلینیک نشیمنگاه، هرگونه سوال اعم از قرارداد با بیمه ها و هزینه های تقریبی جراحی را جویا شوید.


شنبه 102 مهر 8 , ساعت 12:47 عصر

بعد از جراحی شقاق مقعد، باید به مراقبت های زیر توجه کنید:

  • استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • استفاده از یخ برای کاهش درد و التهاب
  • داشتن شستشوی ملایم با آب و صابون نرم
  • استفاده از پانسمان مناسب برای جلوگیری از عفونت و خونریزی
  • استفاده از لباس های مناسب و راحت برای جلوگیری از فشار بر روی منطقه جراحی شده
  • رعایت تغذیه سالم و متعادل به منظور بهبود سریع تر زخم ها
  • رعایت استراحت کافی به منظور بهبود سریع تر زخم ها و جلوگیری از وقوع عفونت
  • پیگیری با پزشک معالج برای مشاهده وضعیت جراحی و در صورت نیاز تغییر در داروها و مراقبت های پس از جراحی.

هزینه درمان شقاق به چه عواملی بستگی دارد؟

از آنجایی که شقاق یا فیشر مقعدی یکی از عارضه های رایج نشیمنگاهی بوده و اندازه ها یا عمق مختلفی دارد، در نتیجه هزینه عمل شقاق هم می تواند نسبت به این عوامل تغییر کند. فاکتورهای مختلفی که روی قیمت ها تاثیر می گذارند، عبارتند از:

  • عمق و وخامت شقاق مقعدی
  • آیا زخم عفونت کرده یا نه
  • تعداد زخم های شقاق (در مواردی ممکن است دو زخم هم زمان ایجاد شوند)
  • شرایط پزشکی بیمار
  • نرخ عمل کلینیکی که برای عمل به آن مراجعه می کنید
  • دستمزد جراح

لیزر شقاق مقعدی به عنوان جدیدترین راه درمان این بیماری در نظر گرفته شده است که با توجه به استفاده از بهترین دستگاه ها و متد روز دنیا، پس از عمل هیچگونه اسکار یا گوشت اضافه بر جا نمی گذارد. به علاوه محل زخم به طور کلی پس از چند وقت در مدت کوتاه ناپدید می شود.

عوارض عمل جراحی شقاق

شانس قابل توجهی وجود دارد که پس از این عمل به خوبی بهبود پیدا کنید زیرا این روش درمان کاملا بی خطر است. اما برخی از خطرات مرتبط با جراحی شقاق وجود دارد که برخی شامل بی اختیاری مدفوع بوده که در صورت انجام بوتاکس درمانی، که این عارضه نیز بعید است.

عوارض عمل جراحی شقاق مقعد عبارتند از:

  • درد و تورم در منطقه جراحی شده
  • خونریزی و عفونت در منطقه جراحی شده
  • تشکیل خونریزی داخلی
  • تشکیل سایر شقاق در زمان بعد از جراحی
  • تغییرات در حساسیت و قابلیت تحمل در منطقه جراحی شده
  • مشکلات در حین تخلیه مدفوع
  • عدم تاثیرگذاری جراحی در بهبود شقاق مقعد.

 


شنبه 102 مهر 1 , ساعت 2:37 عصر

شقاق مقعد پارگی های ریز و تقریبا بیضی شکلی هستند که در پوشش مقعد یافت می شوند. علائم آن مشابه هموروئید است، مانند خونریزی و درد پس از حرکت روده‌ها. زور زدن و حرکات سخت روده می تواند باعث ایجاد شقاق شود، اما مدفوع سفت و اسهال مداوم نیز می تواند باعث ایجاد شقاق شود. تقریبا تمام کسانی که یبوست دارند، برای یک بار هم که شده شقاق را تجربه می کنند.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا که مدفوع شما را به خوبی شکل داده و حجیم می کند، اغلب بهترین درمان است. دارو برای شل کردن عضلات اسفنکتر مقعد، و همچنین داروهای بی حس کننده موضعی و حمام سیتز، می تواند درد را تسکین دهد. با این حال، شقاق مزمن ممکن است نیاز به جراحی عضله اسفنکتر مقعد داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر

اگر هنگام حرکت روده های خود خون قرمز روشن در کاسه توالت وجود داشته باشد، می تواند نشانه ای از بیماری بواسیر یا هموروئید باشد. به گزارش سازمان بهداشت و سلامت؛ در واقع، 75 درصد از بزرگسالان بالای 45 سال هموروئید دارند.

بواسیر ها وریدهای متورمی هستند که در مقعد یا پایین رکتوم یافت می شوند و می توانند دردناک بوده و همراه با خارش باشند. دلایل آن عبارتند از یبوست مزمن، اسهال، زور زدن در حین حرکات روده و کمبود فیبر در رژیم غذایی.

با خوردن فیبر بیشتر، نوشیدن آب بیشتر و ورزش، هموروئید را درمان کنید. درمان‌های خانگی مانند کرم‌ها و شیاف‌های بدون نسخه معمولاً علائم هموروئید را تسکین می‌دهند. اما اگر علائم ادامه یابد، ممکن است از داروهای تجویزی استفاده شود یا ممکن است برای برداشتن بواسیر از طریق جراحی به یک روش پزشکی مانند هموروئیدکتومی نیاز باشد.

روش های عمل جراحی هموروئید

روش های عمل جراحی بواسیر با لیزر (هموروئید) در مقابل روش های بدون جراحی قرار می گیرد و نسبت به راه های درمانی بدون درد طرفداران بیشتری دارد. تمام این روش های یک نقطه مشترک دارند و این است که توده با روش های مختلفی بریده می شود. در صورتی که در عمل با لیزر اینطور نیست.

مدت زمان بهبودی پس از جراحی هموروئید توسط روشهای آن تعیین می شود. در زیر چند نمونه از عمل جراحی هموروئید آورده شده است:

هموروئیدکتومی با بسته شدن
هموروئیدکتومی با زخم باز
هموروئیدکتومی با استفاده از استیپل (روش پرولاپس و هموروئید – PPH)
اسفنکتروتومی داخلی جانبی با استفاده از نوارهای لاستیکی (رابر بند)

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری مزمن است که با علائم مختلفی همچون درد شکمی، تغییرات در رفتار روده، اسهال یا یبوست، تورم شکمی، احساس نفخ، تهوع و استفراغ همراه است.

علت سندروم روده تحریک پذیر هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما برخی از عوامل موثر در بروز این بیماری عبارتند از:

تغذیه نامناسب و ناپایدار
استرس و اضطراب
عفونت های روده ای
تغییرات در سطح هورمون های جنسی
پرخوری و خوردن غذاهای چرب و سنگین
مصرف داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب ها و آرام بخش ها
عدم فعالیت بدنی و نشستن طولانی مدت
حساسیت به مواد غذایی خاص مانند لاکتوز و گلوتن.
درمان سندروم روده تحریک پذیر شامل تغییرات در رژیم غذایی، مصرف داروهای ضد التهاب و ضد اسپاسم، تمرینات ورزشی و مشاوره روانی است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ