سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس دانشی را از کسی پنهان بدارد یا برآن به عنوان پاداش مزد گیرد، هرگز آن دانش به وی سودی نرساند . [امام سجّاد علیه السلام]
 
دوشنبه 98 بهمن 28 , ساعت 2:8 عصر

حتی اگر از مبتلایان به بواسیر یا هموروئید نباشید، قطعا نام این بیماری به گوشتان خورده است که یکی از بیماری های ناحیه مقعد است که می تواند آزاردهنده و دردناک باشد. به بیانی دیگر هنگامی که رگ های ناحیه مقعد و بخش تحتانی راست روده متورم شوند، شما به این بیماری مبتلا شده اید. اگر این زائده در داخل مقعد ایجاد شود، بواسیر داخلی و اگر در بیرون و اطراف مقعد نمایان شود، هموروئید خارجی نام دارد. البته جای نگرانی نیست و در صورت تشخیص به موقع، خطری وجود نخواهد داشت.

همانطور که گفته شد با توجه به محل عروق آسیب دیده ناحیه مقعد، بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود و می تواند علائم مختلفی ایجاد کند :

بواسیر داخلی: اغلب بدون درد بوده و نشانه شایع آن خونریزی از مقعد و مشاهده خون در مدفوع است. در واقع در این نوع بواسیر، عروق داخلی انتهای راست روده درگیر هستند و بیمار درد کمی را احساس می کند. اما گاهی عبور مدفوع باعث تحریک و بیرون آمدن رگهای هموروئیدی و ایجاد ناراحتی خواهد شد.

نوع داخلی چهار درجه دارد:

درجه یک: تورم رگهای دیواره انتهایی راست روده، بدون اینکه از مقعد خارج شوند. این بالشتک ها بسته به میزان فشار و تجمع خون در آنها می توانند دچار خونریزی شوند.

درجه دو:زمانی که بیماری پیشرفت میکند، رگهای بواسیری هنگام دفع مدفوع و ایجاد فشار بیرون می زنند و پس از آن بصورت خود به خود به داخل باز می گردند.

درجه سه: در این مرحله از پیشرفت بیماری، برآمدگی های ایجاد شده قادر به بازگشت خود به خود نیستند و با کمک انگشت می توان آنها را به داخل کانال بازگرداند.

درجه چهار:در این درجه از بیماری، رگهای متورم کاملا از مقعد خارج شده و برآمدگی ایجاد می کند. این عروق به هیچ عنوان به داخل برنمی گردد.

بواسیر خارجی: شریان های خارج از مقعد را درگیر می کند و باعث ایجاد درد، خارش و سوزش زیادی برای بیمار می شود. بواسیر خارجی یک برآمدگی دردناک در پوست اطراف مقعد است و در مقایسه با هموروئید داخلی علائم آزاردهنده تری دارد.

نحوه تشخیص و روش‌های درمان بواسیر 

تشخیص بواسیر یا هموروئید معمولا با بررسی دقیق علائم بیمار و سابقه سایر بیماریهای وی آغاز می شود. شرح کامل این علائم می تواند به تشخیص سریع بیماری کمک بسیاری کند اما در مرحله دوم پزشک با معاینه بالینی مقعد، تشخیص خود را اعلام می کند.

معاینه با انگشت یکی از روشهای تشخیص بواسیر داخلی است. در صورت وجود هرگونه برآمدگی غیر طبیعی، پزشک برای بررسی دقیق تر از روش های آنوسکوپی، پروکتوسکوپی، کولونوسکوپی و یا سیگموئیدوسکوپی استفاده می کند. پس از بررسی کامل و تشخیص نوع و درجه بیماری، روش درمان تعیین می شود.

چندین روش برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد اما پزشک با توجه به میزان پیشرفت بیماری یکی از روش های درمان را پیشنهاد می دهد. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان با روشهای خانگی و دارویی آن را درمان نمود. در غیر اینصورت باید یکی از روش های اسکلروتراپی، هموروئیدکتومی، استاپلر، رابربند و یا لیزر برای درمان بیماری شما انجام شود.

با توجه به اینکه درمان بیماری بواسیر یا هموروئید خارجی و داخلی با لیزر بصورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود، یکی از روشهای پر طرفدار برای درمان هموروئید است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

لیزر بواسیر یا هموروئید

لیزر امروزه به دلیل مزایای بسیار، جایگزین جراحی شده. جراحی بواسیر با بیهوشی کامل و بستری شدن در بیمارستان،  تنها راه درمان قطعی در گذشته بود. علاوه بر این، فرد تا مدتها از درد و عوارض جراحی رنج می برد. اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش دستگاه های لیزر، روشهای جراحی به مرور کنار گذاشته شد.

روش درمان با لیزر که یکی از روشهای درمانی نوین بشمار می آید، برای بواسیر و سایر بیماریهای نشیمنگاهی استفاده می شود و اولویت اول بیماران است، زیرا روند درمان را برای بیمار و پزشک رضایت بخش نموده است. در روش لیزر هموروئید به دلیل انعقاد خون پس از ایجاد برش، محل جراحی به طور کامل برای جراح شفاف می شود. به همین دلیل احتمال اینکه ریشه ها ناقص سوزانده شوند به حداقل می رسد و امکان بازگشت بیماری نزدیک به صفر است.

مزایای لیزر درمانی

1- درمان با لیزر با حسی موضعی و در مطب انجام می شود.

2- نیازی به بیهوشی ندارد.

3- نیاز به بستری و استراحت مطلق نیست و فرد بلافاصله می تواند به زندگی روزمره خود بازگردد.

4- زمان مورد نیاز برای لیزر کمتر از یک ساعت است.

5- این روش بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به پانسمان انجام می شود.

هزینه درمان هموروئید با لیزر

هزینه های درمان با لیزر ثابت نیستند اما معمولا از هزینه عمل های سنتی بیشتر نمی باشند. در اکثر بیماران تا وقتی که معاینه انجام نشود، پزشک قادر نخواهد بود بیماری آن ها را تشخیص دهد. به همین دلیل در تماس تلفنی نمی توان مبلغ واحدی را برای درمان بواسیر با لیزر عنوان کرد. حتی اگر بیمار علائم مشخصی از بواسیر داشته باشد، باید حتما معاینه شود تا نوع و میزان پیشرفت بیماری بطور دقیق تشخیص داده شود.

منبع


پنج شنبه 98 بهمن 24 , ساعت 10:4 صبح

بواسیر یا هموروئید، وارد آمدن فشار بیش از اندازه به رگهای ناحیه مقعد است که در نهایت منجر به ایجاد تورم و کشیدگی در عروق این ناحیه خواهد شد. بالشتک های بواسیری همان رگ های ناحیه آنال هستند که تحریک شده و کشیده می شوند و در نهایت به شکل هموروئید ظاهر می شوند. ایجاد فشار در ناحیه مقعد می تواند دلایل متعددی داشته باشد که زور زدن زیاد در زمان دفع مدفوع، یبوست داشتن به مدت طولانی، بارداری و زایمان در خانم ها، نشستن های طولانی، چاقی و… بخشی از این دلایل هستند.

لیزر بواسیر چه مزایایی دارد؟

روشی که امروزه جایگزین جراحی شده، درمان بواسیر با لیزر است و در حال حاضر به عنوان بهترین و قطعی ترین روش درمان این عارضه استفاده می شود.

روش درمان بواسیر با لیزر توسط دکتر متخصص و بصورت سرپایی در کلینیک انجام می شود و بیمار درد و خونریزی زیادی احساس نخواهد کرد. در روش لیزر آسیبی به بافت های مجاور زائده بواسیری وارد نمی شود و اشعه لیزر خود باعث ترمیم عروق خونی خواهد شد.

لیزر شامل دو نوع co2 و مادون قرمز (IRC) می باشد که از لیزر co2 برای هموروئیدهای پیچیده و از مادون قرمز به عنوان بهترین راه تسکین و درمان فوری درد بواسیر درجه یک و دو استفاده می شود. در مقابل لیزر دی اکسید کربن قادر به درمان انواع مختلف هموروئید (خارجی، داخلی، خونی و ترومبوزه) است و هیچگونه جای زخم و زائده ای در ناحیه مقعد باقی نمی گذارد.

اگر به دنبال درمان سریع بواسیر هستید، روش لیزر در کمتر از یک ساعت و بدون بیهوشی انجام می شود و نیازی به استراحت و گذراندن دوران نقاهت نیست. بیمار بلافاصله بعد از این جراحی سرپایی، می تواند به منزل برگردد و فقط چند ساعتی تا از بین رفتن اثرات داروی بی حسی زمان لازم است.

سایر مزایای جراحی بواسیر با لیزر شامل این موارد است:

  • از مهم ترین ویژگی های لیزر احتمال پایین عود مجدد بیماری است
  • این روش بصورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود
  • خونریزی و درد در لیزر به حداقل می رسد
  • تقریبا هیچگونه عوارضی به دنبال نخواهد داشت

مراقبت بعد از درمان هموروئید با لیزر

مراقبت های بعد از انجام لیزر هم به عنوان بخش مهمی از درمان شما به حساب می آید. رعایت بهداشت این ناحیه،عدم استفاده از لباس های تنگ، استفاده نکردن از شوینده های معطر و حساسیت زا و… از جمله مواردی هستند که باید به مدت یک هفته تا ده روز رعایت کنید. همچنین ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و مصرف کافی فیبر و مایعات به نرم شدن مدفوع و عدم ابتلا به یبوست کمک می کند که این امر مانع عود مجدد بیماری می شود.

عوارض لیزر

طبق تحقیقات انجام شده بر روی بیمارانی که از لیزر استفاده کرده اند، این نوع درمان هیچگونه عوارضی را به دنبال نخواهد داشت. البته تبحر پزشک و نوع دستگاه لیزر هم از نکات بسیار حائز اهمیت است.

هزینه درمان بواسیر با لیزر

موضوعی که معمولا باعث نگرانی بیماران می شود، هزینه جراحی بواسیر با لیزر است. این هزینه بر اساس موارد مختلفی مشخص می شود که باید یک به یک آنها را بررسی کرد. مرکز درمانی، شرایط فرد مبتلا، میزان پیشرفت بیماری، پزشک جراح و… از فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین هزینه می باشند.

در روش جراحی سنتی به دلیل نیاز به بستری شدن در بیمارستان و همچنین دوران نقاهت طولانی تر، هزینه ها افزایش می یابد و با در نظر گرفتن این موارد، هزینه لیزر و جراحی سنتی تقریبا یکسان است. در رابطه با اینکه آیا بیمه هزینه لیزر را پرداخت می کند یا خیر؟ باید بگوییم که برخی از بیمه های تکمیلی بخشی از این هزینه را به عهده می گیرند.

 

منبع: آسمونی


پنج شنبه 98 بهمن 24 , ساعت 9:54 صبح

هموروئید همان عروق ناحیه مقعد است که به علت ایجاد فشار، دچار التهاب و تورم می شود. این عارضه در ابتدا علائم خاصی ندارد و زمانیکه بیماری پیشرفت می کند، علائم آن آشکار می شود. شایع ترین نشانه های هموروئید مشاهده خونریزی و بیرون زدگی در اطراف می باشد. البته بسته به اینکه نوع بواسیر خارجی یا داخلی است و بیماری تا چه حد پیشرفت کرده، این علائم می تواند تغییر کند.

هموروئید خارجی

اما بواسیر خارجی عروق بیرون از مقعد را درگیر می کند و باعث ایجاد توده ای آزار دهنده در این ناحیه می شود. علاوه بر خونریزی این نوع هموروئید می تواند خارش و سوزش هم به همراه داشته باشد.

اما همیشه نمی توان چنین علائمی را صرفا به هموروئید نسبت داد و اگر رنگ خونی که مشاهده می کنید تیره باشد، احتمال ابتلا به بیماری های دیگر افزایش می یابد.

هموروئید داخلی

بواسیر داخلی شریان های خونی داخل کانال مقعد و یا انتهای راست روده را درگیر می کند که شاخص ترین نشانه آن هم مشاهده رگه های خونی همراه با ترشحاتی بر روی مدفوع است. ممکن است هموروئید داخلی پرولاپس شده و از مقعد بیرون بزند که در این صورت می توانید این توده بیرون زده از مقعد را حس کنید.

علت ابتلا به هموروئید

علت اصلی بواسیر، ایجاد فشار بیش از حد در مجرای مقعدی است، اما بطور کلی عوامل گوناگونی در بروز این عارضه تاثیرگذارند. بنابراین باید تاثیر عواملی مثل سن، جنسیت و سبک تغذیه را در ایجاد هموروئید جدی بگیریم. علاوه بر این شناخت فاکتورهایی که منجر به افزایش فشار مقعد می شوند هم می تواند به پیشگیری از هموروئید کمک کند. اصلی ترین علل ایجاد فشار در مجرای مقعدی و در نهایت ابتلا به بواسیر، شامل موارد زیر است:

  • بارداری و زایمان در خانم ها
  • اسهال یا یبوست مداوم
  • زور زدن زیاد هنگام دفع
  • نشستن های طولانی
  • چاقی و اضافه وزن

برای تشخیص بواسیر باید به محض مشاهده چنین علائمی، به دکتر متخصص مراجعه کنید تا با انجام معاینات و آزمایشات مربوطه، بیماری شما تشخیص داده شود. بواسیر خارجی معمولا با مشاهده ناحیه مقعد به راحتی تشخیص داده می شود، اما برای تشخیص هموروئید داخلی از روش معاینه با انگشت، بررسی بصری کانال مقعد و در نهایت کولونوسکوپی استفاده می شود.

بیماران مبتلا به هموروئید به دلیل احساس درد و ناراحتی شدید و ایجاد اختلال در زندگی روزمره شان، به دنبال روش هایی برای درمان سریع و فوری درد بواسیر می باشند.

گاهی هم اتفاق می افتد که بیمار در شرایط اورژانسی قرار می گیرد و به همین دلیل نیاز به درمان سریع این بیماری است. زمانی این اتفاق می افتد که هموروئید دچار خونریزی شدید می شود و می تواند خطرناک باشد. همچنین اگر به خونریزی هموروئید بی توجهی شود، عوارضی مثل کم خونی و کمبود آهن را برای بیمار به دنبال دارد.

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

یکی از روش های قطعی برای خلاص شدن از این بیماری، درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر می باشد که به عنوان روشی نوین توانسته رضایت بالای بیماران و حتی جامعه پزشکان را جلب کند. لیزر به دلیل مزایای بسیاری که دارد، برای درمان سایر بیماری های نشیمنگاه هم روشی کارآمد محسوب می شود. خدمات درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر در درمان کلینیک در کمتر از یک ساعت و با استفاده از داروی بی حسی، تحت نظر پزشک متخصص انجام می شود و نیازی به بستری شدن پس از انجام عمل نمی باشد.

با اینکه لیزر هم مثل جراحی سنتی به عنوان روش درمان قطعی بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد، اما هیچ یک از مشکلات و عوارض بعد از جراحی معمولی را به دنبال نخواهد داشت. همچنین دقت پزشک در روش لیزر بسیار بالاتر از جراحی معمولی است و علت این امر انعقاد سریع خون پس از بریدن و سوزاندن رگ ها بوسیله لیزر است. اشعه لیزر می تواند عروق خونی ناحیه مقعد را بازسازی کرده و از خونریزی حین عمل جلوگیری کند. همین ویژگی لیزر به جراح کمک می کند تا موضع تحت درمان را به وضوح ببیند و رگ های بواسیری بطور کامل سوزانده شود. همچنین نداشتن درد و ناراحتی و عدم نیاز به گذراندن دوران نقاهت طولانی، از مهم ترین مزایای درمان بواسیر با لیزر به شمار می رود که بیماران را برای انتخاب این روش ترغیب می کند. پس از انجام این عمل، بیمار می تواند به زندگی عادی خود برگردد.

 

منبع


نوشته شده توسط jodygoli | نظرات دیگران [ نظر] 
شنبه 98 دی 28 , ساعت 5:25 عصر

گرگرفتگی بدن یکی از مشکلات شایعی است که همگی افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. گر گرفتگی به معنی افزایش ناگهانی دمای بدن است که موجب تعریق می شود. در این حالت حجم زیادی از خون به زیر پوست پمپاژ می شود.
اغلب افراد تصور می کنند، این حالت در زنان یائسه ایجاد می شود. در حالتی که این تصور کاملاً غلط است و امکان بروز آن در هر سن و جنسیتی وجود دارد. در این مقاله به معرفی 12 علت گرگرفتگی در زنان جوان و مردان اشاره می کنیم:

طح هورمون

تغییر سطح هورمون شایعترین علت گرگرفتگی محسوب می شود. با کاهش استروژن در بدن در دوران یائسگی و یا زایمان تنظیمات دمای بدن دچار اختلال شده و دمای بدن به طور ناگهانی افزایش می یابد. به علاوه مردان نیز با کاهش سطح تستوسترون در سنین میانسالی ممکن است؛ دچار این مشکل شوند. همچنین تغییر سطح هورمون تیروئید در اثر بیش فعالی این غده (تیروئید پرکار) و ابتلا به بیماری گریوز از دیگر علل ایجاد این بیماری است.

ورزش

هنگامی که فرد فعالیت می کند؛ دمای بدن به طور طبیعی بالا می رود. برای ادامه کار، سلولها سوخت بیشتری می سوزانند و این باعث گرمای اضافی می شود. بدن برای خنک شدن، خون بیشتری به پوست می فرستد و تبخیر عرق به پایین آمدن دمای بدن کمک می کند. به همین دلیل نوشیدن آب هنگام کار مهم است. اگر به طور منظم ورزش کنید، بدن شما به آن گرمائی که می کنید عادت می کند.

تب

تب یکی از علت گرگرفتگیتب یکی دیگر از علت گرگرفتگی است. بدن هنگام مبارزه با میکروب ها دچار افزایش دما می شود. افزایش دمای بدن بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس را مجبور می کند تا روند خنک کنندگی را شروع کرده و دمای بدن را به حالت عادی برگرداند.

اختلالات عصبی

سیستم عصبی به صورت خودکار مواردی مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و عرق کردن را کنترل می کند. هر موردی که عملکرد این سیستم را دچار اختلال کند، علت گرگرفتگی شناخته میشود. این موارد شامل بیماری پارکینسون، صرع ، MS و آسیب نخاعی و عصبی است.

سردردهای میگرنی و خوشه ای

سردردهای دردناک و گاه ناتوان کننده می توانند سیستم عصبی مرکزی را آشفته کنند. در این حالت مغز در پردازش اطلاعات دچار مشکل شده و ممکن است به اشتباه مقدار زیادی خون به مجاری هوا و پوست پمپ کند.

داروها

مصرف دارو علت گرگرفتگیعلت گرگرفتگی می تواند یک عارضه جانبی از مصرف بسیاری از داروها باشد. برخی از داروهای فشار خون، از جمله مسدود کننده های کانال کلسیم و نیتروگلیسیرین، و تجویز ED مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و واردنافیل(لویترا) رگ های خونی خود را باز می کنند، می توانند عامل این اختلال باشند.

همچنین مصرف دوز بالای استروئیدها می تواند بر تعادل هورمون ها تأثیر بگذارد. داروهای شیمی درمانی و مسکن ها از آسپرین تا مخدر ها نیز می توانند در بروز این مشکل اثر گذار باشند.

علت گرگرفتگی با یک واکنش جدی به نام آنافیلاکسی در ارتباط است زیرا سیستم ایمنی بدن سلولهای خود را آزاد می کند تا سعی کند با چیزی که در واقع بی ضرر است، مبارزه کند.

مواد غذایی و مواد افزودنی

مصرف برخی خوراکی ها نیز علت گرگرفتگی شناخته میشود. از جمله آنها می توانیم به فلفل قرمز اشاره کنیم که دارای مقادیر زیادی کپسایسین است و مصرف آن موجب تحریک سیستم عصبی می شود. سولفیت ها و نیترات سدیم (در گوشت هایی مانند سالامی و ژامبون) ممکن است باعث این اختلال شوند. مصرف بیش از حد MSG (مونو سدیم گلوتامات) ، که اغلب به عنوان ماده افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است در افرادی که مستعد ابتلا به آنها هستند، گرگرفتگی ایجاد کند. یک نوشیدنی گرم می تواند درجه حرارت بدن شما را بالا ببرد.

خجالت زدگی

خجالت زدگی علت گرگرفتگی بدندر برخی مواقع یک واکنش عاطفی کوچک نیز می تواند عاملی برای بروز این واکنش باشد. با احساس خجالت، سیستم عصبی تحریک می شود، در نتیجه رگ های خونی گسترده می شوند و با هجوم خون به زیر پوست، درجه حرارت بدن افزایش پیدا می کند. این مورد معمولاً در زنان شایع تر است اما امکان بروز آن در میان مردان نیز وجود دارد و این بستگی به حساسیت پوست بدن دارد. این افراد علاوه بر گرگرفتگی علائمی دیگری نظیر خشکی دهان و استرس را نیز تجربه می کنند.

منبع : بیچشک


<      1   2   3   4      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ