سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] بزرگتر توانگرى نومیدى است از آنچه در دست مردم است . [نهج البلاغه]
 
شنبه 102 اردیبهشت 30 , ساعت 10:49 صبح

زگیل تناسلی چیست؟

بیماری زگیل تناسلی یکی از بیماری های شایع ناحیه نشیمنگاهی و تناسلی است که امروزه در بین آقایان و خانمها به چشم می خورد. این بیماری ناشی از ویروس اچ پی وی بوده که از تماس با پوست آلوده به فرد دیگر منتقل می شود. بنابراین زگیل تناسلی بیماری با قابلیت انتشار می باشد که نیازمند درمان اساسی است.

زگیل تناسلی در زنان و مردان به یک اندازه شیوع داشته و نمی توان گفت این عارضه در مردان یا زنان بیشتر است؛ زیرا هردو به یک میزان در معرض هستند.

درمان زگیل تناسلی

بسیاری از افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی در اولین مراحل این بیماری به موضوع درمان زگیل تناسلی می اندیشند که آیا این بیماری درمان می شود یا خیر.
باید ذکر نمود درمان زگیل تناسلی اگر تحت به کارگیری شیوه مناسب و مرکز درمانی مجرب انجام شود، امکان پذیر خواهد بود. برای مثال لیزر یکی از روشهای درمان زگیل تناسلی است که مورد تایید پزشکان دنیا می باشد.
روشهای دیگری چون کرایو زگیل تناسلی، عمل جراحی ، دارو و درمان خانگی وجود داشته که معمولا با شکست مواجه بوده یا حتی سبب وخیم تر شدن بیماری نیز می شود. بنابراین اگر قصد درمان زگیل تناسلی را دارید بهتر است روشی چون لیزر را انتخاب نمایید تا از همه جوانب آن مطمئن باشید. البته نکته حائز اهمیت این است که هیچ درمان قطعی زگیل تناسلی وجود ندارد؛ زیرا بعد از برداشتن زائده نیز همچنان ویروس در بدن وجود دارد. اما با انتخاب بهترین شیوه درمان زگیل تناسلی با لیزر می توانید امکان عود یا بازگشت بیماری را تا حد چشمگیری کاهش دهید.
وجود این ویروس در بدن بیمار یا به گونه ای است که با بروز زگیل خود را نشان می دهد و یا به گونه ای است که تا ماه ها درون بدن فرق باقی مانده و پس از آن نمایان می شود. بنابراین به همین منظور است که پزشکان انجام تست پاپ اسمیر را برای خانمهایی که دارای فعالیت جنسی دارند، یک امر مهم می دانند.
البته این بیماری تنها در خانمها نبوده و در آقایان نیز به همان میزان شیوع دیده می شود.

لیزر زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با لیزر یکی از اصلی ترین راه های درمان این بیماری بوده که امروزه به عنوان یک شیوه نوین، پیشرفته، کارآمد و قطعی برای از بین بردن این بیماری شناخته می شود.
در روش لیزر زگیل تناسلی دکتر زگیل تناسلی با اشعه ی دستگاه تمامی انواع زگیل های موجود در ناحیه آلت تناسلی، واژن و زگیل مقعد را از بین برده و در کمترین زمان آن را درمان می کند. تابش مستقیم اشعه ی لیزر بر زگیل ها سبب نفوذ بر عمق آن شده و از پخش شدن آن جلوگیری نموده و مانع از بروز دوباره یا عود زگیل تناسلی می شود.

مزایای درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر، دارای مزایای بی شماری از جمله درمان کامل این بیماری می باشد. همچنین لیزر به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و سبب ریشه کن شدن آنها می شود.
برخی از مزایای زگیل تناسلی عبارت اند از:

  • هزینه های کمتر نسبت به سایر روشهای درمانی
  • درمان زگیل تناسلی به صورت حتمی
  • بدون خونریزی، درد و استفاده از تیغ جراحی
  • درمان زگیل تناسلی در یک جلسه
  • بدون نیاز به بستری شدن و عمل به صورت سرپایی
  • بدون نیاز به پانسمان داخلی و دردناک
  • عدم باقی ماندن جای زخم یا جراحی
  • عدم نیاز به بیهوشی

آزمایش های لیزر و درمان زگیل تناسلی

قبل از انجام درمان زگیل تناسلی با لیزر، پزشک متخصص بیماری به منظور اطمینان حاصل شدن از وجود ویروس اچ پی وی برای بیمار نوعی آزمایش تجویز می نماید. این آزمایش به روش نمونه برداری از زگیل انجام می شود، تا پزشک از وجود این زائده ها به عنوان زگیل تناسلی یا وجود ویروس اچ پی وی در بدن فرد بیمار مطمئن شود. چرا که گونه ای از زگیل ها هستند که از نوع زگیل تناسلی نبوده و ممکن است در تمامی نواحی بدن پدید آیند.
بنابراین بهتر است قبل از انجام لیزر زگیل تناسلی آزمایشی بدهید تا مشخص شود زگیل های به وجود آمده ناشی از چیست و بهترین راه درمان آن کدام است.

مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی

افراد بعد از درمان زگیل تناسلی با لیزر نیازمند رعایت برخی نکات بهداشتی، فردی و مراقبتی هستند که به منظور تسریع روند بهبودی صورت می گیرد. برخی از نکات مراقبتی بعد از درمان زگیل تناسلی با لیزر عبارت است از:

  • رعایت بهداشت
  • پرهیز از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده
  • استفاده به موقع از پماد های آنتی بیوتیکی که دکتر زگیل تناسلی برای بیمار تجویز می کند
  • ترک سیگار و دخانیات
  • انجام تست پاپ اسمیر

هزینه

هزینه لیزر زگیل تناسلی به طور کلی وابسته به تعداد زگیل های به وجود آمده، حجم گستردگی و شدت حاد بودن می باشد. هزینه درمان زگیل تناسلی به روش لیزر به مراتب کمتر از دیگر روشهای درمان از جمله عمل جراحی این بیماری بوده و پس از لیزر زگیل ها نیازی به شیوه درمانی دیگری نخواهید داشت.

روش های درمان زگیل تناسلی

به طور کلی برای درمان زگیل تناسلی می توانید از روشهای متعددی استفاده نمایید. برای مثال عمل جراحی، کرایو زگیل تناسلی، الکتروکوتر از دیگر روشهای این بیماری هستند که بعد از لیزر وجود دارند. اما این روشها به دلایلی چون امکان عود و بازگشت بیماری، هزینه های بیشتر، درد و دوره نقاهت طولانی معمولا به بیماران پیشنهاد نشده و پزشکان در اولین اولویت درمانی لیزر را قرار می دهند. از این رو بیشتر پزشکان لیزر زگیل تناسلی را به بیماران پشنهاد نموده و زائده را از این طریق از بین می برند.

درمان زگیل تناسلی با عمل جراحی

عمل جراحی زگیل تناسلی یک روش سنتی و تقریبا منسوخ است که در گذشته برای درمان زگیل تناسلی به کار گرفته می شد. درمان زگیل تناسلی به واسطه عمل جراحی به طور کلی بر پایه استفاده از تیغ جراحی می باشد. به گونه ای که پزشک متخصص نواحی دچار زگیل را کاملا برش میدهد. اصولا در این روش به دلیل اینکه تیغ قابلیت نفوذ در لایه های درونی پوست را ندارد، زگیل تناسلی قابل عود خواهد بود.
برخی از معایب این روش عبارت اند از:

  • دوره نقاهت طولانی مدت 2 الی 4 ماه
  • خونریزی تب
  • عفونت که همراه با ترشحات زرد رنگ و بد بو خواهند بود
  • هزینه های بیشتر نسبت به درمان زگیل با لیزر
  • درد و خونریزی

کرایو زگیل تناسلی

کرایو زگیل تناسلی یکی دیگر از روشهای بدون استفاده از جراحی درمان زگیل تناسلی بوده که افراد برای این بیماری استفاده می کنند. شیوه درمان کرایوتراپی زگیل تناسلی به گونه ای است که با فریز کردن زگیل ها آن ها را از بین می برند.
اسپری نمودن زگیل ها با مایع نیتروژن در دمای منفی 196 سانتی گراد سبب فریز شدن و یخ زدن زگیل ها شده و به بافت آن نفوذ کرده و سبب درمان زگیل ها می شود. البته این روش را نمی توان درمان صد در صد زگیل تناسلی دانست چرا که ممکن است پس از گذشت چندی زگیل ها دوباره برگردند. عدم درمان زگیل تناسلی همراه با درد زیاد اصلی ترین نقطه ضعف کرایو زگیل تناسلی است.

مراقبت های بعد از کرایو زگیل تناسلی

بعد از درمان زگیل تناسلی با روش کرایو زگیل تناسلی رعایت برخی نکات مراقبتی می تواند سبب بهبود درد و علائم ناشی از این شیوه درمانی شود. چرا که کرایو زگیل تناسلی یک روش همراه با درد بوده که معمولا نیاز به 2 الی 4 هفته دوره نقاهت دارد.
برخی از مراقبتهای درمان زگیل تناسلی با کرایو عبارت است از:

  • پاکیزه نگه داشتن تحت درمان و ضد عفونی ناحیه ای که از آن خونابه خارج میشود.
  • استفاده از پماد های التیام دهنده و آنتی بیوتیکی
  • پرهیز از کندن زگیل و زائده ها (بعد از کرایو تراپی زگیل ها به صورت خود به خود و با گذشت 1هفته الی 10 روز خواهند ریخت)
  • عدم اصلاح موهای زائد با تیغ یا ژیلت چرا که سبب زخم شدن ناحیه یا حتی پخش شدن زگیل ها می شود.
  • اگر خانمی هستید که از کرایو تراپی برای درمان زگیل تناسلی استفاده کرده اید، بهتر است بدانید باید در دوره نقاهت از تامپون به جای نوار بهداشتی استفاده شود.

درمان زگیل تناسلی با الکترو کوتر

الکتروکوتر نوعی دستگاه برای سوزاندن و درمان زگیل تناسلی می باشد. در این روش از گرمای ناشی از الکتریسیته و از بین بردن بافت های نرم زگیل تناسلی استفاده می کنند. این روش دارای نتایجی چون از بین رفتن زگیل ها دارد که ممکن است به طور موقت بوده و یا حتی به طور کامل آن را از بین نبرد.
برخی از معایب الکتروکوتر در روش درمان زگیل تناسلی عبارت است از:

  • درد پس از انجام الکترو کوتر
  • بیهوشی
  • امکان عفونت
  • دوره نقاهت طولانی

مقایسه لیزر و کرایو زگیل تناسلی

لیزر و کرایو دو روش درمان زگیل تناسلی هستند که امروزه بیماران مبتلا به این بیماری از آن برای درمان زگیل تناسلی استفاده می کنند. این دو روش کاملا متفاوت بوده و هردو شیوه درمانی مناسب شناخته می شوند. اما عمده ترین تفاوت لیزر و کرایو در این مورد است که لیزر زائده ها را سوزانده و عمیقا آنهارا از بین می برد و کرایو سبب انجماد آنها می شود.

همچنین کرایو تراپی زگیل تناسلی معمولا همراه با درد بوده و حتی در برخی بیماران موجب درمان آنها نشده؛ در صورتیکه لیزر زائده ها را از بین برده و به واسطه اشعه لیزر از عود دوباره آنها جلوگیری می کند. اما کرایو زگیل تناسلی این امکان را نداشته و علاوه بر درد شدید، از بروز دوباره زائده جلوگیری نمی کند.

اگر زگیل تناسلی درمان نشود؟

زگیل تناسلی به طور کلی دارای دو تیپ پرخطر و کم خطر می باشد. که عدم درمان زگیل تناسلی چه از نوع پرخطر و چه کم خطر باشد سبب بروز برخی عوارض می شوند. این عوارض به مراتب برای خانمها بیشتر بوده چرا که سبب بیماری های دهانه رحم شده و یا حتی سرطان به وجود آورد.
برای مثال برخی از انواع پر خطر این بیماری در آقایان سبب بروز سرطان مقعد و در خانمها سرطان دهانه رحم می شود.
بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هرگونه علائم این بیماری نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

https://clinicjarahi.ir/treatment-warts/


چهارشنبه 102 اردیبهشت 20 , ساعت 4:2 عصر

واکسن گارداسیل چیست؟

تزریق واکسن گارداسیل به منظور پیشگیری از بروز هر بیماری یک راه ایمن به شمار می رود. گارداسیل نیز از واکسن های رایج و کارآمد می باشد که امروزه برای مقابله با ویروس اچ پی وی، سرطان مقعد و سرطان گردن رحم ساخته شده است. اچ پی وی یک ویروس عفونی بوده که سبب بروز بیماری های خطرناکی چون زگیل تناسلی یا سرطان می گردد.
ویروس اچ پی دارای 100 تیپ متنوع است که برخی از آنها بسیار خطرناک است. اما تزریق واکسن گارداسیل می تواند به راحتی برخی از انواع آن را مهار کرده و خطر ابتلا به بیماری زگیل تناسلی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
نوع 6، 11، 16، 18 ویروس که می توانند از عاملان بروز زگیل تناسلی باشند، به دست واکسن گارداسیل قابل پیشگیری می باشد.

تاثیر گارداسیل بر زگیل تناسلی

تزریق واکسن اچ پی وی علاوه بر جلوگیری از ایجاد زگیل، دارای مزایای بیشماری است که خانمها و آقایان می توانند برای حفظ سلامتی خود از آن بهره مند شوند.
برخی از مزایای تزریق این واکسن عبارت اند از:

  • واکسن گارداسیل موجب جلوگیری از سرطان مقعد می شود
  • جلوگیری از سرطان گردن رحم
  • پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی که از وجود ویروس اچ پی وی پدید می آید.
  • پیشگیری از برخی گونه های سرطان روده
  • جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی و زگیل مقعد

البته به یاد داشته باشید قبل از تزریق واکسن گارداسیل حتما با دکتر زگیل تناسلی مشورت نمایید.

چه کسانی می توانند گارداسیل تزریق کنند؟

به طور کلی تزریق واکسن گارداسیل برای همه افراد جامعه لازم است. افراد بالای 9 سال می توانند این واکسن را تزریق نموده و بدن خود را نسبت به ویروس اچ پی وی ایمن سازند. البته بهتر است تزریق واکسن گارداسیل پیش از شروع فعالیت های جنسی که فرد در معرض ویروس های جنسی قرار میگیرد باشد.
بنابراین بهترین سن و زمان تزریق واکسن گارداسیل برای خانمها بین سنین 11 تا 26 سالگی و برای مردان 10 تا 21 سالگی می باشد. البته این نکته را فراموش نکنید تا سنین 45 سالگی امکان تزریق وجود دارد و مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد.
نکته حائز اهمیت درباره افرادی که قصد تزریق واکسن اچ پی وی را دارند این است که خانمهای بارداری یا شیرده و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف نمی توانند از این دارو استفاده نمایند.

 

واکسن گارداسیل کجا و چگونه تزریق می شود؟

واکسن گارداسیل معمولا در سه نوبت طی یک دوره هشت ماهه به بازو تزریق می شود. البته ممکن است طول دوره تزریق آن بین افراد نسبت به شرایط بدنی و سن سال آنها متفاوت باشد که پزشک آن را معین می کند.
برای تهیه و تزریق واکسن اچ پی وی می توانید به یکی از مراکز واکسن گارداسیل مراجعه نموده و با مشورت با پزشک آن را تزریق نمایید.

قیمت واکسن گارداسیل

از آنجایی که قیمت واکسن گارداسیل یا اچ پی وی طبق تعرفه ارز معین می شود، هزینه سالانه آن نیز متغیر است. اما به طور حدودی قیمت این واکسن در هر دوز معمولا بین 1میلیون و200هزارتومان متغیر می باشد. حتما این نکته را به خاطر داشته باشید هزینه ها و قیمت واکسن گارداسیل متغیر می باشد.

نحوه اثر گذاری واکسن اچ پی وی

واکسن گارداسیل از ویروس ضعیف یا کشته شده این بیماری نبوده و تنها از ذرات پروتئین این ویروس تشکیل شده است. میزان اثر گذاری این آمپول به گونه ای است که نقش درمان زگیل تناسلی را نخواهد داشت و تنها پیشگیری از ابتلا به ویروس را به همراه دارد (زمانی که به ویروس اچ پی وی مبتلا نشده باشید). اگر قصد درمان زگیل تناسلی را دارید باید بدانید تنها راه مناسب از بین بردن زگیل لیزر بوده که آنها را در یک جلسه از بین می برد.
بنابراین اگر دچار بیماری زگیل تناسلی هستید باید به گونه ای دیگر آنها را درمان نمایید. تزریق واکسن اچ پی وی تنها می تواند از ابتلا به سرطان گردنه رحم موثر باشد.

عوارض

گارداسیل نیز مانند دیگر دارو ها دارای عوارضی است که ممکن است در بدن هر فرد به دلایل مختلف متفاوت باشد. بنابراین پس از تزریق آمپول سریعا محل را ترک نکرده و مدتی آنجا بمانید تا در صورت علائم آلرژیک توسط واکسن اچ پی وی کنترل شود.
برخی از عوارض این دارو عبارت اند از:

  • حالت تهوع
  • درد و قرمزی در محل تزریق
  • سرگیجه و سردرد که پس از چند روز از بین خواهد رفت
  • احساس تب و لرز
  • درد های عضلانی
  • مشکل تنفس
  • کهیر یا خارش پوستی که بسیار نادر است
  • عرق سرد
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • غش

در صورتی که دچار علائم ذکر شده ناشی از عوارض واکسن اچ پی وی شدید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا از بروز خطرات جدی جلوگیری نمایید. اما نگران نباشید زیرا این واکسن به طور کلی عوارض جدی به همراه ندارد.

 

منبع: کلینیک نشیمنگاه


چهارشنبه 102 اردیبهشت 20 , ساعت 11:54 صبح

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعد یک بیماری دردناک است که در آن چرک و عفونت در نزدیکی و اطراف مقعد گسترش می‌یابد. آبسه مقعدی از یک عفونت در بافت اپیتلیوم پوشش کانال مقعد و در نتیجه عفونت کلی غدد کوچک مقعدی ناشی می‌شود. اگرچه مقعد منطقه غنی از باکتری‌هاست، اما به طور کلی به دلیل جریان خون وسیع در روده عفونت در آن رخ نمی‌دهد. در صورت بروز عفونت، معمولاً با ترکیبی از انواع مختلف باکتری‌ها ایجاد می‌شود.
آبسه‌های مقعدی معمولاً در دو گروه کلی سطحی و عمقی قرار می‌گیرند که انواع عمقی آن کمی ‌پردردسرتر از انواع سطحی هستند. آبسه می‌تواند باعث آسیب قابل توجهی به بافت های مجاور شود، رایج‌ترین نوع آبسه مقعدی، آبسه‌ای است که در اطراف مقعد و در سطح ایجاد می‌شود.

این نوع آبسه معمولاً مانند یک جوش متورم دردناک و احتمالاً به رنگ قرمز و به صورت گرم در نزدیکی مقعد ظاهر می‌گردد. آبسه عمقی به صورت تجمع چرک در بافت‌های عمیق اطراف مقعد بروز می‌کند، این نوع آبسه مقعدی کمتر شایع است و ممکن است کمتر دیده شود، ولی در صورت بروز منجر به عفونت شدیدتری خواهد شد. هر دو نوع آبسه مقعدی سطحی و عمقی نیاز به توجه فوری پزشکی دارند. تأخیر در درمان می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن شرایط و ایجاد عوارض جدی شود.

علت آبسه

آبسه عمقی و سطحی هر دو از غدد اطراف مقعد گسترش می‌یابند. در مواردی، آبسه اطراف مقعد ممکن است از پوست آلوده مجاور مقعد نیز ایجاد شود. غدد ممکن است دچار عفونت باکتریایی پیشرونده شوند. هر دو باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی می‌توانند در تشکیل آبسه نقش داشته باشند. باکتری‌های بی‌هوازی بیشتر شامل پپتواسترپتوکوکوس، پرووتلا، پورفیروموناس و کلستریدیوم و باکتری‌های هوازی از انواع استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک و اشرشیای‌کلای است. غدد پر چرک به سمت داخل متورم شده و محتویات آلوده‌ی خود را به فضاهای اطراف مقعد آزاد می‌کنند.

این چرک باعث آبسه در فضای اطراف رکتوم یا مقعد می‌شود. آبسه مقعد ممکن است بزرگ شده و باعث درد، تب و مشکلاتی در حرکات روده‌ای و اجابت مزاج شود.
تقریبا 10? از آبسه مقعدی ممکن است توسط دلایل دیگر و تحت تأثیر عوامل خطرزا ایجاد ‌شود. افراد خاص مبتلا به سایر بیماری‌ها با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به آبسه عمقی و سطحی هستند، از جمله کسانی با شرایط پزشکی و رفتاری زیر:

  • ایدز یا عفونت HIV
  • بیماری کرون
  • مصرف‌کنندگان داروهایی سرکوب سیستم ایمنی بدن مانند استروئیدها (پردنیزولون، متیل پردنیزولون) و یا افراد سرطانی تحت شیمی‌درمانی
  • بارداری
  • آپاندیسیت
  • سل
  • قرار دادن اجسام خارجی در داخل مقعد
  • بیماری‌های مقاربتی
  • شقاق مقعد
  • بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو
  • دیابت
  • دیورتیکولیت
  • بیماری التهابی لگن
  • رابطه جنسی مقعدی
  • غدد مقعدی مسدود شده

در بزرگسالان استفاده از کاندوم در حین مقاربت جنسی، از جمله مقاربت مقعدی می‌تواند از آبسه مقعد جلوگیری کند. در نوزادان و کودکان نوپا نیز تغییر پوشک مکرر و تمیز کردن مناسب در طول تغییرات پوشک می‌تواند به جلوگیری از فیستول و آبسه اطراف مقعد کمک کند

علائم آبسه مقعد

انواع سطحی و عمقی آبسه مقعدی می‌توانند علاوه بر علایم عمومی، نشانه‌های اختصاصی خود را نیز بروز دهند که اما برخی افراد ان را با تاول زدن مقعد اشتباه میگیرند.

بدین صورت که آبسه مقعد سطحی اغلب با این علائم همراه است:

  • درد در ناحیه مقعد یا باسن که خاصیت درد آن معمولاً ثابت، ضربان‌دار و تشدید شونده حین نشستن
  • خروج چرک در نزدیکی مقعد
  • توده در ناحیه مقعد
  • اجابت مزاج دردناک
  • التهاب پوست اطراف مقعد یا باسن از جمله تورم، قرمزی و حساسیت به لمس
  • یبوست

آبسه‌های مقعدی عمیق‌تر ممکن است با علایم دیگری همراه باشند این علائم عبارت اند از:

  • تب که نشانه‌ی تشخیص آبسه عمقی محسوب می‌شود
  • لرز
  • خستگی
  • درد در ناحیه پایین شکم
  • تعریق شبانه
  • بی‌قراری

عکس آبسه مقعدیمشاهده عکس آبسه مقعدی میتواند به افراد برای شناخت عارضه کمک کرده و مفید باشد.

انواع آبسه مقعدی

آبسه‌های مقعدی بسته به محل ‌قرارگیری و نوع بافت و مکانی که دچار التهاب کردند، انواع محتلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • آبسه اطراف مقعدی: آبسه اطراف مقعد نشان‌دهنده رایج‌ترین نوع آبسه مقعدی است که در حدود 60 درصد از موارد بیماری را تشکیل می‌دهد. این آبسه معمولاً با ناراحتی اطراف مقعد کسل‌کننده و خارش بروز می‌کند. درد آن اغلب توسط حرکت و افزایش فشار پرینه ناشی از نشستن یا اجابت مزاج تشدید می‌شود
  • آبسه ایسکیوآنال: آبسه ایسکیوآنال دومین آبسه مقعدی با شیوع 20 درصد است که در اسفنکتر خارجی مقعد با ترشح چرک به فضای ایسکیوآنال ایجاد می‌شود و اغلب با تب سیستمیک، لرز و درد شدید همراه است و به اصطلاح آبسه نعل اسبی نامیده می‌شود
  • آبسه اینتراسفنکتریک: سومین آبسه رایج مقعدی با شیوع 5 درصدی ناشی از چرک و عفونت موجود بین اسفتکتر مقعد داخلی و خارجی است که می‌تواند کانال داخل مقعد را بسیار دردناک کند و معمولاً با آنوسکوپی و معاینه رکتوم تشخیص داده می‌شود
  • آبسه سوپرالواتور: این آبسه که در 4 درصد موارد رخ می‌دهد، می‌تواند در بالای عضله لواتورآنی و از یک فرآیند چرکی شکمی (مانند آپاندیسیت، بیماری دیورتیکولی، سپسیس زنان و زایمان) ناشی شود و گسترش یابد که با علامت درد لگنی بروز می‌کند و با توموگرافی کامپیوتری، سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)و یا سونوگرافی مقعد تشخیص داده می‌شود. آبسه سوپرالواتور در زنان نسبت به مردان شایع تر است
  • زیرمخاطی: در یک درصد موارد در زیر بافت مخاطی مقعد اتفاق می‌افتد
  • آبسه پری‌رکتال: آبسه عمقی پری‌رکتال در 90 درصد موارد نشان‌دهنده اختلالات مقعدی و ناشی از انسداد غدد مقعدی است. به طور معمول، آبسه ابتدا در فضای اینتراسفنکتریک و سپس در امتداد فضاهای بالقوه مجاور گسترش می‌یابد. معمولاً با تب و لرز، ترشح چرکی و خون‌آبه‌ای مقعد و در موارد نادر با ترشحات آلت تناسلی، درد مفصل ران همراه است.

برش جراحی و زهکشی رایج‌ترین درمان برای تمام انواع آبسه مقعدی است که معمولاً مؤفقیت‌آمیز خواهد بود. حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به آبسه مقعد دچار یک عارضه‌ی دیگر به نام فیستول خواهند شد. فیستول یک تونل یا لوله باریک و کوچک است که به صورت غیر طبیعی بین کانال مقعد و سطح پوست اطراف آن ایجاد می‌گردد. در برخی از موارد، فیستول‌های ترشحات مقعدی مداوم دارند. در اکثر موارد چاره‌ای جز جراحی فیستول وجود ندارد. اطلاعات بیشتر با مراجعه به مقالات مرتبط بیماری فیستول مقعد.

میزان شیوع آبسه مقعدی

حدود 30 درصد از بیماران مبتلا به آبسه مقعدی سابقه آبسه‌های مشابه را داشته‌اند که خود به خود یا با جراحی برطرف شده است. به نظر می‌رسد بروز آبسه در بهار و تابستان بسیار شایع‌تر است. در حالی که شیوع متفاوتی با توجه به سن و جنس، نژاد کشورها و مناطق مختلف جهان وجود دارد. اعتقاد بر این است که رابطه‌ی مستقیم بین تشکیل آبسه مقعدی و عادات روده‌ای، اسهال و بهداشت فردی ضعیف وجود دارد، ولی این ارتباط هنوز ثابت نشده است.
اوج بروز آبسه مقعدی در دهه سوم و چهارم زندگی است. این آبسه در نوزادان کاملا رایج است. مکانیسم دقیقی از علت آن در کودکان شناخته نشده است، اما به نظر نمی رسد به یبوست مربوط ‌شود. خوشبختانه، این شرایط در نوزادان کاملاً خوش‌خیم است و به ندرت نیاز به هر گونه مداخله از عمل جراحی تا زهکشی ساده دارد. آبسه سطحی مردان را بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عوارض

مرگ و میر کلی ناشی از آبسه مقعدی بسیار کم است. داده‌های اولیه در یک بررسی نشان داده که عود آبسه در حدود 10 درصد از بیماران همراه با فیستول مزمن اتفاق می‌افتد. مطالعه دیگری نشان داد که 37? از بیماران در آینده دچار فیستول مقعد مزمن یا عفونت‌های مکرر می‌شوند. عوامل خطری چون سن کمتر از 40 سال و وضعیت ابتلا به HIV، جنس، مصرف آنتی‌بیوتیک یا استعمال سیگار در عود نقش دارد.
درمان به موقع و مناسب عمل مانع از عوارض جدی‌تر، مانند گسترش آبسه یا عفونت سیستمیک می‌شود. تقریبا دو سوم از بیماران مبتلا به آبسه مقعدی که توسط برش و درناژ یا با زهکشی خود به خود درمان شدند، در نهایت به یک فیستول مقعد مزمن مبتلا خواهند شد.

پس از تشکیل فیستول، عوارض متعددی ممکن است بعد از عمل جراحی ایجاد شود. بی‌اختیاری مدفوع پس از جراحی در فیستول پیچیده و دیگر عوارض بعد از عمل مانند التهاب موقت مجرای ادرار، احتباس ادراری و همچنین یبوست نیز ممکن است به عنوان یک نتیجه از درد حین دفع مدفوع اتفاق افتد.

بنابراین به طور کلی برخی از عوارض آبسه مقعدی عبارت اند از:

  • تشکیل فیستول: فیستول در 30 الی 60 درصد از بیماران مبتلا به آبسه مقعدی بسته به نوع و شدت آبسه و درمان‌های انجام شده رخ می‌دهد.
  • عفونت و انتقال آن به مناطق دیگر توسط انتشار خونی
  • بی‌اختیاری مدفوع
  • بدخیمی
  • ترشح عفونت و بوی بد مقعد
  • امکان پخش عفونت در ناحیه

نحوه تشخیص آبسه مقعد

در صورت بروز علایم عمومی همراه با مشکلات اورژانس مقعدی باید فوری به پزشک یا درمانگاه مراجعه کرد. ابتدا پزشک یا مراقب درمانی سؤالاتی در مورد وضعیت بیمار و نشانه‌های بیماری او می‌پرسد. با وجود اینکه صحبت در مورد مشکلات مقعدی کمی خجالت‌آور است، اما دادن اطلاعات صحیح و دقیق به پزشک می‌تواند به تشخیص سریع‌تر مشکل فرد کمک بسیاری کند.
بیماران مبتلا به آبسه مقعدی سطحی معمولاً در ارزیابی اولیه علایم حیاتی طبیعی دارند و تنها 21 درصد موارد دچار تب یا لرز می‌شوند. در معاینه فیزیکی به خوبی توده زیر جلدی کوچک در نزدیکی دهانه مقعد و قرمزی بافت مشاهده می‌شود.

پزشک معمولاً می‌تواند با مشاهده‌ی آبسه اطراف پوست مقعد، آن را تشخیص دهد. اما زمانی که هیچ تورم خارجی یا قرمزی‌ای دیده نمی‌شود، یک ارزیابی بالینی از جمله انجام یک معاینه انگشتی مقعدی برای تشخیص آبسه مقعد نیاز است. در صورت شک به یک آبسه عمیق، توموگرافی کامپیوتری (CT) می‌تواند وسعت و محل دقیق آن را تعیین کند.
البته تشخیص آبسه مقعد همیشه آسان نیست و پزشک ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های افتراقی داشته باشد. برخی از بیماران ممکن است برای غربالگری از نظر عفونت‌های مقاربتی، بیماری‌های التهابی روده، بیماری‌های دیورتیکولار و سرطان رکتوم به انجام آزمایشات اضافی نیاز داشته باشند.
در موارد نادر، ممکن است بررسی تحت بی‌هوشی انجام شود و حتی پزشک ممکن است درخواست انجام یک سونوگرافی یا MRI ، آزمایش خون و ادرار را بدهد. برای مثال ارزیابی فیزیکی بهینه از آبسه ایسکیوآنال معمولاً نیاز به بی‌هوشی برای کاهش ناراحتی بیمار دارد، در غیر این صورت عدم همکاری بیمار معاینه را محدود می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از آزمایش کولونوسکوپی یک راه عالی برای ارزیابی موارد پیچیده آبسه اطراف مقعد و فیستول است.

از نظر تجربی ارزیابی کولونوسکوپی روش تشخیصی ارجح در بیماران مبتلا به آبسه مقعدی عمقی به دلیل خطر خفیف انتشار باکتری و بروز ناراحتی کم‌تر در بیمار است. انجام یک ارزیابی کولونوسکوپی پس از درمان غیرجراحی نیز برای مستند شدن پاسخ مؤثر بیمار به درمان مفید است.

منبع: ایران کلینیک


چهارشنبه 102 اردیبهشت 13 , ساعت 2:0 عصر

داروی هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) نوعی داروی ضد التهاب و ضد خارش است، که در گروه داروهای کورتیکواستروئیدها یا همان کورتون قرار دارد. این دارو اغلب برای درمان خارش استفاده می‌شود، ولی در درمان بیماریهای زنانه، سوزش و گزش حشرات و …

نیز کاربرد دارد. در ادامه به معرفی پماد هیدروکورتیزون برای درمان بواسیر، شقاق، مشکلات پوستی، سوختگی و قارچ و … می پردازیم :

پماد هیدروکورتیزون چیست ؟
پماد موضعی هیدروکورتیزون یا پماد تریامسینولون اِن اِن با هدف برطرف کردن علائم سیستمیک و اختلالات حاد و مزمن پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو قادر است در کوتاه ترین زمان ممکن التهابات پوستی و جلدی را برطرف کند. 

هیدروکورتیزون نوعی استروئید ضعیف است که با تاثیر گذاری مستقیم بر سیستم ایمنی آن را تضعیف کرده و در تسکین خارش و درد بسیار موثر است.  دوز این دارو از 0?1? (1 میلی گرم هیدروکورتیزون در هر گرم) تا 2?5? (25 میلی گرم هیدروکورتیزون در هر گرم) متغییر است. هیدروکورتیزون در اشکال مختلف دارویی شامل قرص، آمپول و پماد تولید میشود.

کاربرد های هیدروکورتیزون 
از پماد هیدروکورتیزون برای برطرف کردن اختلالات پوستی استفاده می‌شود. اما از قرص هیدروکورتیزون جهت برطرف کردن کمبود هورمون کورتیزول نیز استفاده می کنند.

از مهمترین کاربردهای پماد هیدروکورتیزون 1 درصد (1%) می توانیم به این موارد اشاره کنیم : 

کاهش التهاب پوست، قرمزی، خارش و سوزش
درمان بیماریهای مقعدی ( بواسیر و شقاق)
درمان درماتیت تماسی
درمان اگزما
درمان سوختگی سطحی  ( مثل سوختگی پوست نوزاد با پوشک)
درمان گزش حشرات
درمان بیماریهای التهابی روده ( کولیت)
خارش ناحیه تناسلی
ادرار سوختگی
پماد هیدروکورتیزون برای بواسیر
بیماری بواسیر یا همان هموروئید در اثر تورم و التهاب سیاهرگ های کانال مقعد و یا خارج از آن ایجاد می‌شود، و خارش و سوزش، درد و خونریزی از مقعد را به همراه دارد. یکی از دارو های مورد استفاده برای رفع علائم بواسیر پماد هیدروکورتیزون است. اگر چه این دارو قادر به رفع و درمان کامل این بیماری نیست! با این حال در کنترل خارش و سوزش مقعد موثر است.

درمان بواسیر
پماد هیدروکورتیزون برای شقاق
بیماری شقاق یا فیشر از دیگر بیماریهای شایع مقعد است که تقریبا 50 درصد جامعه برای یکبار هم که شده آن را تجربه می کنند. بیماری شقاق در اثر ترک و شکاف  عمیق ایجاد شده و با درد، سوزش و خونریزی از مقعد همراه است. این پماد در برخی موارد که شقاق عمق کمتری داشته موثر واقع شده و در کنترل درد ، سوزش شقاق موثر است. اما اگر بیماری پیشرفت زیادی داشته باشد و برای مدت طولانی با مصرف پماد درمان نشود، لازم است بیمار با یکی از روشهای جراحی درمان شود.

درمان شقاق
پماد هیدروکورتیزون برای دور چشم
یکی دیگر از کاربرد های این پماد درمان التهاب، سوزش و خارش دور چشم است. برای این منظور پماد هیدروکورتیزون چشمی تهیه کنید و در گوشه داخلی چشم بکشید، دقت کنید که پماد با پوست تماس نداشته باشد. مصرف این پماد برای بیماریهای عفونی گوش، بیماری های قارچی چشم و گوش، التهاب قرنیه ناشی از تبخال، سوراخ شدن پرده گوش، سل چشمی مناسب نیست. 

پماد هیدروکورتیزون برای پوست
پماد هیدروکورتیزون برای پوست
از این دارو میتوان برای رفع انواع مشکلات پوست که باعث خارش و سوزش و التهاب و تورم می‌شوند، شامل نیش حشرات، گیاهان سمی، اگزما، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی، خارش بیرونی اندام تناسلی زنان، خارش مقعد و … استفاده نمود. 

پماد هیدروکورتیزون برای قارچ
از این دارو برای رفع قارچ های پوستی که باعث خارش، التهاب و پوسته پوسته شدن می‌‍شود، نیز استفاده می کنند. در برخی از موارد از این دارو برای رفع مشکلاتی مثل بیماری اگزما و یا پسوریازیس نیز استفاده می کنند. 

نحوه مصرف
این دارو بسته به اختلال مورد نظر بین 1 تا 4 بار در روز مورد استفاده قرار میگیرد. بهتر است در مورد دوز مناسب مصرف و تعداد دفعات مصرف در روز با پزشک مشورت کنید. از زیاده روی در مصرف دارو و یا مصرف آن برای دیگر مشکلات پوست خودداری کنید. 

معمولاً اثرات بهبودی، بعد از 7 روز از مصرف دارو نمایان می‌شود، اگر در طی 10 روز با مصرف دارو تغییراتی ایجاد نشد، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود مشورت نمایید. 

برای مصرف پماد هیدروکورتیزون لایه نازکی از آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و با آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این دارو فقط برای استفاده روی پوست تهیه شده و باید از تماس آن با دهان و چشم خودداری کنید. همچنین بعد از مصرف دارو نیازی به پانسمان ناحیه نیست. همچنین اگر از این دارو برای رفع سوختگی پای کودک استفاده می کنید، از پوشاندن پای کودک با پوشک های پلاستیکی تنگ پرهیز کنید.

نحوه مصرف در مقعد
برای استفاده از این پماد و رفع اختلالات مقعد، باید اپلیکاتور مخصوص پماد را تهیه کنید. بعد از ضدعفونی کردن، اپلیکاتور را با پماد پر کنید و آن را به آرامی وارد مقعد کنید،  پیستون اپلیکاتور را فشار دهید تا پماد وارد مقعد شود. سپس اپلیکاتور را خارج کرده و از هم جدا کنید با آب گرم بشویید. بهتر است 5 دقیقه دراز بکشید تا پماد در مقعد جذب شود.

عوارض جانبی
مصرف این  دارو به طور معمول عوارض جانبی جدی را ایجاد نمی‌کند، ولی ممکن است برای کودکان و افرادی که بیش از حد و یا به مدت طولانی از دارو استفاده میکنند، عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. در مصرف تجربه علائم زیر فورا مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید : 

خستگی غیر معمول/شدید
 کاهش وزن
 سردرد 
تورم مچ پا 
احساس تشنگی
اختلالات بینایی 
تکرر ادرار
این دارو بدون تهیه نسخه قابل خریداری است اما پزشکان توصیه میکنند، از مصرف خودسرانه دارو پرهیز و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

نحوه نگهداری 
این دارو را فقط در بسته بندی خود و به دور از نور آفتاب و رطوبت نگهداری کنید. همچنین این پماد باید در دمای اتاق نگهداری شده و از قرار دادن آن در یخچال بپرهیزید.

موارد منع مصرف 
افرادی با شرایط زیر باید از مصرف دارو پرهیز کرده و فقط با تایید پزشک آن را مصرف کنند : 

کودکان زیر 10 سال
زنان باردار و شیرده (مشخص نیست این دارو از طریق شیر مادر یا بند ناف منتقل میشود یا خیر.)
بیماران مبتلا به دیابت یا سندرم کوشینگ 
سابقه حساسیت به کورتیکواستروئیدها یا کورتون ها
در صورت وجود عفونت یا زخم
چه مدت از پماد هیدروکورتیزون استفاده کنیم ؟
مدت زمان مناسب استفاده از پماد بستگی به مشکل بیمار داشته و گاهی باید تا 8 هفته نیز از دارو استفاده کرد. استفاده از این دارو برای نیش حشرات، سوختگی های سطحی  و درماتیت پوستی و بثورات ناشی از پوشک، در طی 1 هفته اثر بخش خواهد بود. اما برای بیماری های پوستی طولانی مدت مثل اگزما گاهی لازم است تا چندین هفته از این دارو استفاده کرد. در صورتی که هیدروکورتیزون بدون نسخه خریداری کرده اید، بیش از یک هفته از آن استفاده نکنید.

فراموشی دوز مصرف دارو

در صورتی که یک دوز  مصرف دارو را فراموش کردید، نگران نباشید ، میتوانید به محض یادآوری مصرف کنید، مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک باشد.

https://penzu.com/public/012f437f


چهارشنبه 102 اردیبهشت 13 , ساعت 1:55 عصر

هر شخصی که یکی از انواع بواسیر را تجربه کرده، با درد و سوزش شدید آن آشنایی دارد. البته که درد بواسیر خارجی به مراتب شدیدتر از نوع داخلی است. در نوع داخلی معمولاً بیماران در مراحل اولیه دچار خونریزی های بدون درد می‌شوند، ولی با گسترش بیماری و افزایش حجم بواسیر احساس درد نیز در همه بیماران شدت می یابد. این درد معمولًا در تمام طول روز احساس می شود، ولی اغلب با دفع مدفوع شدت می یابد.

بیماری بواسیریا همان هموروئید تورم سیاهرگ های مقعد است، و شبیه زائده گوشتی از مقعد بیرون می زند (بواسیر داخلی) و یا در زیر پوست اطراف مقعد شکل می گیرد.( بواسیر خارجی)

بیماری بواسیر علاوه بر درد می‌تواند، با خونریزی، سوزش، خارش لمس توده های بیرون زده از مقعد ‌و احساس مداوم نیاز به دفع همراه شود.

با مطالعه ادامه این مطلب می توانید با راهکار های سریع و فوری کاهش درد و تسکین درد بواسیر آشنا شوید.

جهت مشاوره تشخیص و درمان بواسیر به این شماره تلفن ?? 88871078-021 ?? تماس بگیرید.

1-درمان فوری درد بواسیر با لیزر
قویترین روش موثر در کاهش درد و از بین بردن کامل و درمان بواسیر، عمل جراحی با لیزر است. لیزر یک درمان سرپایی و فوری است که در کمتر از نیم ساعت و بدون درد و خونریزی این بیماری را برای همیشه درمان می کند. در این روش تنها با تابش اشعه لیزر، توده هموروئید بدون هیچ عوارضی از بین می رود.

به این مقاله نیاز دارید؟ درمان بواسیر با لیزر

2-مسکن های قوی برای درد بواسیر
همیشه ساده ترین راهکار کاهش درد مصرف مسکن است. اما نباید در مصرف این دسته از داروهای زیاده‌روی کرد. 

 از مسکن های قوی که می‌شود، برای درمان بواسیر از آنها استفاده نمود، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم.

قرص های کدئین دار مثل ایبوپروفن 
آسپرین
استامینوفن
ناپروکسن 
این داروها برای چند ساعت و موقتاً درد را تسکین می دهند. ولی از مصرف آنها برای کودکان و زنان باردار پرهیز کنید.

به این مقاله نیاز دارید : برای درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

3-پماد ها
پماد ها و کرم های مختلفی هستند که جهت تسکین درد هموروئید به کار می روند. این پماد ها می‌توانند در کوتاهترین زمان ممکن، درد و التهاب هموروئید را کاهش دهند. علاوه بر این برخی از این پماد ها می تواند تا حدی در درمان بیماری هم موثر عمل کنند.

پماد آنتی هموروئید : این پماد علاوه بر کاهش درد و التهاب ممکن است در کوچک تر شدن هموروئید نیز موثر باشد.
پماد هیدروکورتیزون : این دارو نوعی استروئید است که در کاهش درد، خارش و التهاب موثر است.
پماد لیدوکائین : رایج ترین پماد مسکن درد است که فقط در چند دقیقه درد را برطرف میکند.
شیاف یا پماد نیتروگلیسیرین : این دارو با روان کردن ناحیه مقعد به کاهش درد و دفع راحت تر مدفوع کمک میکند.
پیشنهاد می کنم برای اطلاعات بیشتر به صفحه داروی بواسیر را مطالعه کنید.

4-در آب گرم بنشیند.
حمام سیتز
نشستن در یک لگن آب یا وان (حمام سیتز) می‌تواند در تسکین فوری درد موثر عمل کند. بهتر است بعد از دفع مدفوع یک لگن را از آب گرم پر کنید، دمای آب باید به حدی باشد که پوست نسوزد، سپس برای 20 الی 30 دقیقه در این آب گرم بنشیند. جهت افزایش تاثیر گذاری می توانید به آب مقداری نمک اپسوم یا جوش شیرین هم اضافه کنید.

توجه داشته باشید که این روش درمان موقتی است و تاثیری بر درمان هموروئید ندارد. بهترین زمان برای نشستن در آب گرم بعد از دفع مدفوع است.

5-کمپرس سرد
کمپرسی ناحیه مقعد با یخ یکی دیگر از راه‌های کاهش درد است. سرما می تواند برای چند دقیقه درد را تسکین دهد. برای این منظور چند قالب یخ را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و در حوله بپیچید،و روی ناحیه مقعد برای 10 دقیقه قرار دهید. میتوان از کمپرس های سرد آماده نیز استفاده کنید.

6-اسکلروتراپی
این روش درمان بواسیر، شامل تزریق دارویی مخصوص با نام اسکلروزان داخل بافت هموروئیدی است. این دارو با انسداد و کوچک کردن  رگهای بواسیر به از بین رفتن آنها کمک کرده و درد را نیز فورا تسکین می دهد. این دارو ممکن است موثر نبوده و بیماری در طی مدتی کوتاه مجدد عود کند.

راه های پیشگیری از درد هموروئید
علاوه بر موارد ذکر شده، رعایت نکات زیر که بخشی از روشهای درمان خانگی بواسیر است، نیز می‌تواند در کنترل و تسکین درد و نیز پیشگیری از این درد موثر باشد. پس توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

بهداشت مقعد را رعایت کنید و هر روز داخل و اطراف مقعد را تمیز کنید.
دفع مدفوع را به تاخیر نیندازید، طبیعی است که دفع مدفوع با هموروئید دردناک است، اما توصیه می کنیم به هیچ وجه دفع را به تاخیر نیندازید، این کار موجب تشدید یبوست شده و درد شما را چند برابر می کند.
از دستمال‌های مرطوب بدون عطر و الکل استفاده کنید. دستمال های مرطوب الکلی، درد را تشدید می کنند.
اگر دچار یبوست هستید،از داروهای ملین یا نرم کننده های مدفوع استفاده کنید.
برای نشستن از بالش های نرم دوناتی شکل کمک بگیرید. این بالش فشار وارده بر مقعد را کاهش و به تسکین درد کمک میکند.
مصرف غذاها و خوراکی های حاوی فیبر از یبوست جلوگیری کرده و به این ترتیب از درد مقعد  پیشگیری خواهد شد.
انجام ورزش‌های سبک مثل پیاده روی با کنترل حرکات روده، از یبوست جلوگیری و به درمان درد هموروئید کمک می کند.

https://penzu.com/public/696c82bf


<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ