سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لغزش دوستت را برای هنگام یورش دشمنت، تحمّل کن . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 98 دی 28 , ساعت 5:25 عصر

گرگرفتگی بدن یکی از مشکلات شایعی است که همگی افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. گر گرفتگی به معنی افزایش ناگهانی دمای بدن است که موجب تعریق می شود. در این حالت حجم زیادی از خون به زیر پوست پمپاژ می شود.
اغلب افراد تصور می کنند، این حالت در زنان یائسه ایجاد می شود. در حالتی که این تصور کاملاً غلط است و امکان بروز آن در هر سن و جنسیتی وجود دارد. در این مقاله به معرفی 12 علت گرگرفتگی در زنان جوان و مردان اشاره می کنیم:

طح هورمون

تغییر سطح هورمون شایعترین علت گرگرفتگی محسوب می شود. با کاهش استروژن در بدن در دوران یائسگی و یا زایمان تنظیمات دمای بدن دچار اختلال شده و دمای بدن به طور ناگهانی افزایش می یابد. به علاوه مردان نیز با کاهش سطح تستوسترون در سنین میانسالی ممکن است؛ دچار این مشکل شوند. همچنین تغییر سطح هورمون تیروئید در اثر بیش فعالی این غده (تیروئید پرکار) و ابتلا به بیماری گریوز از دیگر علل ایجاد این بیماری است.

ورزش

هنگامی که فرد فعالیت می کند؛ دمای بدن به طور طبیعی بالا می رود. برای ادامه کار، سلولها سوخت بیشتری می سوزانند و این باعث گرمای اضافی می شود. بدن برای خنک شدن، خون بیشتری به پوست می فرستد و تبخیر عرق به پایین آمدن دمای بدن کمک می کند. به همین دلیل نوشیدن آب هنگام کار مهم است. اگر به طور منظم ورزش کنید، بدن شما به آن گرمائی که می کنید عادت می کند.

تب

تب یکی از علت گرگرفتگیتب یکی دیگر از علت گرگرفتگی است. بدن هنگام مبارزه با میکروب ها دچار افزایش دما می شود. افزایش دمای بدن بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس را مجبور می کند تا روند خنک کنندگی را شروع کرده و دمای بدن را به حالت عادی برگرداند.

اختلالات عصبی

سیستم عصبی به صورت خودکار مواردی مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و عرق کردن را کنترل می کند. هر موردی که عملکرد این سیستم را دچار اختلال کند، علت گرگرفتگی شناخته میشود. این موارد شامل بیماری پارکینسون، صرع ، MS و آسیب نخاعی و عصبی است.

سردردهای میگرنی و خوشه ای

سردردهای دردناک و گاه ناتوان کننده می توانند سیستم عصبی مرکزی را آشفته کنند. در این حالت مغز در پردازش اطلاعات دچار مشکل شده و ممکن است به اشتباه مقدار زیادی خون به مجاری هوا و پوست پمپ کند.

داروها

مصرف دارو علت گرگرفتگیعلت گرگرفتگی می تواند یک عارضه جانبی از مصرف بسیاری از داروها باشد. برخی از داروهای فشار خون، از جمله مسدود کننده های کانال کلسیم و نیتروگلیسیرین، و تجویز ED مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و واردنافیل(لویترا) رگ های خونی خود را باز می کنند، می توانند عامل این اختلال باشند.

همچنین مصرف دوز بالای استروئیدها می تواند بر تعادل هورمون ها تأثیر بگذارد. داروهای شیمی درمانی و مسکن ها از آسپرین تا مخدر ها نیز می توانند در بروز این مشکل اثر گذار باشند.

علت گرگرفتگی با یک واکنش جدی به نام آنافیلاکسی در ارتباط است زیرا سیستم ایمنی بدن سلولهای خود را آزاد می کند تا سعی کند با چیزی که در واقع بی ضرر است، مبارزه کند.

مواد غذایی و مواد افزودنی

مصرف برخی خوراکی ها نیز علت گرگرفتگی شناخته میشود. از جمله آنها می توانیم به فلفل قرمز اشاره کنیم که دارای مقادیر زیادی کپسایسین است و مصرف آن موجب تحریک سیستم عصبی می شود. سولفیت ها و نیترات سدیم (در گوشت هایی مانند سالامی و ژامبون) ممکن است باعث این اختلال شوند. مصرف بیش از حد MSG (مونو سدیم گلوتامات) ، که اغلب به عنوان ماده افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است در افرادی که مستعد ابتلا به آنها هستند، گرگرفتگی ایجاد کند. یک نوشیدنی گرم می تواند درجه حرارت بدن شما را بالا ببرد.

خجالت زدگی

خجالت زدگی علت گرگرفتگی بدندر برخی مواقع یک واکنش عاطفی کوچک نیز می تواند عاملی برای بروز این واکنش باشد. با احساس خجالت، سیستم عصبی تحریک می شود، در نتیجه رگ های خونی گسترده می شوند و با هجوم خون به زیر پوست، درجه حرارت بدن افزایش پیدا می کند. این مورد معمولاً در زنان شایع تر است اما امکان بروز آن در میان مردان نیز وجود دارد و این بستگی به حساسیت پوست بدن دارد. این افراد علاوه بر گرگرفتگی علائمی دیگری نظیر خشکی دهان و استرس را نیز تجربه می کنند.

منبع : بیچشک



لیست کل یادداشت های این وبلاگ