سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستمکار را چنین سوگند دهید ، اگر بایدش سوگند دادن : که او از حول و قوت خدا بیزار است ، چه او اگر به دروغ چنین سوگندى خورد در کیفرش شتاب شود ، و اگر سوگند خورد به خدایى که جز او خدایى نیست در کیفرش تعجیل نبایست چه او خدا را یگانه دانست . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 99 مرداد 21 , ساعت 2:40 عصر

جراحی شقاق

بیماری شقاق یکی از بیماری های نشیمنگاهی است که شاید بسیاری از افراد با آن سروکار داشته باشند و درد زیادی را تحمل کنند اما راه درمان درست آن را ندانند. شقاق یک پارگی یا شکاف مشابه بریدگی دست با کاغذ است که در انتهای کانال مقعد مشاهده شده و باعث خونریزی مقعدی می‌شود. یکی از شایع ترین علل خونریزی مقعدی همین شقاق یا فیشر می باشد.

شقاق یا فیشر با چشم نیز دیده می شود اما بیشتر افراد آن را با بواسیر(هموروئید) اشتباه می گیرند زیرا هر دوی آنها با خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع همراه هستند اما با مراجعه به پزشک می توان این عارضه را به راحتی تشخیص داد.

روش‌های درمان را اینجا مشاهده کنید

یبوست که یکی از عوامل اصلی شقاق است، به معنی دفع مدفوع خشک و سفت است. در چنین حالتی دفع مدفوع بسیار مشکل است و با زور زدن زیاد همراه است که همین فشار و زور زدن زیاد باعث ایجاد این عارضه می‌شود.

عمل جراحی شقاق یا فیشر با روش های سنتی، یکی از گزینه های درمانی است که در گذشته بیشتر افراد از این روش استفاده می کردند اما با پیدایش روش لیزر، جراحی کم کم منسوخ شده و بیماران آن را انتخاب نمی کنند.

اگر به این بیماری توجهی نشود، شقاق بیش از 1 ماه طول می‌کشد و تبدیل به نوع مزمن می شود. در نوع مزمن خونریزی شدیدتر است و حتی امکان بروز کم خونی نیز وجود دارد. همچنین دفع مدفوع برای فرد دشوار است و به دلیل درد زیاد از دفع مدفوع خودداری می‌کند.

 

 


پنج شنبه 99 مرداد 16 , ساعت 12:26 عصر

مشکلات گوارشی یکی از مسائلی است که شاید بیشتر مردم یکبار در زندگی با آن سروکله زده باشند اما مسئله مهم این است که این مشکلات بیشتر در اثر تغذیه نادرست بوجود می آیند. تغذیه نقش بسیار مهمی در زندگی همه ی افراد در سراسر جهان دارد و اگر تغذیه ما نامناسب باشد علاوه بر مشکلات گوارشی، به بیماری های دیگری هم دچار خواهیم شد.

زمانی که فرد به یبوست مبتلا است در هنگام دفع مدفوع بیش از اندازه زور میزند و همین فشار زیاد ممکن است منجر به شقاق مقعدی شود که بسیار دردناک است. برای درمان شقاق یا زخم مقعد باید سریع تر اقدام کرد و نباید به راحتی از آن گذشت زیرا ممکن است بیماری مزمن شده و درمان آن پیچیده شود. شقاق مقعدی یک پارگی در انتهای مقعد است که باعث خونریزی از مقعد می شود و رنگ خون قرمز روشن است.

در برخی افراد شقاق بعد از مدتی از بین می رود اما در برخی دیگر تبدیل به شقاق مزمن می شود و در نوع مزمن حتما باید برای درمان اقدام کرد. در بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دیده شده است که به دلیل درد زیادی که تحمل میکنند از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری میکنند که باعث عوارض دیگری میشود. 

علائم شقاق ممکن است در هر فردی متفاوت باشد علائم شامل:

  • پارگی در اطراف مقعد که میتوان آن را با چشم غیر مسلح نیز دید
  • درد و سوزش در هنگام دفع مدفوع
  • مشاهده ی خون روی دستمال کاغذی که فرد خود را با آن تمیز میکند 
  • احساس برآمدگی در دهانه مقعد
  • احساس خارش 

باید توجه داشت که اگر خونریزی شدید است فورا باید به پزشک مراجعه کرد زیرا منجر به کم خونی می شود. همچنین شقاق و هموروئید علائمی مشابه یکدیگر ایجاد می کنند و گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. بنابراین برای تشخیص دقیق بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درمان شقاق مقعدی

شقاق مقعدی مزمن باید سریعاً درمان شود و در صورت عدم درمان می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. همچنین باید راهی را برای درمان انتخاب کرد که عوارضی به دنبال نداشته باشد و بیمار سختی و درد زیادی را تحمل نکند. روش نوین لیزر این امکان را فراهم کرده است که درمان بدون درد و خونریزی در کمترین زمان ممکن انجام شود. 

درمان با لیزر

لیزر دارای اشعه ای است که به شقاق برخورد میکند و ظرف مدت چند دقیقه آن را از بین میبرد. این کار بدون درد و خونریزی انجام می شود و به بیمار بی حسی موضعی تزریق می شود و مانند روش جراحی دیگر نیازی به تحمل عوارض جانبی داروی بیهوشی نیست. بیمار پس از انجام عمل به فعالیت های روزمره ی خود ادامه میدهد و نیازی به استراحت چندین روزه نیست. 

روش نوین درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر در کلینیک دکتر بیژن عابدیان، توسط پزشک مجرب انجام می شود و تاکنون نتایج رضایت بخشی را برای بیماران به دنبال داشته است.

درمان با جراحی

جراحی دارای دو روش متفاوت است که متاسفانه از عوارض این دو روش بی اختیاری مدفوع و گاز است که تا مدت ها باقی می ماند.

روش اول ایجاد برش در عضلات اسفنکتر است تا فشار از روی مقعد برداشته شود و همانطور که در بالا بیان شد از عوارض آن بی اختیاری مدفوع است. به علاوه استفاده از داروهای بیهوشی هم عوارض خود را دارد و در این روش بیمار یک روز را در بیمارستان بستری می شود.

روش دوم، پیوند زدن قسمت سالم به قسمت آسیب دیده مقعد است که در این روش از داروی بیهوشی استفاده می شود و علاوه بر عوارض بالا درد شدید بعد از عمل را به همراه دارد که برای تسکین این درد مسکن تجویز می شود و بیمار تا مدتی قادر به انجام فعالیت های فیزیکی نیست.

 

ادامه مطلب را در وانانبوز دنبال کنید

 


سه شنبه 99 مرداد 14 , ساعت 5:2 عصر

عارضه ای که معمولا در آخرین نقطه ستون فقرات یا همان استخوان دنبالچه نمایان می‌شود و مشکلات زیادی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. ممکن است شما هم در نقاط مختلف بدنتان با برگشتن مو به داخل پوست و ایجاد جوش مواجه شده باشید که بعد از مدتی خود به خود رفع می شود. 

اما عارضه کیست مویی که در بخش بالایی خط باسن و مقعد ایجاد می شود معمولا به همین راحتی برطرف نشده و باید تحت درمان قرار گیرد. کیست مویی مقعدی (pilonidal sinus) همان برگشت مو به داخل پوست اطراف مقعد است که با چرک و عفونت همراه می‌شود و می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. این بیماری در افراد پرمو بیشتر دیده می‌شود اما عوامل دیگری هم در ایجاد آن دخیل هستند. 

مویی که به داخل برمی‌گردد معمولا سوراخی در زیر پوست ایجاد می کند که داخل آن عفونت جمع می شود و به همین دلیل باعث بروز التهاب و قرمزی می شود. عفونت کیست در مراحل ابتدایی ابتلا به این بیماری کم است و به همین دلیل فرد مبتلا در ابتدا علائم چندانی نخواهد داشت. 

ایجاد یک برآمدگی سفت در بالای مقعد می‌تواند اولین نشانه کیست مویی باشد که بعد از تشکیل آبسه و مزمن شدن این بیماری، علائم آن افزایش می یابد. این نشانه ها به شکل قرمزی و التهاب، خروج چرک و ترشحات، ایجاد سوراخ در پوست ناحیه مقعد و درد زیاد هنگام نشستن بروز پیدا می کند.

 

مطلب کامل را اینجا مشاهده کنید

روش های درمان کیست مویی

اگر در ابتدای بیماری و قبل از گسترش عفونت و تشکیل آبسه متوجه این عارضه شدید، می توانید از روش های خانگی و دارویی برای درمان آن استفاده کنید. با اینکه روش های خانگی به عنوان درمان قطعی و ریشه ای برای کیست مویی به شمار نمی‌روند اما در مواقعی ممکن است کارساز باشند.

البته استفاده خودسرانه از این روش ها می تواند روند درمان را پیچیده تر کند و باید حتما طبق دستور پزشک انجام شود. اگر بعد از چندین روز این درمان ها کارساز نبود، احتمالا یکی از روش های درمان کیست مویی با لیزر یا جراحی به شما پیشنهاد می شود. در ادامه انواع روش های درمان کیست را با هم بررسی می کنیم:

درمان خانگی کیست مویی

در اینجا روش‌هایی که می توانند در کاهش علائم و التهاب کیست مویی موثر باشند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

عسل: این ماده با داشتن خاصیت آنتی باکتریال برای ضدعفونی کردن موضع بیماری و همچنین کاهش التهاب آن بسیار مفید است.

سیر: این ماده خواص فراوانی دارد که از جمله آن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد قارچی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان این عارضه کمک می کند. شما می توانید سیر را له کرده و چند دقیقه روی موضع بیماری قرار دهید تا باکتری های این محل را بطور کامل از بین ببرد.

آلوئه ورا: یکی دیگر از درمان های موثر برای کاهش علائم کیست مویی استفاده از آلوئه وراست. برای استفاده از این گیاه باید مقداری از ژل آن را خارج کنید و چندین بار در روز به مدت چند دقیقه روی سینوس استعمال کنید و سپس بشویید.

کمپرس گرم: استفاده از این روش به کاهش درد این عارضه و همچنین تخلیه عفونت و تسریع روند بیماری کمک می کند. البته باید در نظر داشت که این روش فقط و فقط علائم بیماری را کاهش می دهد.

سرکه سیب: این ماده به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می تواند موضع بیماری را ضد عفونی کرده و ph پوست را تنظیم کند و در نتیجه روند درمان بیماری را بهبود ببخشد.

نمک: نمک به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد برای درمان کیست مویی استفاده می شود و به کاهش التهاب و عفونت این عارضه کمک می کند. می توایند مقداری نمک طبیعی را داخل یک لگن پر از آب ریخته و هر روز چند دقیقه داخل آن بنشینید.

درمان دارویی کیست پیلونیدال

همانطور که در بالا هم اشاره شد، اگر عفونت کیست مویی اندک باشد می توان به کمک دارو آن را درمان کرد. داروهایی که برای درمان عفونت و التهاب این عارضه استفاده می شوند شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن مثل استامینوفن و ایبوبروفن می باشند. برای اثربخشی دارو باید آنها را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. همچنین استفاده از داروهای موضعی پماد و کرم هم می تواند به درمان این عارضه کمک کند. 

یک روش درمانی دیگر هم وجود دارد که در آن ماده ای شیمیایی به اسم فنل در موضع بیماری تزریق می شود که می تواند این عارضه را بهبود ببخشد.

جراحی کیست مویی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که ریسک جراحی به روش های سنتی را می پذیرید، می توانید از روش های عمل کیست مویی به روش باز و بسته برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

عمل باز کیست مویی: در عمل باز به وسیله تیغ جراحی برشی روی کیست ایجاد می شود و بافت بیماری بطور کامل حذف شده و عفونت و زائده های ایجاد شده بطور کامل تخلیه می شود. در این روش پزشک تصمیم می گیرد که محل جراحی را بخیه نزند تا به مرور زمان ترمیم شود. 

 

 


شنبه 99 مرداد 4 , ساعت 12:14 عصر

What should we do to treat hemorrhoids???
بواسیر و یا همان هموروئید (Hemorrhoids) بیماری مقعدی می باشد که در بیشتر افراد بالای 50 سال بهوجود می اید و دلیل اصلی ان هم یبو…July 22, 2020
البته این بیماری علت های دیگری هم مثل چاقی و افزایش وزن، بارداری، بلند کردن وسایل سنگین و ... دارد اما بیشترین دلیل ابتلا افراد به ان یبوست می باشد

بنابراین اگر شما تا به حال بواسیر را تجربه نکرده اید و گرفتار ان نشده اید پس بهتر است که از حالا با رعایت رژیم غذایی پرفیبر و جلوگیری از یبوست، از این بیماری پیشگری نمایید.

اما اگر با این بیماری درگیر هستید و نمیدانید که برای درمان بواسیر چه باید کرد با ما همراه باشید:

اول از همه باید بگویم که بواسیر بیماری ای نیست که خود به خود و یا با روش های خانگی درمان شود اگر هم با این روش ها توانستید این بیماری را درمان کنید باید بدانید که با اولین یبوست شدن دوباره به سراغتان خواهد امد پس برای درمان دائمی بدون بازگشت و همیگشی این بیماری حتما حتما در وهله اول به پزشک متخصص بواسیر یا هموروئید مراجعه نمایید تا ویزیت شوید و پزشک شما را معاینه نماید:


معاینه بواسیر


بعد از معاینه اگر بواسیر شما در مراحل ابتدایی باشد و بیرون زدگی نداشته باشد یعنی زائده ای گوشتی مانند از مقعدتان به بیرون نیامده باشد به این معنی است که بیماری شما هنوز پیشرفت نکرده و می توان با روش هایی مثل روش های درمان خانگی جلوی بدتر شدن و پیشرفت انرا گرفت پس پزشکتان به شما توصیه می کند که فیبر بیشتری مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید و شاید پماد و یا کرم هایی مثل پماد انتی هموروئید هم برای شما تجویز نماید که درد داخلی ان را بهبود بخشد. اما اگر شما دیر به پزشک مراجعه نمایید و بواسیرتان پیشرفته شده باشد یعنی بیرون زده باشد و هنگام عمل دفع شاهد خونریزی و یا درد باشید پزشک راهی جز جراحی و یا عمل بواسیر برای شما ندارد اما این عمل می تواند به دو صورت انجام شود:

یا اینکه به صورت سنتی و با تیغ جراحی عمل شوید که مزایای کم و معایب بسیاری مثل بیهوشی، بازگشت دوباره و بیماری، درد بسیار و ... دارد و بیمار پس از بیهوشی باد درد زیادی را تحمل کند و هیچ تضمینی هم نیست که بعد از جراحی با تیغ بواسیر شما دوباره برنگردد این روش تقریبا در بیشتر جاها منسوخ شده و روش لیزر درمانی محبوبیت بیشتر پیدا کرده است.


جراحی سنتی بواسیر


و یا اینکه درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر را انجام دهید که بیشتر پزشکان متخصص همین روش را پیشنهاد می کنند و نسبت به سایر روش ها مزایای بسیاری مثل عدم نیاز به بیهوشی، درد کم و درمان سریع و بدون بازگشت دارد. در لیزر درمانی بواسیر، بیرون زدگی بواسیر ( مشاهده عکس بیرون زدگی بواسیر) توده ای که از مقعد بیرون زده است را با نور اشعه لیزر که به دو نوع کم توان و پرتوان تقسیم می شود و نه با تیغ جراحی برش می دهند و می برند بدون اینکه نیازی به بخیه باشد بعد از مدتی محل لیزر ترمیم می شود. شما خودتان می توانید انتخاب نمایید که با چه روشی درمان شوید و پزشکتان هم موظف است که مزایا و معایب همه روش ها را برای شما بازگو کند.


درمان بواسیر با لیزر

بعد از اینکه یکی از این روش ها را برای درمان خودتان انتخاب کردید باید بعد از درمان هم مراقبت های ویژه ای و رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید تا دچار مشکلات بعد از عمل نشوید.

بهتر است هروقت احساس نیاز به دفع پیدا کردید همان موقع عمل دفع را انجام دهید و انرا به تعویق نیندازید چون نگه داشتن و احتباس مدفوع باعث خشک شدن ان می شود و در نتیجه مدفوع به سختی بیرون می اید که مدفوع سفت و سخت هم یکی از علت های بواسیر می باشد.

همچنین سعی کنید هنگام اجابت مزاج زور نزنید و به زور سعی نکنید مدفوع را خارج نمایید. 
منبع : https://bit.ly/3hq3PuC


دوشنبه 99 تیر 23 , ساعت 12:22 عصر

پنومونی یا سینه پهلو کردن چیست و روش های تشخیص و درمان آن

پنومونی که در انگلیسی Pneumonia می باشد همان سینه پهلو و یا ذات الریه است که به التهاب ریه مربوط می شود. این بیماری در بیشتر موارد مانند سایر بیماری های خودایمنی بر اثر عفونت و یا ویروس ایجاد می شود.

کیسه های هوا در پنومونی ورم می کنند و داخل آن پر از مایعات می شود. در نتیجه میزان اکسیژن رسانی کاهش پیدا می کند.

نشانه های پنومونی

اکثر افرادی که به این عارضه دچار می شوند اغلب  دارای سرفه هایی خلط دار، تب و لرز شدید، نفس تنگی، درد شدید در قفسه سینه هستند. شایع ترین نشانه و علامت در افراد مسنی که به این بیماری مبتلا هستند گیجی می باشد.

در کودکان کمتر از پنج سال هم تب، سرفه، تنفس زیاد و یا اختلال در نفس کشیدن، از نشانه های پنومونی می باشد.

البته تب را نمی توان عامل تعیین کننده مناسبی برای این بیماری بدانیم زیرا بسیاری از امراض دیگر هم هستند که با علامت و نشانه تب همراه هستند. هم چنین کودکانی که زیر دو ماه هستند معمولاً سرفه نمی کنند و علامت های شدیدتر این بیماری بیشتر این موارد می باشد:

تشنج، استفراغ، کاهش یا افزایش دمای بدن، کاهش نیاز بدن به آب و تشنگی، کاهش هوشیاری، کبود شدن پوست.

انواع پنومونی و علائم هر یک از آنها 

سینه پهلو یا همان پنومونی از لحاظ باکتریایی معمولاً نشانه های مشابهی دارند مثلاً در پنومونی لژیونلا، نشانه هایی مانند شکم درد، اسهال و یا گیجی مشاهده می شود و یا در پنومونی از نوع استرپتوکوک پنومونیه، خلط هایی که از بیمار خارج می شود قهوه ای رنگ و یا سرخ هستند.

در پنومونی کلبسیلا که به ژله ارغوانی هم معروف است، خلط خونی یا هموپتیزی دیده می شود. البته خلط خونی در سایر بیماری ها هم مثل سل، سینه پهلو گرم- منفی، آبسه ریه و مخصوصاً در برونشیت حاد ظاهر می شود 

پنومونی مایکوپلاسما که با ورم غده های لنفاوی گردن، و یا عفونت گوش ظاهر می شود. در پنومونی ویروسی هم بیشتر خس خس کردن سینه مشاهده می شود. 

عوامل خطر

مهمترین مواردی که زمینه ابتلا به سینه پهلو را فراهم می کنند عبارتند از : مصرف الکل و سیگار، بیماری های مزمن ریوی، کبدی، کلیوی، نقص سیستم ایمنی بدن، مصرف داروهای سرکوب کننده و مسدود کننده مثل مهار‌کننده‌های پمپ پروتون یا مسدود‌کننده‌های H2. البته ناگفته نماند که با افزایش سن هم احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.

روش های تشخیص

در این مرحله معمولاً پزشک هم از نشانه های فیزیکی و هم از اشعه ایکس برای قفسه سینه جهت تشخیص پنومونی استفاده می کند.

در هر صورت تشخیص و پیدا کردن علت دقیق این بیماری کمی دشوار است. مثلاً در کودکان زیر دو ماه تنفس بیش از 60 بار در دقیقه و یا در کودکان بین دو ماه تا یک سال تنفس بیش از 40 بار در دقیقه و …ملاک قرار گرفته است.

اما در افراد بزرگسال اگر پنومونی خفیف باشد لازم به بررسی دقیق نیست زیرا خطر کمتری دارد اما اگر شرایط به گونه ای باشد که مجبور به بستری در بیمارستان باشند باید آزمایش خون، پالس اکسیمتری، رادیوگرافی قفسه سینه و همچنین شمردن کامل الکترولیت‌های سرم، سطح پروتئین واکنشی C و احیاناً آزمایش‌های عملکرد کبد انجام شود. 

درمان 

برای درمان این بیماری معمولاً آنتی بیوتیک و مسکن های معمولی، استراحت کامل، مصرف مایعات پاسخ می دهد. اما در افراد سالمند و یا افرادی که بیماری های زمینه ای دیگری هم دارند، نیاز به مراقبت بیشتر می باشد و حتی اگر فرد در منزل بهبود نیافت باید به بیمارستان مراجعه شود.

بر اساس آمار و اطلاعات در کل جهان حدود 7-13? مورد پنومونی کودکان باعث بستری شدن آنها در بیمارستان می شود. برای پذیرش بزرگسالان جهت درمان پنومونی در بیمارستان نمره ای به نام CURB-65 وجود دارد که به این صورت می باشد: اگر این نمره بین صفر تا یک باشد یعنی فرد میتواند خودش را در منزل درمان نماید و اگر نمره دو باشد بستری کوتاه مدتی در بیمارستان خواهد داشت، اما اگر این عدد بین سه تا پنج باشد پزشک توصیه می کند که فرد حتماً بستری شود.

پیشگیری

در آخر اینکه با رعایت این موارد ساده اما مهم می توان از بیماری خطرناک و تقریباً کشنده پیشگیری نمود:

  • ترک سیگار:  به دلیل اینکه سیگار بافت ریه ها را از بین می برد.
  • دور ماندن از افراد آلوده به این بیماری
  • اگر سن شما بالای 65 سال می باشد و یا دارای بیماری هایی هستید که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما می شود بهتر است واکسن مربوط به این بیماری را که همان واکسن پنوموکوک میباشد دریافت کنید.
  • در صورت سرماخوردگی و یا آنفولانزا هم واکسن آنفولانزا را بزنید.

منبع: کلینیک نوین 


<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ