سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وفا با بیوفایان ، بیوفایى است با خدا ، و بیوفایى با بیوفا وفا بود نزد خدا . [نهج البلاغه]
 
جمعه 102 اردیبهشت 8 , ساعت 10:27 عصر

اغلب، هموروئید به صورت رگ‌های خونی برآمده و بزرگ شده در اطراف راست روده و مقعد ظاهر می‌شود. رکتوم بخش انتهایی روده بزرگ است که به سمت مقعد و قسمت بیرونی آن باز می‌شود. بافت‌های اطراف مقعد بزرگ و دیواره‌ها نازک می‌شوند که ممکن است منجر به خونریزی شود.

وقتی فشار و کشش ادامه یابد، عروق آسیب دیده ممکن است بیرون بزنند. سپس می‌توانید هموروئید داخلی و خارجی را تجربه کنید. پوست اطراف بواسیر نیز ممکن است حساس شود زیرا در نزدیکی مقعد تشکیل می شود. این ضایعات معمولاً بدون درد هستند، اما زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند و تشکیل لخته های خونی (ترومبوز) شوند، می توانند بسیار دردناک باشند.

هموروئید خارجی ترومبوز

هموروئید خارجی ترومبوز شده می‌تواند باعث درد شدید شود. لخته‌های خون در قسمت بیرونی هموروئید در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود و توده دردناکی را تشکیل می دهد که به طور ناگهانی ظاهر می شود و ممکن است در عرض 48 ساعت بدتر شود. برخی از افراد با گذشت زمان، تسکین را تجربه می کنند، در حالی که در صورت پارگی پوست، هموروئید ممکن است خونریزی کند.

هموروئید داخلی

هموروئید داخلی اغلب در داخل مقعد، زیر پوشش دیواره رخ می‌دهد. برخی از شایع‌ترین علائم عبارتند از بیرون زدگی در حین حرکت روده و خونریزی بدون درد. هموروئیدهای داخلی نیز در صورت افتادگی ممکن است باعث درد قابل توجهی شوند.

آیا هموروئید می‌تواند شبیه جوش باشد؟

بیشتر جوش‌های سر سفید، رنگی مشابه پوست دارند، اما برخی ممکن است کمی روشن‌تر باشند و زمانی ایجاد شوند که باکتری‌ها و مواد زائد منافذ را مسدود می‌کنند و در نتیجه برجستگی ایجاد می‌شود. اگر متورم، ملتهب یا زبر به نظر می‌رسد، ممکن است پاپول هایی در ناحیه مقعد داشته باشید.

برخی از افراد دچار جوش های چرکی با مرکز سفید یا زرد می‌شوند. توصیه می‌کنیم جوش‌ها را از بین نبرید زیرا می‌توانند پوست را پاره کنند و باعث زخم یا عفونت شوند. اغلب، جوش های ناحیه مقعد دردناک نیستند. با این حال، ممکن است هنگام دفع مدفوع، سوزش را تجربه کنید.

نحوه درمان هموروئید

پیشرفت‌های فناوری در زمینه پزشکی نشان می‌دهد که پزشکان می‌توانند برخی از انواع هموروئید را از طریق روش‌های کمتر دردناک درمان کنند. در زیر مروری بر رویکردهای فعلی درمان هموروئید ارائه شده است.

درمان بواسیر با لیزر

روش های نوین و بسیار پیشرفته‌ای در علم پزشکی به وجود آمده است که مقوله درمان بواسیر و بسیاری از بیماری‌ها را به طور کل دگرگون کرده است. در روش لیزر بواسیر با تاباندن اشعه یکپارچه لیزر co2 زائده‌های هموروئیدی را حذف می‌کنند و این درمان با حداقل درد و خونریزی انجام می‌شود.

کلینیک درمان لیزر یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز درمان هموروئید با لیزر در تهران است و با بکارگیری پرسنل مجرب و پزشک متخصص توانسته بیش از هزاران درمان موفق را در کارنامه خود ثبت کند.

درمان جراحی

اگر درد غیرقابل تحملی را در اثر یک هموروئید ترومبوز شده تجربه کنید، پزشک ممکن است برداشتن لخته یا هموروئید را از طریق یک برش کوچک توصیه کند. این روش در بیمارستان تحت بی حسی موضعی یا در مطب پزشک انجام می شود.

هموروئیدکتومی

این روش جراحی برای برداشتن بافت اضافی است که باعث بیرون زدگی و خونریزی می شود. برای هموروئید خارجی و داخلی تحت بیهوشی با استفاده از بخیه بهترین کار را دارد. برخی از بیماران بسته به شدت بیماری ممکن است نیاز به بستری شدن و استراحت داشته باشند.

 

 


جمعه 102 اردیبهشت 8 , ساعت 10:23 عصر

بیماری کیست مویی چیست؟ بهترین راه‌های درمان

علت دقیق تشکیل کیست ناشناخته است. اصطکاک و فشار ممکن است موها را به داخل پوست برگرداند. بدن با موها به عنوان یک ماده خارجی برخورد می‌کند و در اطراف آن کیست ایجاد می کند. اصطکاک می‌تواند در اثر لباس های تنگ، دوچرخه سواری یا نشستن طولانی مدت ایجاد شود.

این کیست‌ها بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آن‌ها را دارند، ایجاد می‌شود. افرادی که موهای زیادی در ناحیه باسن دارند، اضافه وزن دارند یا غیرفعال هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این کیست‌ها هستند. افرادی که بهداشت ضعیفی دارند، زیاد عرق می‌کنند یا زیاد می‌نشینند نیز بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی هستند.

در موارد بسیار خفیف، آنتی بیوتیک های خوراکی مانند سفالکسین یا سولفامتوکسازول-تری متوپریم یا آنتی بیوتیک‌های موضعی مانند اسید فوسی تالمیک با نظارت دقیق کیست ممکن است تجویز شوند. با این حال، در حالی که آنتی بیوتیک ها ممکن است به تسکین التهاب کمک کنند، ممکن است به طور کامل کیست پیلونیدال را درمان نکنند.

برای مشاهده مطلب کامل بهترین درمان کیست مویی چیست کلیک کنید.

درمان دارویی و یا گیاهی سینوس هم روش‌های قابل اطمینانی برای درمان ریشه ای این عارضه نیستند و در موارد اندکی، فقط به کاهش التهاب بیماری آن هم بصورت موقت کمک می کنند. 

درمان‌های کمتر رایج شامل استفاده از تزریق موضعی ترکیبات شیمیایی اسیدی مانند فنل برای درمان و پیشگیری از کیست‌های پیلونیدال خفیف تا متوسط است. این روش اما با میزان عود بالایی همراه است و معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

درمان کیست پیلونیدال بسته به شدت علائم و الگوی بیماری متفاوت است. رایج ترین روش درمان کیست پیلونیدال برش و تخلیه سینوس است که در آن یک برش کوچک در کیست ایجاد می‌شود و هر گونه مایع، مو و باقی مانده در کیست را آزاد می‌کند و از عفونت جلوگیری می‌کند.

اگر عفونت قبلاً رخ داده باشد یا مشکوک باشد، برش و درناژ برای تخلیه چرک مفید است و ممکن است با یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی دنبال شود.

عمل جراحی باز: در درمان کیست مویی با روش جراحی باز، بخشی از پوست پیرامون این عارضه با چاقو برش می خورد و عفونت خارج می شود. در این روش زخم بسته نمی شود تا بطور طبیعی التیام یابد که معمولا چندین هفته طول میکشد و باید کاملا طبق دستور پزشک از آن مراقبت شود. مزیت این روش در این است که به دلیل حذف کل بافت ملتهب و درگیر بیماری، احتمال عود مجدد بسیار کم است.

 

کیست پیلونیدال چگونه درمان می شود؟

در موارد بسیار خفیف، آنتی بیوتیک های خوراکی مانند سفالکسین یا سولفامتوکسازول-تری متوپریم یا آنتی بیوتیک‌های موضعی مانند اسید فوسی تالمیک با نظارت دقیق کیست ممکن است تجویز شوند. با این حال، در حالی که آنتی بیوتیک ها ممکن است به تسکین التهاب کمک کنند، ممکن است به طور کامل کیست پیلونیدال را درمان نکنند.

 

برای مشاهده مطلب کامل بهترین درمان کیست مویی چیست کلیک کنید.

 

درمان دارویی و یا گیاهی سینوس هم روش‌های قابل اطمینانی برای درمان ریشه ای این عارضه نیستند و در موارد اندکی، فقط به کاهش التهاب بیماری آن هم بصورت موقت کمک می کنند. 

 

درمان‌های کمتر رایج شامل استفاده از تزریق موضعی ترکیبات شیمیایی اسیدی مانند فنل برای درمان و پیشگیری از کیست‌های پیلونیدال خفیف تا متوسط است. این روش اما با میزان عود بالایی همراه است و معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.


چهارشنبه 102 فروردین 30 , ساعت 10:5 صبح

بواسیر یا همان هموروئید از شناخته ترین بیماری های مقعدی می باشد که در اثر عوامل متعددی پدیدار می شوند. در این مطلب به طور کامل درباره هموروئید مطالعه نموده و علتها، علائم و راه های درمانی این عارضه را بازگو خواهیم نمود. این نکته را به خاطر داشته باشید هموروئید، عارضه ای بسیار دردناک بوده و با گذر زمان و بدون استفاده از روشهای پزشکی، قابل درمان نخواهد بود.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

هموروئید یا بواسیر شایع ترین بیماری مقعدی در زنان و مردان بوده که  سبب بروز علائم دردناکی در فرد بیمار می شود. به طور کلی بواسیر یا هموروئید عروق متورم شده ناشی از فشار  وارده به مقعد فرد بوده که سبب تورم و التهاب می گردد. این عروق بواسیری در انتهای راست روده یا رکتوم فرد قرار دارند و با متورم شدن بواسیر داخلی و خارجی را به وجود می آورند.

علائم بواسیر

هموروئید به طور کلی علائم شایعی دارد که  با توجه به نوع آن هر کدام از این علائم پدیدار خواهند شد. شایع ترین این علائم عبارت اند از:

درد مقعدی

خونریزی مقعدی

التهابات و ورم توده

خروج ترشح  بعد از مدفوع

احساس پر بودن و عدم دفع کامل

نشت مدفوع

علتها

با توجه به اینکه گفته شد بواسیر معمولا ناشی از فشار وارده بر مقعد و رکتوم پدید می آید، باید دانست که یبوست یکی از اصلی ترین علت ایجاد هموروئید است. برای مثال فردی که دائما دچار یبوست است و آن را درمان نمی کند به تریج سبب وارد کردن فشار بر رکتوم شده و عروق بواسیری را به بیرون هدایت می کند. البته علتهای متعددی وجود دارند که سبب هموروئید می شوند.

انواع بواسیر

همانطور که گفته شد بواسیر دارای دو نوع خاری و داخلی می باشد که علائم  و شدت هر کدام متفاوت است. بواسیر داخلی و بواسیر خارجی دو نوعی هستند که فرد هنگام ابتلا به هموروئید به یکی از آنها دچار خواهد شد. البته هموروئید خونی نیز نوعی از این بیماری است  که زمان حاد شدن عارضه بیمار به آن مبتلا می شود.

درمان هموروئید خونی و به طور کلی نوع حاد بواسیر تنها به واسطه لیزر قابل درمان بوده و نمی توان آن را با دارو، روشهای خانگی و دارویی درمان کرد.

داخلی

بواسیر داخلی به نوعی از هموروئید گفته می شود که تنها درون راست روده به وجود می آید. هموروئید داخلی دارای 4گرید می باشد که گرید آخر حادترین نوع آن می باشد.

علائم گرید بندی بواسیر:

گرید 1: عروق بواسیر بسیار خفیف درون راست روده متورم هستند

گرید 2: زائده متورم شده در صورتی که راهی به بیرون از مقعد پیدا کنند بیرون آمده و خود به خود به داخل مقعد باز می گردند.

گرید 3: در صورتی که بواسیر به بیرون از مقعد راه پیدا کند خود به خود به داخل باز نگشته و برای بازگشت نیاز به فشار انگشت می باشد.

گرید 4: در صورتیکه هموروئید داخلی به گرید 4 تبدیل شود به هیچ وجه به داخل باز نمی گردد و برای درمان آن از نحوه لیزر درمانی کمک بگیرید.

برخی افراد به دلیل داخلی بودن این نوع از هموروئید تا مدتها پس از ابتلا به آن متوجه وجود آن نشده و زمانیکه علائمی چون خونریزی، درد یا بیرون زدگی در ناحیه مشاهده می کنند به وجود عارضه پی خواهند برد.

خارجی

بواسیر خارجی در خارج روده و در اطراف دهانه مقعد یعنی انتهایی ترین قسمت راست روده که مقعد وجود دارد به وجود می آید. همچنین بواسیر خارجی به دلیل وجود خونریزی، درد، سوزش و بیرون زدگی حادی که به همراه دارد، برای بیمار قابل مشاهده خواهد بود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

بیماران می توانند در ابتدایی ترین مراحل ابتلا به بواسیر به متخصص مراجعه نمایند. این علائم شامل احساس توده یا برآمدگی یا توده در مقعد،  درد، خونریزی مقعدی هنگام مدفوع، خارش و نشت مدفوع باشد. در صورتیکه هموروئید شمات در مراحل ابتدایی  باشد پزشک توانایی پیشگیری و کنترل از بیماری خواهد بود و در غیر این صورت و بی توجهی به درمان عارضه از عوارض زیادی برخوردار خواهد بود.

منبع: زرین بانو-هموروئید چیست


سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 12:59 عصر

عواملی مانند هزینه ای گزاف بیمارستان، طولانی بودن دوره های درمانی و نیز ترس از جراحی موجب شده بیماران تمایلی بیشتری به درمان های خانگی داشته باشند. یکی از این این درمانها درمان فیستول با عسل است. که در ادامه مفصلا به بررسی آن می پردازیم :

درمان فیستول با عسل

عسل خوراکی بسیار مفید، و نوعی داروی ضد التهاب است. مصرف این دارو چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی در بهبود این بیماری موثر خواهد بود.

فیستول مقعدی نوعی بیماری عفونی است. علت ایجاد این بیماری نیز معمولاً تجمع عفونت در زیر پوست، یا همان آبسه است. گسترش عفونت نیز می تواند شرایط را وخیم تر نماید. تاثیرات عسل در درمان این بیماری شامل جلوگیری از عفونت زخم و عوارض آن بعدی است.

البته لازم به ذکر است که درمان فیستول با عسل را نمی توان روش قطعی درمان معرفی کرد. زیرا انجام این درمان تنها در برطرف کردن علائم بیماری اثر گذار است و نمی تواند درمان قطعی بیماری باشد. برای آنکه بتوان بیماری را برای همیشه برطرف کرد.

باید از روشهای تهاجمی تری مثل جراحی سنتی یا لیزر درمانی استفاده نمود. ولی اگر از درمان های خانگی مثل عسل یا درمان فیستول با دارو همراه با روشهای تهاجمی تری استفاده کنید. می توانید نتیجه بهتر و سریع تری از درمان بگیرید.

نحوه استفاده از این آنتی بیوتیک قوی به این شرح است:

مقداری عسل را بر روی موضع فیستول قرار دهید. پس از حدود 30 الی 40 دقیقه موضع را بشویید. این درمان را حداقل یک مرتبه در روز تکرار کنید.

دو قاشق عسل را در یک لیوان آب گرم حل کرده و 2 بار در روز از آن میل کنید.

آیا درمان فیستول با عسل روش قطعی است؟

خیر، عسل نمی تواند به طور قطع این بیماری را درمان نماید و فقط در کنترل التهاب و عفونت موثر است. در ضمن نباید در یک دوره طولانی از عسل برای درمان استفاده کرد. زیرا این کار موجب می شود، مراحل اصلی درمان با تاخیر شروع شود.

برای درمان این بیماری روشهای عمل فیستول پیشنهاد می‌شوند. اما بهترین راهکار سریع و قطعی، درمان فیستول با لیزر است. لیزر سرپایی، بدون ایجاد درد و خونریزی فیستول را برای همیشه درمان می کند.

https://darmantehran.com/fistula/honey-treatment/


سه شنبه 102 فروردین 29 , ساعت 12:52 عصر

درمان خانگی یا گیاهی فیستول نمی توانند درمان قطعی این بیماری باشند، اما می توانند به رفع علائم این بیماری مثل عفونت، خارش و سوزش کمک کنند. در ادامه گیاهانی که به درمان این بیماری کمک می کنند، را معرفی می کنیم.

 

درمان گیاهی فیستول مقعدی نمیتواند درمان قطعی این بیماری باشد. بلکه درمان فیستول با لیزر راه قطعی درمان این بیماری است که در یک جلسه سرپایی در کلینیک و در کمتر از نیم ساعت انجام میشود. بیمار در حین لیزر درمانی درد و یا خونریزی احساس نمی کند.

فیستول چیست؟

بیماری فیستول مقعدی یکی از بیماری های عفونی ناحیه نشیمنگاه است. در اثر این عارضه اتصالی غیر طبیعی بین بخشی از روده و پوست اطراف مقعد ایجاد میشود. در واقع عامل این بیماری عفونت است، پیشروی عفونت مسیری را ایجاد می کند که دو بخش از بدن به هم متصل شوند.

 

این عارضه می تواند باعث ایجاد التهاب و عفونت در اطراف زخم شود و علائم آزار دهنده ای را به همراه دارد. از جمله مهمترین آنها می توانیم به درد، عفونت، التهاب، خارش و سوزش و ترشحات بد بو اشاره کنیم.

درمان خانگی فیستول مقعدی

باز هم تاکید می کنیم که روشهای خانگی نمی توانند درمان قعطی این بیماری باشند، با این حال می توانند در رفع موقت علائم این بیماروشهای موثر باشد. مهمترین روشهای گیاهی و خانگی برای درمان این بیماری عبارتند از :

 

درمان فیستول با زالو

استفاده از زالو می تواند در بهبود علائم بیمار و از بین بردن عفونت موثر باشد. همچنین انجام زالو درمانی در کنار سایر روشها می تواند به نتیجه گیری بهتر از این درمان خانگی کمک کند. زالو خون را توصیه می کند. انجام زالو درمانی در سه مرحله و با فاصله یک هفته برای درمان این بیماری مفید است.

 

پونه کوهی درمان گیاهی فیستول مقعدی

پونه کوهی دارویی گیاهی، ضد التهاب و نوعی آنتی بیوتیک قوی است. مصرف این گیاه علاوه بر بهبود التهاب و عفونت در کاهش تورم و جلوگیری از خونریزی نیز موثر خواهد بود. به علاوه مصرف پونه کوهی در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.

 

برای این منظور یک قاشق از روغن برگ پونه کوهی را در آب حل کرده و اجازه دهید به جوش بیاید و پس از خنک شدن آماده مصرف است. این نوشیدنی را می توانید 2 بار در روز مصرف کنید. این نوشیدنی سیستم ایمنی را قوی تر کرده و باکتریهای مضر را از بین می برد.

 

درمان سنتی فیستول با زردچوبه

زردچوبه ماده ای ضد التهاب و آنتی بیوتیک قوی است. کورکومین موجود در زردچوبه به حفظ و افزایش تعداد گلبول های سفید بدن کمک می کند. پودر زردچوبه پخته شده کورکومین بیشتری داشته و طعم بهتری دارد. بنابراین مصرف زردچوبه می تواند در برطرف کردن التهاب و عفونت زخم و نیز افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. برای تهیه معجون زردچوبه دستورالعمل زیر را به خاطر داشته باشید.

 

یک قاشق زردچوبه، یک لیوان شیر و دو قاشق عسل را مخلوط کنید. شب ها قبل از خواب این نوشیدنی را میل کنید.

گل میخک

درمان سنتی فیستول با گل میخک

گل میخک دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است. این گیاه روده ها را پاکسازی کرده و قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. برای مصرف گل میخک می توانید تعدادی از آن را به چای زنجبیل اضافه کنید و اجازه دهید تا دم بکشد. پس از خنک شدن آن را بنوشید و منتظر خواص شگفت انگیز آن در کاهش درد باشید.

پیاز و سیر

پیاز و سیر هر دو خوراکی های مفیدی هستند که به برطرف کردن التهاب و عفونت کمک می کنند. مصرف پیاز و سیر در افزایش قدرت ایمنی بدن موثر هستند. تهیه سوپ از پیاز و سیر می تواند اکسیری باشد که بیماری را شما را رفع می کند.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای ضد التهاب بسیار قوی با اثرگذاری سریع تر است. اما نباید از این روغن قوی به تنهایی استفاده نمود. بلکه بهتر است آن را با روغن زیتون و به نسبت مساوی مخلوط کرده و بر روی موضع استعمال نمایید. پس از 30 دقیقه موضع را شسته و خشک کنید.

 

درمان گیاهی فیستول مقعدی شاید برطرف کننده التهاب باشد اما درمان قطعی نیست!

 

چای زنجبیلی

چای زنجبیل یک درمان خانگی قدیمی است که دستگاه گوارش شما را آرام می کند و درد، حالت تهوع و یبوست را تسکین می دهد. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خلق و خوی را بالا می برد و به شما کمک می کند بهتر با فیستول خود کنار بیایید. چند بار در روز چای زنجبیل بنوشید تا مطمئن شوید که این درمان خانگی برای فیستول مفید بوده است.

 

حمام سیتز

یک روش قدیمی و موثر برای برطرف کردن این عارضه نشستن در آب گرم یا همان حمام سیتز است. آب می تواند به بهبود گردش خون، برطرف کردن التهاب و نیز کاهش درد کمک کند. برای این منظور لگن یا وان آب را پر کرده و برای حداقل 30 دقیقه در آن بنشینید. این درمان را می توانید تا 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار کنید.

 

فیبر

فیبر ماده ای مغذی و بسیار مفید برای بدن است. فیبر در بدن انسان ها هضم و جذب نمیشود. بنابراین در روده تجمع می کند. مصرف آن می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد و به رفع یبوست کمک کند. از آنجایی که مشکلات گوارشی می تواند وضعیت بیماری شما را وخیم تر نماید، باید به شدت مراقبت تغذیه خود باشید. برای مصرف فیبر می توانید انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. نوشیدن آب تا 10 لیوان در طول روز نیز توصیه میشود.

 

دانه گریپ فروت

عصاره دانه گریپ فروت می تواند در بهبود این بیماری موثر باشد. برای این منظور چند قطره از این عصاره را روی پنبه بریزید و بر روی موضع ضماد کنید. پس از 20 دقیقه موضع را بشویید و خشک کنید.

درمان فیستول مقعدی در طب سنتی چقدر موثر است؟

روشهای درمان گیاهی فیستول مقعدی یا طب سنتی می تواند در برطرف کردن علائم آزار دهنده این بیماری مثل درد، سوزش و خارش و از همه مهمتر عفونت موثر باشند، اما درمان قطعی نیستند. زیرا هیچ تاثیری در برطرف کردن علت اصلی یا  همان فیستول ایجاد شده ندارند. استفاده از درمانهای گیاهی همراه با درمانهای تهاجمی می تواند نتیجه بهتری را داشته باشد.

 

برای درمان قطعی بیمار باید تحت جراحی فیستول قرار گیرد. جراحی سنتی همان عمل جراحی است که تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام میشود. جراحی سنتی نیاز به بستری چند روز در بیمارستان دارد. همچنین جراحی ریسک بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع را به همراه دارد.

https://darmantehran.com/fistula/herba-treatment/


<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ